چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دلیل گرایش دوباره مصرف کنندگان به مواد مخدر چیست؟

مهمترین تاثیر مواد مخدر بر «مغز» است. در مغز گیرنده‌هایی وجود دارد که این مواد بر آن‌ها اثر می‌گذارند. گیرنده‌های مغز به سه گروه تقسیم می‌شوند و مواد بر هر کدام تاثیر بسیار مخربی دارند.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حدود 25 سال پیش مشخص شد که در بدن انسان موادی شبیه مواد مخدر تولید می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها به نام آندروفین‌ها و آنکفالین‌هاست. به طور طبیعی، وقتی بدن دچار آسیب‌های دردزا و حوادث ناراحت‌کننده می‌شود، مغز این مواد را ترشح می‌کند و سبب کاهش احساس درد و ناراحتی می‌شود. مصرف مواد مخدر سیستم مغز را مختل می‌کند و باعث می‌شود مواد تسکین‌دهنده طبیعی در مغز تولید نشود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در شرایط معمولی وقتی بشر از انجام دادن کاری لذت ببرد و به عبارتی دیگر
اثر مواد مخدر بروی سیستم پاداش

پاداش بگیرد، از مناطق پایینی مغز او موادی به اسم دوپامین و نوراپی نفرین ترشح می‌شود و روی قشر و سایر مراکز حیاتی آن اثر می‌کند و احساس لذت و پاداش به او دست می‌دهد و سعی در تکرار آن عمل دارد. یکی از آثار مهم مواد مخدر، فعال کردن همین سیستم است.

بنابراین کسانی که یک بار با این مواد آشنا می‌شوند، چون سیستم پاداش در مغز آن‌ها تقویت شده، تمایلی شدید به تکرار مصرف آن‌ها پیدا می‌کنند. از بین مواد مخدر، هروئین خیلی راحت‌تر در چربی حل می‌شود. مغز انسان مقدار زیادی چربی دارد، بنابراین در مقایسه با مرفین و مشتقات آن، هروئین پس از مصرف در طی زمان کوتاهتری روی مغز اثر می‌کند. بنابراین، آثار پاداش‌دهنده و خوشی‌آور و ضد درد سریع‌تری دارد.

کدئین که از مشتقات تریاک است، به آسانی در سیستم گوارش جذب و در بدن تبدیل به مرفین می‌شود. در یک مطالعه روشن شده که در معتادان، یکی از آثار مصرف مواد مخدر، کاهش جریان خون در بعضی از نواحی مغز است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016