سه شنبه 20 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زرين کلک: حتی فيلم‌هايم را تحويلم نمی‌دهند

• وقتی من با طولانی‌ترين سابقه انيميشن در ايران، ۲۰ سال است هيچ فيلمی نساخته‌ام و از تمام کرسی‌های تدريس در دانشگاه‌ها محروم هستم و مقام استادی از من گرفته‌ شده و حتی يک نسخه از فيلم‌هايم را به خودم نمی‌دهند، ديگر چاره‌ای جز رفتن ندارم

ايلنا: نورالدين زرين کلک؛ يکی از بنيانگذاران صنعت انيميشن در ايران است که در طول بيش از نيم قرن فعاليت در انميشين، آثار زيادی را توليد کرده و جوايز بسياری را نيز کسب کرده است اما امروز از وضعيت اين هنر صنعت در ايران و رفتاری که با اساتيد و دانش آموختگان آن می‌شود، بسيار گلايه دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زرين کلک که ۲۰ فروردين ۷۶ ساله می‌شود در گفتگو با خبرنگار ايلنا، درباره وضعيت انميشين بعداز انقلاب اسلامی می‌گويد: بعد از انقلاب اسلامی همه فعاليت‌های کانون به نحوی ادامه پيدا کرد به جز انيمشين که به کلی تعطيل شد و ۱۵سال طول کشيد تا بالاخره روسا و مسولان کانون متوجه شدند که انيمشين مهم است البته هنوز کانون به جايگاه اصلی خود و نقش پررنگ‌اش در صنعيت انميشين باتوجه به ظرفيت‌های و امکانات فراوانی که دارد، بازنگشته است و به نوعی همچنان امکانات آن در حال هدر رفتن است.

زرين کلک با انتقاد از وضعيت صدا و سيما در توليد انميشين در ايران گفت: تلويزيون در حقيقت کشتارگاه انميشين است. به اين معنی که صدا و سيما همچنان به انميشين فقط به اندازه يک سرگرمی ساده سطحی و ارزان نگاه می‌کند در حالی که انميشين فقط برای کودکان نيست و اگر کسی به مسولان تلويزيون چنين حرفی بزند؛ انگار حرف کفرآميز زده است. مسولان تلويزيون امروز تمام پتانسيل‌های موجود را زايل می‌کنند.

وی ادامه داد: تلويزيون نياز به خوراک دارد و مانند اژدهای هفت سری است که هرگز سيرپذيری ندارد بنابراين مجبور است که به سمت توليدات سريالی برود توليدات سريالی هم در حداقل قيمت و و کيفيت است.
زيرن کلک افزود: تلويزيون يک بانک تصويری دارد که برای تصاوير يک فيلم از آن استفاده می‌شود. آنقدر از تصاوير اين بانک استفاده شده که تکراری شده و ارزشی ندارد.

وی با انتقاد از پايين بودن کيفيت آثار توليد و پخش شده، افزود: مدل انميشين تلويزيون ايران کارتون‌های گمراه کننده و تباه‌کننده کره‌ای، ژاپنی، تايلندی و خاور دور است زيرا هزينه توليد انميشين آنجا ارزان است و اصلا محتوا ندارد و فيلم‌ها فقط عبارتنداز چند کاراکتر که در حرکت باشند و هيچ موضوع و هدفی وجود ندارد در اين ميان بچه‌های بی‌گناه معصوم ما پای تلوزيون اين فيلم‌ها را نگاه می‌کنند و در اين ميان کودکان قربانی مظلوم هستند زيرا به هر حرکت انيميشن علاقه دارند و هر فيلمی را که جلوی وی بگذاريم در پايان می‌گويد خوب است زيرا تشخيص خوب را از بد ندارد.

وی با اشاره به توليد فيلم تهران ۱۵۰۰ در سينما گفت: من تهران ۱۵۰۰ را نديده‌ام و قصد دارم ببينم البته آرزو می‌کنم که اين فيلم راه را برای توليد فيلم‌های بعدی باز کند و اين راه را نبندد زيرا هر قدر در دنيا سرمايه‌گذاری بيشتر شده و اقبال مردم زياد‌تر شده، در ايران سير وارونه دارد در حالی که انيمشين اگر اندکی خوب توليد شود و تعريف انميشين را داشته باشد، می‌تواند خوب بفروشد زيرا مردم علاقه خاصی به انيميشن دارند و امروز انميشين جايگاه خوبی در دنيا باز کرده است حتی در اسکار دسته بندی مشخصی دارد.

زرين کلک با انتقاد از سيستم آموزش انيميشن در ايران گفت: امروز ما سه مدرسه دانشکده رسمی داريم که مدرک ليسانس و فوق ليسانس در رشته انميشين صادر می‌کنند و سالی ۸۰ دانشجور فارغ‌التحصيل می‌شوند اما نمی‌توان ۵ دانشجو را پيدا کرد که فعال باشند و حتی اگر استعداد داشته باشند امکانات را به وی نمی‌دهند.

وی ادامه داد: زمانی که من با طولانی‌ترين سابقه انيميشن در ايران، ۲۰ سال است هيچ فيلمی نساخته‌ام و از تمام کرسی‌های تدريس در تمامی دانشگاه‌ها تا آخر عمر محروم شده‌ام و مقام استادی را از من گرفته‌اند و حتی يک نسخه از فيلم‌های خود من را خودم نمی‌دهند با اين وضعيت ديگر چه چاره‌ای به جز رفتن می‌توانم داشته باشم. در اين ميان من فقط تنها نيستم و افرادی ديگری نيز هستند که با دانش زياد در بخش انيميشن نمی‌توانند فعاليت کنند.

زرين کلک از متوقف شدن فعاليت‌های صنفی انتقاد کرد و افزود: نه تنها در انميشين بلکه در سينما نيز کار‌ها براساس برنامه‌ريزی صورت نمی‌گيرد و نمونه بارز آن ادغام شدن فعاليت‌های صنفی با سياست است درحاليکه فعاليت‌های صنفی با سياست هيچ ارتباطی ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016