دوشنبه 3 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبور ماجراجوی آمريکايی با طناب از فراز دره گرند کنيون

• يک مرد ماجراجوی آمريکايی موفق شد با رفتن از روی طنابی در ارتفاع ۴۵۷ متری از روی دره گرند کنيون عبور کند. نيک والندا برای انجام اين کار تهورآميز که نزديک به ۲۳ دقيقه طول کشيد، با شبکه ديسکاوری آمريکا قرارداد بسته بود.

دويچه وله ـ نيک والندا، بندباز ماجراجوی آمريکايی، به عنوان نخستين فرد در تاريخ موفق شد از روی دره "گرند کنيون" با رفتن روی يک طناب عبور کند. اين ورزشکار ۳۴ ساله روز يکشنبه (۲۳ ژوئن/۲ تير) توانست در عرض ۲۲ دقيقه و ۵۴ ثانيه بدون استفاده از تسمه‌های ايمنی با موفقيت از روی طنابی به طول ۴۲۶ متر در ارتفاع ۴۵۷ متری رد شود.

آقای والندا در روزهای گذشته گفته بود که برای انجام اين ماجراجويی با شبکه "ديسکاوری" آمريکا قرارداد بسته است. وی بدون اشاره به مبلغ اين قرارداد آن را "بسيار سودآور" خوانده و اضافه کرده بود که با عقد اين قرارداد هزينه‌ی تحصيل سه فرزندش تأمين شده و او می‌تواند برای دوران بازنشستگی‌اش نيز مبلغی را پس‌انداز کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همسر و فرزندان اين بندباز روز يکشنبه نظاره‌گر اين ماجراجويی بودند.

پيش‌تر قرار بود نيک والندا هنگام عبور از روی طناب به طور همزمان به پرسش‌های خبرنگاران نيز پاسخ دهد. اما اين اقدام به دليل وزش شديد باد منتفی شد. اين ماجراجوی آمريکايی وزش باد را هنگام عبور از روی طناب تا ۵۶ ساعت در کيلومتر تخمين زد، به طوری که مجبور شد دو بار روی طناب دولا شود.

پخش زنده اين عمليات بندبازی که از طريق تلويزيون و اينترنت صورت می‌گرفت، با چند ثانيه تأخير همراه بود تا چنانچه در ميانه کار حادثه‌ای جدی رخ داد، بتوان پخش برنامه را متوقف کرد.

نيک والندا چند روز پيش از انجام اين ماجراجويی گفته بود که از مرگ هراسی ندارد، اما دلش هم نمی‌خواهد که هنگام بندبازی بالای دره "گرند کنيون" جانش را از دست دهد و ترجيح می‌دهد "در صدسالگی روی تختخواب و در کنار همسرش" چشم از جهان فرو بندد.

بندبازی در خانواده والندا در هفت نسل پيش ريشه دارد. پدربزرگ او در سال ۱۹۷۸ هنگام اجرای يک برنامه نمايشی عبور با طناب از ميان دو آسمان‌خراش سقوط کرد و درگذشت.

نيک والندا در گفتگويی با خبرگزاری فرانسه گفته است که در زمان کودکی دوست داشته پس از تحصيل در دانشگاه به عنوان پزشک اطفال طبابت کند اما اواخر دهه ۱۹۹۰ زمانی که هفت نفر از اعضای خانواده‌اش به واسطه يک اجرای نمايشی سر و صدای زيادی به پا کردند، او علاقه‌واقعی‌اش به بندبازی را کشف کرد.

البته عبور از دره عظيم "گراند کنيون" با يک طناب نخستين رکوردی نبوده که آقای والندا از خود به جای گذاشته است. اواسط ژوئن سال گذشته او دهانه‌ی آبشار نياگارا در مرز ميان آمريکا و کانادا را با راه رفتن روی يک طناب طی کرد. شبکه خبری "ای بی سی" در آمريکا که آن عمليات را به طور زنده پخش می‌کرد، اصرار کرده بود که نيک والندا حتما از تسمه‌های ايمنی استفاده کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016