چهارشنبه 21 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دهها پس‌لرزه منطقه زلزله زده بوشهر را لرزاند

بی بی سی: مقامات محلی استان بوشهر جدیدترین آمار قربانیان زمین لرزه اخیر این استان را اعلام کرده و از وقوع دهها پس‌لرزه خبر داده‌اند.

روز چهارشنبه، ۲۱ فروردین (۱۰ آوریل)، رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی به نقل از مقامات استان بوشهر، در جنوب ایران، گزارش کرد که براساس آخرین آمار، در زمین لرزه‌ای که بعد از ظهر روز گذشته در این استان روی داد، سی و هفت تن کشته و حدود هشتصد و پنجاه نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این زمین لرزه ساعت ۱۶:۲۲ روز سه‌شنبه به وقت محلی روی داد و مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بزرگی آن را ۶.۱ درجه در مقیاس ریشتر و مرکز زمین لرزه را شهر کاکی در استان بوشهر گزارش کرد.

به گفته معاون استانداری بوشهر، هفتصد و بیست تن از زخمی‌های این زمین لرزه به صورت سرپایی درمان شده و بقیه نیز در بیمارستان های محلی بستری هستند.

وی افزوده است که شامگاه گذشته، عملیات امداد و نجات خاتمه یافت و ماموران امدادرسانی در حال پاکسازی منطقه و اسکان موقت زلزله زدگان هستند.

معاون استانداری بوشهر وقوع پس لرزه‌های پی‌ در پی را یکی از مشکلات اصلی برای امدادرسانان توصیف کرده و همچنین گفته است که کسانی که خانه‌هایشان در زمین لرزه روز گذشته آسیبی ندیده هم به دلیل وقوع پس لرزه‌ها، شب گذشته را در فضای باز گذراندند.

تلویزیون جمهوری اسلامی به نقل از مرکز لرزه نگاری وابسته به دانشگاه تهران، از ثبت بیست و سه پس لرزه در منطقه شنبه و طسوج در ساعات پس از زمین لرزه اصلی خبر داده و گفته است که بزرگترین این پس‌لرزه ها به بزرگی ۵.۴ درجه در مقیاس ریشتر، حدود ساعت شش و نیم بعد از ظهر روز گذشته روی داد.

خبرگزاری مهر گفته است که تا بامداد روز چهارشنبه، حدود نود پس لرزه در منطقه روی داده و باعث نگرانی ساکنان محلی شده است.

زمین لرزه روز سه شنبه به ساختمان‌ها و تاسیسات شهری و روستایی آسیب گسترده‌ای رسانده و به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی، در برخی روستاها، حدود هشتاد درصد از ساختمان‌های مسکونی تخریب شده است.
'به نیروگاه آسیب نرسیده'

پس از انتشار خبر وقوع زمین لرزه در استان بوشهر، احتمال آسیب رسیدن به تاسیسات نیروگاه اتمی بوشهر مطرح شد اما هم مقامات ایرانی و هم مقامات روسی مرتبط با ساخت نیروگاه گفته اند که به این تاسیسات آسیبی نرسیده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گزارش کرده که مقامات ایرانی وقوع زمین لرزه در منطقه بوشهر را به آگاهی آژانس رسانده و گفته اند که این واقعه به نیروگاه اتمی بوشهر آسیبی نرسانده و در منطقه، نشانه‌ای غیرمتعارف از پرتوهای رادیو اکتیو ثبت نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صبح چهارشنبه شبکه خبر به نقل از محمود جعفری، یکی از مقامات نیروگاه بوشهر گزارش کرد که این نیروگاه به فعالیت معمولی خود ادامه می دهد و هیچ نگرانی در مورد آسیب به این تاسیسات وجود ندارد.

به گفته آقای جعفری، نیروگاه بوشهر به نحوی ساخته شده که بتواند در برابر زمین لرزه‌هایی به بزرگی تا ۸ درجه در مقیاس ریشتر مقاومت کند در حالیکه بزرگی زلزله روز گذشته ۶.۱ درجه و کانون زلزله در حدود یکصد کیلومتری نیروگاه واقع بود.

پس از وقوع زمین لرزه و سونامی دو سال پیش در ژاپن و فاجعه انفجار نیروگاه اتمی فوکوشیما و آثار وخیم زیست محیطی ناشی از آن، وقوع حوادث طبیعی در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای باعث نگرانی در مورد امنیت این تاسیسات می شود.

حادثه فوکوشیما باعث شد تا ژاپن و شمار دیگری از کشورهای جهان در برنامه‌ای بهره برداری و ساخت نیروگاه های اتمی تجدید نظر کنند.

به دلیل تلفات زمین لرزه روز گذشته در استان بوشهر، در این استان سه روز عزای عموم اعلام شده است و مقامات ارشد جمهوری اسلامی نیز به همین مناسبت پیام‌های تسلیت فرستاده اند.

سازمان‌های امدادرسانی ایران از داشتن امکانات انسانی و تجهیزات کافی برای کمک‌رسانی به آسیب دیدگان خبر داده و تا کنون درخواستی برای دریافت کمک از خارج گزارش نشده است.

به گزارش این سازمان‌ها، اسکان موقت زلزله زدگان آغاز شده و از جمله تعدادی از مدارس منطقه به اسکان اضطراری آنان اختصاص یافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016