شنبه 1 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معمار استاديوم آزادی درگذشت

عبدالعزيز فرمانفرماييان معمار استاديوم آزادی، از بنيانگذاران نظام مهندسی جديد در ايران و از تهيه‌کنندگان "نقشه جامع شهر تهران" جمعه ۳۱ خرداد در سن ۹۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش مهر، عبدالعزيز فرمانفرماييان معمار معاصر، استاد دانشگاه تهران و از بنيانگذاران نظام مهندسی جديد در ايران روز گذشته بر اثر بيماری طولانی‌مدت در شهر "پالما د مايورکا" درگذشت و فردا در آرامگاه "مون‌پارناس” پاريس به خاک سپرده خواهد شد.

وی که فرزند عبدالحسين ميرزا فرمانفرما يکی از رجال اواخر دوره قاجار بود، در سال ۱۲۹۹ متولد شد و تحصيلاتش را در دانشسرای عالی ملی هنرهای زيبای پاريس (دانشکده بوزار) گذراند. وی در آوريل دهه ۳۰ فارغ‌التحصيل شد و به ايران بازگشت و در گاراژ پدرش کار طراحی را آغاز کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زنده‌ياد فرمانفرماييان پس از آن در يکی از آتليه‌های دانشکده هنرهای زيبای دانشگاه تهران زير نظر محسن فروغی همراه با مهندس "آفتن دليان"، هوشنگ سيحون و حيدر غيايی به کار و تدريس مشغول شد.

استاديوم ورزشی، ساختمان شرکت نفت، مسجد دانشگاه تهران، ساختمان وزارت کشاورزی، برج‌های سامان، برج‌های ونک پارک، ساختمان بورس، دانشکده دامپزشکی، کاخ مادر سعدآباد، کاخ نياوران، ساختمان اداری صدا و سيما و موزه فرش تهران برخی از آثار اين هنرمند معمار به‌شمار می‌روند. شناخته‌شده‌ترين فعاليت شهرسازی زنده‌ياد فرمانفرماييان، تهيه نقشه جامع شهر تهران با همکاری "ويکتور گروئن" بود.

نام زنده‌ياد عبدالعزيز فرمانفرماييان در کتاب معماران ايران که دايره‌المعارفی دوزبانه (فارسی - انگليسی) در زمينه معماری است و به معرفی ۱۱۴ معمار پيشکسوت ايران می‌پردازد، آمده است.

وی که به روش From flow the function کار می‌کرد، علاوه‌بر طراحی معماری در طراحی شهری و شهرسازی به‌فعاليت مشغول شد و در سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۴ تمامی کارهای غيرصنعتی کنسرسيوم نفت شامل شهرسازی، مدرسه‌سازی، خانه‌سازی و ساخت دفاتر اداری در مناطق نفت‌خيز را به عهده داشت و شهرسازی و خانه‌سازی مجموعه شرکت مس سرچشمه کرمان، شرکت خانه در کرج، شرکت خانه در اصفهان و شرکت خانه در شرق تهران را نيز انجام داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016