سه شنبه 11 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ضرغامی و حاشيه‌های پخش بازی واليبال ايران: با توجه به گرمای هوا مشکل پخش بازی واليبال با کوبا وخيم‌تر می‌شود

• پخش اين بازی‌ها از مناظره‌ها سخت‌تر است

مهر ـ رئيس رسانه ملی امروز درباره مسايل حاشيه‌ای پيش آمده درباره پخش بازی واليبال ايران و ايتاليا توضيح داد و گفت: با توجه به گرمای هوا مشکل پخش بازی با کوبا بيشتر خواهد بود.
به گزارش خبرنگار مهر، عزت‌الله ضرغامی رئيس رسانه ملی امروز سه‌شنبه ۱۱ تير ماه با حضور در همايش "ارتقای کيفيت، آثار، محصولات و فعاليت‌های فرهنگی" بخش مهمی از صحبت‌هايش را به مسايل پيش آمده در زمان پخش بازی واليبال ايران و ايتاليا اختصاص داد.

وی با اشاره به اينکه واليبال ايران پيش از اين سابقه چنين حضوری را نداشته است، گفت: همين عدم حضور در بازی‌های اروپايی باعث شد ما هم با نحوه پخش اين مسابقات کمتر آشنايی داشته باشيم. به هر حال تماشاچيان با فرهنگ ها و پوشش‌های مختلف در سالن حضور داشتند که اين وضعيت به دليل گرمای هوا، در سالن مسابقات در کوبا وخيم‌تر هم می‌شود. به هر حال ما تصميم گرفتيم با همکاران فرهنگی خود در کوبا وارد مذاکره شويم تا بتوانيم لباس گرمکن و شلوار بر تن تماشاگران مسابقه واليبال ايران و کوبا کنيم تا ديگر متوجه اين شرايط نباشيم.

رئيس رسانه ملی افزود: نحوه حضور تماشاچيان واليبال با فوتبال تفاوت دارد. در بازی واليبال فاصله تماشاچيان با زمين بازی کم است و به همين دليل دوربين‌ها تصاوير بيشتری از تماشاچيان را نشان می‌دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پاسخی به انتقادهای علی مطهری

ضرغامی درباره اعتراض تند علی مطهری نماينده مجلس به اين اتفاق هم توضيح داد:‌ علی مطهری با اينکه از طرفداران فوتبال است و از ما گله دارد که چرا بازی‌ها را بيشتر از اين پخش نمی‌کنيم، گويا همانقدر هم بازی‌های واليبال را دنبال می‌کند. اعتراض وی به طور تلفنی هم از سوی ايشان به من منتقل شد که به همين دليل از او دعوت کردم که در دفتر من فيلم مسابقات را با دور بسيار کند بررسی کنيم. در تصاوير اسلوموشن مشاهده شد که خانمی با لباس آستين کوتاه در ميان جمعيت وجود دارد که اين تصوير پس از نمايش عادی با دور عادی اصلا مشاهده نمی‌شد و من به آقای مطهری گفتم که شما واقعا چگونه اين خانم را ديديد.

اين مدير رسانه‌ای اضافه کرد: البته حجت‌الاسلام اژه‌ای هم در اين‌باره با من صحبت کردند و جالب اينجا بود که ايشان زمان پخش بازی اصلا متوجه اين صحنه‌ها نشده بود.

ضرغامی درباره روند کنترل بازی‌های ورزشی توضيح داد:‌ اتاق پخش با هفت ثانيه تاخير تصاوير را پخش می‌کند و حداقل ۳ نفر صحنه‌ها را نظارت می‌کنند. من برای نحوه پخش بازی دوم ايتاليا و ايران از اتاق پخش تشکر کردم و گفتم کار شما از پخش مناظره‌های انتخاباتی سخت‌تر بود.

رئيس سازمان صدا و سيما تصريح کرد: درباره پخش تصوير جنجال‌برانگيز يک خانم در جريان مسابقه فوتبال اسپانيا و ايتاليا از تلويزيون که حاشيه هايی به همراه داشت مساله اين بود که تصوير اين خانم که همسر يکی از بازيکنان بود چندين بار نمايش داده شده بود که ما اين صحنه ها را حذف کرديم ولی در يک صحنه تصويربردار خارجی با سرعت اين خانم را نشان داد که نتوانستيم برای حذف آن کاری انجام دهيم.

نبايد با پخش نکردن بازی ها مردم را به سمت ماهواره سوق داد

وی ادامه داد: در اين جور مواقع ديگر نمی‌توان کاری انجام داد و تنها راهش اين است که ما بازی را اصلا نشان ندهيم. البته از لحاظ شرعی ما نبايد اين صحنه‌ها را نشان دهيم و از اين بابت بسيار ناراحت هستيم که نمی‌توانيم نشان دهيم که حتی اين افراد با اين نوع پوشش هم طرفدار ما هستند.

ضرغامی در پايان اين بخش از صحبت‌هايش عنوان کرد: من روز گذشته‌ با علما و روحانيون درباره موضوعی صحبت داشتم و اين مسئله را نيز مطرح کردم که ما اگر بخواهيم مرّ قانون شرع را رعايت کنيم بايد مسابقه روز شنبه ايران و کوبا را نشان ندهيم چون به دليل گرم بودن هوا در کوبا وضعيت تصويرها بدتر هم خواهد شد. حالا اگر ما بازی را نشان ندهيم اين تماشاگران به سراغ ماهواره‌ها خواهند رفت که اين بزرگان گفتند بهترين کار اين است که حتما بازی با کنترل تلويزيون پخش شود.

