دوشنبه 10 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش ۳۰ تا ۴۰ درصدي مصرف روانگردان ها در كشور

براساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، اكنون حدود ۳۴ ميليون نفر مصرف كننده آمفتامين و هشت ميليون نفر مصرف كننده قرص هاي اكستاسي در دنيا هستند.
همچنين آمارهاي ستاد مبارزه با مواد مخدر ايران نشان مي دهد مصرف روانگردان از چهار درصد به ۳۰ تا ۴۰ درصد بويژه در بين نوجوانان و جوانان افزايش يافته است .

پژوهشگران حوزه اعتياد بر اين باورند، مصرف يك دوز كوكائين مي‌تواند باعث آزادسازي دو تا ۱۰ برابر دوپاميني شود كه از طريق خوردن يك وعده غذاي مطلوب، گوش دادن به موسيقي يا ديدن يك منظره زيبا در بدن آزاد مي‌شود.

محمد حسين غلامي پژوهشگر حوزه اعتياد در اين زمينه توضيح داد:اگر ماده مخدر روانگردان ها را به طور ثابت در طول زمان مصرف شود، مغز ابتدا براي كسب شادي و سپس براي كاركرد نرمال به آن وابسته خواهد شد.

وي افزود:مواد روانگردان داروهايي هستند كه به مكان‌هاي گيرنده در مغز مي‌چسبند و پتانسيل آن را دارند كه وضعيت رواني يا رفتار شخص را تغيير دهند.

اين پژوهشگر اظهار داشت :وقتي كه مواد روانگرداني مانند كوكائين، ال‌اس‌دي‌ و ماري جوانا به مغز مي‌رسند، بر روي يك يا چند انتقال‌دهنده عصبي اثر مي‌گذارند و باعث كاهش يا افزايش كاركرد آنها در مغز مي‌شوند.
غلامي ادامه داد: به طور مثال كوكائين در مغز باعث مسدود شدن جذب دوپامين، سروتونين و نوراپي‌نفرين در سلول‌هاي عصبي (نورون‌ها) مي‌شود و با تغيير گروه نورون‌ها شادي (ناشي از دوپامين)، احساس اعتماد به نفس (سروتونين) و انرژي (نوراپي‌نفرين) توليد مي‌شود كه اغلب مصرف‌كنندگان كوكائين آن را تجربه مي‌كنند.

شهلا كرمي پژوهشگر حوزه اعتياد نيز در اين زمينه گفت : سهولت ساخت و توليد با تركيبات ناخالص شيميايي ، هزينه پايين و در دسترس بودن مواد اوليه شيميايي سبب شده است، تجارت روانگردان ها به تجارت پرسود تبديل شود.
وي با بيان اينكه حدود ۵۲۰ تن از انواع مواد روانگردان ها سالانه در دنيا توليد مي شود، افزود: ناآگاهي مردم به ويژه جوانان و نوجوانان از ميزان آسيب هاي ناشي از مصرف و وابستگي و اعتياد آور بودن روانگردان ها سبب توسعه اين مواد در دنيا شده است.

كرمي با اشاره به اين كه بيش از ۸۰ درصد نوجوانان و جوانان مصرف قرص هاي روانگردان به ويژه اكستاسي را در مهماني ها تجربه مي كنند، اظهار داشت :مصرف كنندگان دلايل استفاده از اين مواد صنعتي را اصرار دوستان، نيازهاي روحي، كنجكاوي، هيجان،نبود تفريحات و غيره بيان مي كنند.

وي با بيان اين كه زيبا و جذاب بودن انواع مواد صنعتي و شيميايي نيز موجب گرايش نوجوانان و جوانان به روانگردان ها شده است، افزود: اقدامات فرهنگي و پيشگيري براي مصون كردن نوجوانان و جوانان از گرايش به مواد صنعتي و شيميايي با توجه به عوارض و پيامدهاي مصرف اين مواد، ضروري است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين پژوهشگر حوزه اعتياد تصريح كرد: همچنين توسعه فعاليت هاي فرهنگي براي واكسيناسيون اجتماعي نوجوانان و جوانان و پيشگيري از مصرف مواد روانگردان ضروري است.
كرمي تاكيد كرد: مردم، دستگاه هاي آموزشي و فرهنگي كشور براي سالم سازي نسل جوان بايد اقدام هاي موثري در جلوگيري از گرايش آنها به مواد صنعتي و شيميايي انجام دهند.
وي افزود: ترويج فرهنگ سلامت و غني سازي سودمند اوقات فراغت با تقويت فعاليت هاي جايگزين ورزشي و هنري براي نسل جوان ضروري است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016