شنبه 1 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زادروز ۸۹ سالگی انتظامی در روزنامه شرق برگزار شد

تقدير قله‌های هنر از "آقای بازيگر"
عکس: امير جديدی، شرق

با ابتکار و دعوت روزنامه «شرق»، جمعه، سی و يکم خرداد، ساعت هفت شب تعدادی از هنرمندان معتبر گردهم آمدند تا جشن ۸۹ سالگی عزت‌الله انتظامی، هنرمند نام‌آور و آقای بازيگر سينمای ايران، را جشن بگيرند تا ازاين طريق هنرمندان ايران را در زمان زنده‌بودن تجليل و تکريم کنند. دراين مراسم نجف‌دريابندری، شهرام ناظری، کيومرث پوراحمد، پيمان معادی، آيدين آغداشلو، کيانوش عياری، اکبر زنجانپور، هادی خانيکی، فلور انتظامی، محمود دولت‌آبادی، ناصر تقوايی، فريدون عموزاده خليلی، عليرضا زرين‌دست و شاهرخ تويسرکانی حضور يافتند. در ابتدای مراسم، داوود محمدی، سردبير روزنامه «شرق» ضمن تشکر از حضار عنوان کرد: «عزت‌الله انتظامی هنرمندی مردمی است. امروز تولد ۸۹ سالگی استاد عزت‌الله انتظامی را جشن می‌گيريم. جدا از اينکه آقای انتظامی هنرمند شايسته‌ای هستند، يک تفاوت منحصربه فردی نيز با هنرمندان ديگر دارند و اينکه در مسايل اجتماعی حضور پيگير و تاثيرگذاری دارند و همين مساله علت محبوبيت ايشان تا امروز ميان مردم است.»

کيومرث پوراحمد، فيلمساز: مقدس‌شمردن هنر
تا امروز اين افتخار را نداشتم که با آقای انتظامی همکاری کنم. اما هرکس از شيفتگان سينما با ديدن فيلم‌های ايشان، تولد دوباره استاد انتظامی را می‌بيند. يعنی با هر بار ديدن هنر ايشان، دوباره متولد می‌شوند و چه چيز باشکوه‌تر از اين. نکته مهم درباره استاد انتظامی اين است که آنقدر برای کارشان تقدس قايلند که در هر فيلمی بازی نمی‌کنند؛ و به همين دليل در هر فيلمی بازی نکرده‌اند و هر پولی هم نگرفته‌اند. و با حقوق بازنشستگی گذران زندگی می‌کنند؛ و مهم‌تر اينکه خودفروشی نکرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اکبر زنجانپور، بازيگر تئاتر: هنرمند واقعی
تولد عزت‌الله انتظامی را با تمامی وجودم و مويرگ‌های تنم تبريک می‌گويم. چشم باز کردم در عرصه هنر و نمايش آقای انتظامی را ديدم. يادم می‌آيد در دوران دبيرستان در تئاتر کسری نمايشنامه‌ای روی صحنه رفت به نام «اوژنی گرانده». من همراه همکلاسی‌هايم به تماشای اين تئاتر رفتم ولی تنها چيزی که نديدم نمايش بود! علتش اين بود که آقای عزت‌الله انتظامی در صندلی جلو برای تماشای نمايش حضور داشت و تمام مدت ايشان را می‌ديدم؛ خنده، ناراحتی و اخم او که همراه با ديدن نمايش از خود واکنش نشان می‌داد، برايم بسيار جالب بود. آقای انتظامی به گردن هنر اين مملکت حق دارند؛ و البته وظيفه يک هنرمند واقعی هم جز اين نيست، هنرمند واقعی وظيفه‌اش اين است که بداند برای چه زندگی می‌کند؛ و عزت‌الله انتظامی می‌داند که برای چه زندگی می‌کند. اميدوارم هنرمندان بدانند که برای چه زندگی می‌کنند.