مدير رسانه ملی همچنين درباره بحث مناظره‌های انتخاباتی و به ويژه نقدهايی که به نحوه مناظره اول وارد شد، گفت: ما پس از مناظره اول نظرسنجی‌ای انجام داديم که بر خلاف نظر برخی منتقدان بيش از ۵۰ درصد مردم معتقد بودند که شيوه پرسش‌های چهار جوابی حرمت نامزدهای را زير سوال نبرده است. درباره نشان دادن عکس هم ما رويکردی هدفمند داشتيم و می‌خواستيم ديدگاه هر کانديدا را نسبت به آن عکس‌ها نشان دهيم.

اطلاع ضرغامی از طنزهای پيش آمده درباره مناظره‌های انتخاباتی

ضرغامی که از مطالب طنزی که پس از مناظره‌ها بين مردم رد و بدل شده است، مطلع بود در اين‌باره گفت: پس از مناظره‌ها فضای طنزی در کشور شکل گرفت و حتی گفته شد اين مناظره مانند مسابقه هفته با اجرای زنده ياد نوذری است. البته مردم ايران روحيه ظنز دارند و اين طنزپردازی ها مختص مناظره های مبود و در موضوعات ديگر هم شاهد پيامک‌هايی درباره روند مذارکات هسته ای بين آقای جليلی و خانم اشتون هستيم.

پاسخ درباره پخش بانو و قانون

رئيس رسانه ملی که امروز سخنان جنجالی و مهمی ايراد کرد به مساله اختلاف نظرش با غلامعلی حداد عادل درباره فيلم "بانو" و "قانون" هم اشاره کرد: اين فيبم در دولت آقای خاتمی نيز ممنوع شده بود اما من با اصرار آقای مهرجويی فيلم را ديدم و تشخيص دادم که اين فيلم در مقابل انقلاب نکاتی را مطرح کرده که با چارچوب‌های نظارتی قابليت پخش نداشت اما به نظر آقای حداد فيلم ارزشمندی بود. همين جريان برای فيلم کتاب قانون آقای مازيار ميری رخ داد با اين تفاوت که من موافق اين فيلم بودم و آقای حداد مخالف و درباره آن در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث کرديم. اينها را گفتم تا نشان دهم که ديدگاه‌ها و قضاوت‌های مديران فرهنگی ممکن است تا چه اندازه متفاوت باشد.

رئيس سازمان صدا و سيما گفت: توليدات محصولات فرهنگی امروز يک تفاوت اساسی با گذشته دارد. در گذشته محصولات فرهنگی به صورت مجزا قابل بررسی و ارزشگذاری بود. امروز با پديده‌ای به نام رسانه روبرو هستيم که تمامی معادلات فرهنگی را به نوعی تحت تاثير خود قرار داده است. امروز ديپلماسی عمومی جز ديپلماسی رسانه‌ای نيست. تحولاتی که در منطقه رخ داد نيز نشان دهنده نقش سرنوشت‌ساز چند رسانه بود. بنابراين بايد گفت امروز توليد فرهنگی در درون رسانه شکل می‌گيرد و هويت می‌يابد.

ضرغامی با بيان اين مطلب که نگاه جامع در حوزه رسانه بسيار مهم است، گفت: در فعاليت‌های فرهنگی و هنری کيفيت با خلاقيت و همچنين خلاقيت با آزادی نسبت‌ مستقيم دارد. آزادی يعنی همان آزادانديشی که مد نظر رهبری است. کيفيتی که با خلاقيت و آزادی هماهنگ است نقش مهمی در ارتقای آثار فرهنگی ايفا می‌کند. ناظران بر توليدات فرهنگی نيز نقش کليدی دارند. متاسفانه گاهی ديده می‌‌شود که اين نقش کليدی تبديل به کليدی برای قفل کردن کسانی است که می‌خواهند در عرصه فرهنگ فعاليت کنند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبری مبنی بر افزايش ارتقای کيفی توليدات فرهنگی گفت: در فهم اين سخن که توليد يک اثر خوب و تأثيرگذار از توليد چند اثر سطحی و بی‌مايه بهتر است بايد توجه داشت که اين مطلب يک تبصره دارد. تبصره‌اش اين است که ما نبايد به سمتی برويم که از حجم توليدات فرهنگی کاسته و تنها چند اثر فرهنگی سطح بالا توليد کنيم.

رئيس رسانه ملی به مقايسه حوزه صنعت و فرهنگ پرداخت و گفت: در حوزه صنعت کنترل کيفيت و شاخص‌های توليد مشخص و شفاف است. اما در حوزه فرهنگ ما معيارها را در اختيار نداريم و افراد بر حسب سليقه عمل می‌کنند. ما بايد مدل‌های توليد فرهنگی را تدوين کنيم تا دستگاه‌های زير نظر مقام معظم رهبری و وزارت ارشاد با هم به تفاهم برسند. اينگونه همايش‌ها نيز مدل‌هايی را برای نزديک کردن دستگاه‌های فرهنگی به يکديگر ايجاد می‌کنند.

ضرغامی در پايان گفت: من توقع دارم با نگاه جامع‌ و سيستماتيک به مجموعه فعاليت‌های فرهنگی نگاه کنيم ولی نکته اول اين است که تلاش‌هايی که انجام شده بايد برای مديران فرهنگی تفهيم شود و نکته دوم هماهنگ کردن مديران و دست‌اندرکاران در امر توليد است. چگونگی ارتباط با مردم خودش هنر و کيفيت است و زمانيکه اشکالاتی در يک حوزه مديريتی ايجاد می‌شود نبايد موج انتقاد‌ها را به سوی آن مدير ببريم زيرا باعث دلزدگی مدير می‌شود و اين آسيب بزرگی در حوزه کيفيت است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016