دوشنبه 6 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصرف دخانيات در ايران ساليانه حدود ۶۰ هزار نفر قربانی می‌گيرد

ايسنا ـ ميزان مرگ و مير ناشی از استعمال سيگار به ۸ ميليون نفر در سال ۲۰۳۰ ميلادی خواهد رسيد که نزديک ۸۰ درصد از اين مرگ و ميرها در کشورهای با درآمد پائين و يا متوسط اتفاق می‌افتد.

به گزارش سرويس سلامت ايسنا، دکتر احمد مختاری مسئول مرکز ترک دخانيات يزد، با بيان اين که تنباکو يکی از علل قابل پيشگيری مرگ و مير است، اظهارکرد: هرساله تنباکو سبب کشتن نزديک به ۶ ميليون نفر در سراسر دنيا می‌شود که از اين تعداد حدود ۶۰۰ هزار نفر سيگاری‌های غير فعال يا دست دوم ( که خود مصرف سيگار ندارند ولی بطور ناخواسته در معرض دود سيگار قرار می گيرند) هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: اين ميزان مرگ و مير به ۸ ميليون نفر در سال ۲۰۳۰ ميلادی خواهد رسيد که نزديک ۸۰ درصد از اين مرگ و مير در کشور های با درآمد پائين و يا متوسط است. ميزان مرگ و مير وابسته به مصرف دخانيات در ايران ساليانه حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر است.

۷۰ درصد افراد سيگاری والدين سيگاری داشته‌اند

مسئول مرکز ترک دخانيات يزد به مناسبت هفته ملی بدون دخانيات گفت: بر اساس آمار موجود بيش از ۷۰ درصد افراد سيگاری والدين سيگاری دارند.

وی اظهارکرد: بر اساس اطلاعات موجود در مرکز مشاوره ترک دخانيات بيش از ۸۰ درصد افرادی که به اين مرکز مراجعه داشته اند دارای والدين سيگاری بوده‌اند.

مختاری در ادامه افزود: تنها بزرگترها دليل اعتياد فرزندان به دخانيات نيستند بلکه علل ديگری همچون دلايل فردی، گروه همسالان، علل خانوادگی، مدرسه، محيطی و اجتماعی، بلوغ نيز موثر هستند.

مسئول مرکز ترک دخانيات يزد ادامه داد: در زمانی نه چندان دور مصرف دخانيات در اجتماع ما برای افراد کوچکتر و حتی خانم‌ها و زنان بسيار زشت و زننده به نظر می رسيد ولی شرکتهای دخانيات برای رسيدن به درآمد بيشتر به راهکار جديدی که همانا تبليغ و شيوع مصرف قليان بود، متوسل شدند.

مختاری افزود: قليان نوعی دخانيات است که در حال حاضر مصرف آن در هر کوی و برزن ديده شده و متاسفانه توسط والدين نيز برای کوچکترها تجويز و استعمال می‌شود و حتی در بسياری موارد شاهد تجويز آن توسط پدرها به فرزندان و يا مردان به همسرانشان هستيم.

مختاری عنوان کرد: مصرف قليان در بسياری از موارد از سيگار که دارای بيش از ۴۰۰۰ نوع ماده شيميايی و بيش از ۵۰ نوع ماده سرطان‌زاست، مضرتر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016