سيف‌الله صمديان، عکاس: بانی خانه هنرمندان ايران
می‌توانم بگويم من به‌عنوان عکاس و مستندساز اين سرزمين آنقدر خوش شانس بوده‌ام که تنها کسی باشم که در کنار استاد در خيلی جاها همراهشان باشم؛ در سفرهای داخلی وخارجی، در بزرگداشت‌ها و مراسم‌ها. خاطره و لحظات جذابی که از ايشان به خاطر دارم بسيار زياد است. ايشان در مقابل دوربين عکاسان زيادی از کشورمان قرار گرفته‌اند و با هوش و ذکاوت و ريزبينی مقابل دوربين قرار می‌گيرند. به همين دليل عکس‌های جذابی از ايشان باقی مانده است. البته غير اينها، بدهی شخصی به ايشان دارم و آن هم به خاطر برگزاری هرساله «جشن تصوير سال» در خانه هنرمندان است. ايشان در کنار «بهروز غريب‌پور» از بانيان اين مرکز فرهنگی هستند و وقتی من درکنار ايشان در جلسات ساسگزاری‌های خانه هنرمندان ايران شرکت می‌کنم، برايم مغتنم و مايه افتخارم است.

آيدين آغداشلو، نقاش: افتخار کشور
باعث افتخار من است که در اين جمع کوچک ولی بسيار معتبر فرهنگی حضور دارم. ما همه در اين جشن حضور يافتيم تا از استاد انتظامی تجليل و تکريم کنيم. ايشان ۵۰ سال در حوزه فرهنگ و هنر حضور تاثيرگذار دارند و اين حضور هميشه معتبر و مغتنم بوده است. من بيش از ۴۰ سال است که از نزديک با ايشان آشنا هستم و ارادت و دوستی دارم. ايشان هر جا که حضور دارند، مانند همه کسانی که در اين جمع حضور دارند از نجف دريابندری تا محمود دولت‌آبادی و حتی دوستانی که در راه هستند تا به اينجا برسند نظير انتظامی منشأ خير هستند. آرزو می‌کنم حضورشان مستدام باشد.

عليرضا زرين‌دست، فيلمبردار سينما: «اسطوره انتظامی»
من روزنامه «شرق» را تحسين می‌کنم که جشن درخوری برای «اسطوره» بازيگری سينمای ايران برپاکردند. معتقدم آقای انتظامی و همنسلان‌شان برای فرهنگ و هنر ايران به‌خاطر عشقی که داشتند و دارند زحمات زيادی کشيدند و بايد در برابر آنها تعظيم کنيم.

محمود دولت‌آبادی: انتظامی، انتظامی است
در اين مراسم شرکت کردم تا به آقای عزت‌الله انتظامی تبريک بگويم و همين‌طور به همسر و خانواده ايشان. جا دارد در اين مراسم به دو نکته اشاره کنم؛ اول اينکه اظهارنظر درمورد اينکه آقای انتظامی «اسطوره» هستند، چندان درست نيست. برای اينکه ما در دوره جديد زندگی می‌کنيم. به قول برشت در نمايشنامه «آدم، آدم است»، انتظامی هم مثل همه ما آدم است؛ پس نه فريب‌خورده و نه ربوده شده و نه قرار بوده است «رستم دستان» باشد. او هنرمندی است بسيار مهم که در زمان حضور دارد و بيش از نيم قرن است که می‌کوشد اگر شد يک گام هنر نمايش را پيش ببرد با توجه به شرايط کشور ما.
منتها ايرادی که به آقای انتظامی می‌گيرم اين است که چرا در قضيه اخير انتخابات رياست‌جمهوری شايعاتی برايش به وجود آوردند و ديگر اينکه چرا او در مقام بزرگ هنر نمايش ايران سفت و محکم نايستاد و اشخاص از زاويه‌های گوناگون شروع کردند به توجيه و چه و چه... او در هنر و نمايش شخصيتی معتبر است. با اين حال دو ويژگی که او دارد و من ندارم را تحسين می‌کنم؛ يکی اينکه او تاکنون سلامتی‌اش را حفظ کرده و من متاسفانه از خودم کمتر مراقبت کرده‌ام و ديگر اينکه او در برخی مواقع از نرمش‌هايی برخوردار است که من برخوردار نيستم. با وجود اين مسايل من هميشه او را دوست و محترم داشته و دارم و اميدوارم مستدام و پايدار باشند و شما همگان بتوانيد در جشن يک‌صدسالگی او شرکت کنيد.

