یکشنبه 22 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۸ پلمپ غرفه، ۸۸۳ مورد جمع‌آوری در نمايشگاه کتاب

ايسنا ـ رييس بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران در آخرن گزارش خود از نمايشگاه امسال، از پلمپ هشت غرفه در ايام نمايشگاه، بازديد بدون حاشيه‌ی ۱۱ کانديدای انتخابات رياست‌جمهوری و ۸۸۳ مورد جمع‌آوری کتاب و محصولات خبر داد.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی اسماعيلی به ارائه توضيحاتی درباره بيست‌وششمين دوره نمايشگاه کتاب پرداخت و گفت: آن‌چه ما در برنامه‌های‌مان برای برپايی نمايشگاه امسال پيش‌بينی کرده‌ بوديم، تحقق پيدا کرد و تقريبا برنامه‌ای نبود که مصوب کرده باشيم اما اجرايی نشود.

رييس بيست‌وششمين دوره‌ی نمايشگاه کتاب در ادامه به اجرا شدن تمام برنامه‌های سراهای اهل قلم نمايشگاه و استقبال مخاطبان از آن‌ها اشاره کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او مهم‌ترين اتفاق اين دوره از برپايی نمايشگاه را آرامش فضای نمايشگاه و امنيت آن دانست و گفت: در اين دوره از نمايشگاه هيچ رخداد غيرمنتظره و مسأله‌ی امنيتی در نمايشگاه به وجود نيامد. آمار سرقت‌ها و تخلفات بسيار پايين بود. کل موارد سرقتی که در طول ايام نمايشگاه انجام شده، هفت مورد بوده است. کلا هشت مورد پلمپ غرفه داشتيم و جمع‌آوری کتاب نيز آمار پايينی داشت. امسال بازداشتی نداشتيم و تقريبا در اين حوزه هيچ شکايتی به ما نرسيد. اين در حالی است که ديوان اداری چندين‌بار برای رسيدگی به موارد مختلف به نمايشگاه می‌آمدند، اما امسال از نبود شکايت ابراز تعجب کردند.

اسماعيلی همچنين گفت: خارج کردن سالن افتتاحيه و اختتاميه از مصلا يکی از اقدام‌های ما بود که توانست باعث آرامش بيش‌تر غرفه‌داران شود. همچنين ما امسال در بحث پوشش غرفه‌داران استارت کار را زديم، البته خيلی هم جدی نگرفتيم، اما همين که پيش از برگزاری نمايشگاه يک جلسه توجيهی برای آن‌ها برگزار کرديم، نشان داد که ما نسبت به اين موضوع حساس هستيم.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه به حضور ۲۸۵ شخصيت سياسی‌، علمی و فرهنگی در نمايشگاه کتاب امسال اشاره کرد و گفت: سفيران ديگر کشورها و رايزنِ‌های فرهنگی آن‌ها نيز امسال استقبال خوبی از بخش بين‌الملل داشتند.

اسماعيلی سپس آمار بازديدکنندگان امسال نمايشگاه کتاب را عددی حول و حوش پنج ميليون نفر اعلام کرد و گفت: روز پنج‌شنبه ۱۹ ارديبهشت‌ماه آمار بازديدکنندگان از نمايشگاه يک ميليون و ۱۲۰ هزار نفر بوده است. آمار فروش نيز غير از روز اول نسبت به سال‌های گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش داشته است.

او درباره ی فروش کتاب در نمايشگاه از طريق کارت‌خوان‌ها نيز اظهار کرد: سال گذشته ۹۰۴ هزار تراکنش در نمايشگاه کتاب داشتيم، اما امسال اين عدد به ۹۵۶ تراکنش رسيده است. رقم فروش از کارت‌خوان‌ها در سال گذشته ۲۳ ميليارد بوده است و اين عدد در نمايشگاه امسال به ۳۰ ميليارد تومان رسيده است.

اسماعيلی همچنين اظهار کرد: امسال علی‌رغم اين‌که حدود ۱۱ نفر از کانديداهای رياست‌جمهوری از نمايشگاه بازديد کردند، هيچ حاشيه‌ای در نمايشگاه به وجود نيامد. تبليغات آن‌ها در نمايشگاه نيز خيلی جزيی بود که مثلا از نمونه‌های آن می‌توان به عرضه کتاب‌هايی از اين چهره‌ها در برخی از غرفه‌ها اشاره کرد که آن هم با تذکر مسؤولان مربوطه رفع شد.

او همچنين گفت: کل موارد جمع‌آوری کتاب و محصولات در نمايشگاه بيست‌وششم ۸۸۳ مورد بوده است که در مقابل ۴۵۰ هزار عنوان کتاب عددی نيست. همچنين يک نشريه غيرمجاز در نمايشگاه توزيع می‌شد که آن هم جمع شد. ۷۱۷ مورد کتاب‌های غيرمرتبط نيز در نمايشگاه عرضه می‌شد. تنها يک غرفه کارت‌خوان نداشته، همچنين در کل نمايشگاه سه غرفه خالی بوده است.

او در ادامه درباره تبليغات در فضای شهری برای نمايشگاه کتاب گفت: امسال حدود ۳۲۰ تابلوی تبليغات در سطح شهر نصب شده بود.

اسماعيلی همچنين بهترين خاطره‌اش در نمايشگاه بيست‌وششم را ديدار مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: امسال به گونه‌ای فضاسازی شده بود که ايشان نمی‌آيند، اما جالب اين‌جاست که ايشان زودتر از هر سال به نمايشگاه آمدند. رونق نمايشگاه هم بعد از حضور ايشان بود.

رييس نمايشگاه بيست‌وششم در ادامه با بيان اين‌که نمايشگاه کتاب ظرفيت‌های زيادی دارد که می‌توان در موارد مختلف از اين ظرفيت استفاده کرد،‌ گفت: يکی از پيشنهادهای من به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی اين است که در آيين‌نامه‌ی مربوط به نمايشگاه آورده شود که مدير نمايشگاه حکمی چهارساله بگيرد تا بتواند برای چند سال برنامه‌ريزی کند.

او سپس با انتقاد از سيستم توزيع بن کتاب اظهار کرد: سيستم توزيع بن کتاب را غلط می‌دانم و اگر سال آينده مسؤول نمايشگاه باشم، آن را برخواهم داشت. بايد برای توزيع سيستم بن در سال‌های آينده فکر کرد. متأسفانه در حال حاضر همه سازمان‌ها و نهادها از ما بن کتاب می‌خواهند، در حالی که اين حمايت بايد به گونه‌ای باشد که تنها صرف کتاب شود.

او در ادامه به خريد يک ميليارد تومانی کتاب از ناشران خصوصی توسط معاونت فرهنگی اشاره کرد و گفت: کمک‌های ما به امر کتاب و کتاب‌خوانی بايد به اين صورت باشد.

رييس نمايشگاه بيست‌وششم درباره تخليه نمايشگاه نيز گفت: احتمالا تخليه نمايشگاه تا ۱۵ خردادماه زمان می‌برد.

اسماعيلی همچنين در پايان گفت: بنا داريم از طريق شورای سياست گذاری نمايشگاه برنامه‌های بيست‌وهفتمين نمايشگاه کتاب را از همين الآن استارت بزنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016