هادی خانيکی، استاد دانشگاه: «عزت» جامعه ايران
به خاطر اين حرکت فرهنگی از روزنامه «شرق» تشکر می‌کنم. در اين سال‌هايی که شادی گم شده، سعی کردند با تجليل از هنرمند ارزنده هنر نمايش ايران تجليل کنند و ما را شاد کند.
شايد بهتر باشد به‌جای واژه «اسطوره» از واژه «نماد» استفاده کنيم. به قول «پی‌ير بورديو»، جامعه‌شناس غربی، در تعريف خود از سرمايه‌های موجود در جامعه معتقد است در کنار سه سرمايه، سرمايه چهارمی وجود دارد به‌نام «سرمايه فرهنگی» که آقای انتظامی از اين دست سرمايه هستند. به‌دليل تاثيرات فرهنگی - هنری که در کل جامعه گذاشتند، بهتر است به‌جای «عزت سينمای ايران» به «عزت جامعه ايران» از ايشان ياد کنيم.

شهرام ناظری، خواننده:ماندگار در تاريخ
استاد عزت‌الله انتظامی، يکی از سرمايه‌های ايران هستند که در صفحات تاريخ، نامش جاودانه خواهد شد.

فريدون عموزاده خليلی، سردبير چلچراغ: الگوی ۳ نسل بازيگری
ضمن تشکر از روزنامه «شرق» بابت برپايی چنين جشنی، گمان می‌کنم به ندرت پيش می‌آيد هنرمندی به نمادهای ملی در حوزه کارش تبديل شود و عزت‌الله انتظامی از جمله «نمادهای فرهنگی» اين مملکت است. ايشان «نماد بازيگری» در سينمای ايران هستند و نکته مهم اين است که همچنان به‌عنوان الگوی سه نسل بازيگری از ايشان ياد می‌شود.

ناصر تقوايی، کارگردان سينما:«تئاتر‌ين» تاثيرگذار
هر فيلم موفق، قطعا بازيگران آن فيلم موفق‌اند. همه عوامل پشت صحنه فيلم تلاش می‌کنند تا بازيگر، بهتر جلوه کند و قطعا استاد انتظامی از جمله آن بازيگران است که در همه فيلم‌ها درخشيده‌اند.
من درفيلم «کاغذ بی‌خط» به فيلم مهمی اشاره کردم به نام «حاجی‌آقا، آکتورسينما». اين فيلم درسال ۱۳۱۲ ساخته شد و با وجود مشکلات تکنيکی و فنی آن دوران، مثل پديده خلقت بسيار شگفت‌انگيز بود.
سن آقای انتظامی هم ۱۰سال با سن فيلم «حاجی‌آقا، آکتور سينما» تفاوت دارد. در واقع ايشان با اين فيلم، هم‌نسل هستند. آقای انتظامی از تئاتر آمده و امروز اين هنر يکی از مترقی‌ترين هنرهاست و در ايران بسيار پيشرفته است. من خودم در ديالوگ‌نويسی مدعی‌ام ولی گاهی اوقات در برخی از نمايش‌ها با ديالوگ‌هايی مواجه می‌شوم که حيرت می‌کنم.

عزت‌الله انتظامی: آقای رييس‌جمهور تئاتر و سينما را دريابيد
من از رييس‌جمهور منتخب ايران درخواست دارم همان‌طور که وعده دادند به تحقق صلح و آرامش در کشور عمل کنند. ايشان معتقدند که ايران با هيچ‌کس سر جنگ ندارد. وی با اشاره به وقايع سوريه آرزو کرد که ايران هيچ‌وقت به آن سرنوشت دچار نشود. انتظامی بر ضرورت «تعامل» ديپلماسی ايران با غرب و تنش‌زدايی تاکيد کرد. او درادامه با اشاره به پيگيری وضعيت «بنياد فرهنگی هنری و موزه عزت‌الله انتظامی» از رييس جمهور منتخب درخواست کرد تا ملاقاتی حضوری با ايشان داشته باشد و اين مساله هرچه‌سريع‌تر حل شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016