دوشنبه 17 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رشد جمعيت در ايران به صفر می‌رسد

فارس - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شيراز گفت: در صورت تداوم روند فعلی باروری‌، رشد جمعيت کشور بين سال‌های ۱۴۱۵ تا ۱۴۲۰ صفر می‌شود و پس از آن به سوی منفی شدن می‌رود. بر اساس مطالعات انجام شده و نيز اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، ميزان باروری کلی در کشور به کمتر از ۱.۲ فرزند به ازای هر زن کاهش يافته و ادامه اين امر می‌تواند سبب شود که رشد جمعيت کشور در سال‌های آينده به صفر برسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شيراز گفت: ادامه وضعيت کاهش باروری می‌تواند سبب شود که رشد جمعيت کشور در سال‌های آينده به صفر برسد.

به گزارش فارس، معاون توسعه مديريت و منابع انسانی استاندار فارس بعد از ظهر امروز در همايش تخصصی روز جهانی جمعيت در شيراز اظهار داشت: مساحت کشور ‍‍‍ژاپن يک پنجم کشور ماست اما ۱۳۸ ميليون جمعيت دارد و به نسبت ژاپن ما بايد ۴۰۰ ميليون جمعيت داشته باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


داوود کشاورز افزود: ژاپن با دو دهم درصد جمعيت جهان چهارمين اقتصاد دنيا است که ۱۶ تا ۱۷ برابر ما توليد ناخالص ملی دارد.

کشاورز اضافه کرد: مشکل کشور ما پايين بودن توليد ناخالص ملی، عدم استفاده بهينه از منابع و پايين بودن سطح معيشت مردم است اما به جای حل مشکلات به دنبال کنترل جمعيت هستيم.

معاون توسعه مديريت و منابع انسانی استاندار فارس خاطرنشان کرد: در دهه ۵۵ رشد ۳.۷ درصدی جمعيت را شاهد بوديم، در دهه ۶۵ با رشد ۳.۹ درصد و از اواسط دهه ۶۰ رشد کاهشی رخ داد به طوری که در سال ۷۵ نرخ رشد ۱.۵ درصد و در سال ۷۶ نرخ رشد ۱.۳ درصد شد.

کشاورز افزود: نسبت اطفال کمتر از يک سال و نسبت کودکان شش تا ۱۰ سال نيز از همان زمان روند نزولی پيدا کرده است.

معاون توسعه مديريت و منابع انسانی استاندار فارس بدون اشاره به نقش شاخص‌های اقتصادی در اين زمينه تصريح کرد: تنها دولت در اين روند کاهشی مقصر نيست و مردم نيز مقصر هستند چرا که بايد نگاه ديگری به جمعيت داشت و همچنين از نظر فرهنگی بايد کار کرد تا افزايش جمعيت و مواليد مورد قبول خانواده‌ها قرار گيرد.

رشد جمعيت به صفر می‌رسد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شيراز نيز در اين همايش گفت: در صورت تداوم روند فعلی باروری‌، رشد جمعيت کشور بين سال‌های ۱۴۱۵ تا ۱۴۲۰ صفر می‌شود و پس از آن به سوی منفی شدن می‌رود.

محسن مقدمی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده و نيز اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، ميزان باروری کلی در کشور به کمتر از ۱.۲ فرزند به ازای هر زن کاهش يافته و ادامه اين امر می‌تواند سبب شود که رشد جمعيت کشور در سال‌های آينده به صفر برسد.

وی با اشاره به رويکردهای اتخاذ شده وزارت بهداشت برای ارتقای نرخ باروری بيان کرد: فرهنگ‌سازی و ارتقای دانش در سطوح آموزشی دبستان تا دبيرستان و فرهنگ‌سازی و ارتقای دانش در سطح دانشگاه و جامعه با همکاری نهادهای مرتبط بايد در اين زمينه موثر است.

اين مسئول خاطرنشان کرد: تامين مهارت‌های لازم برای انتخاب همسر و تامين مهارت‌های برقراری ارتباط عاطفی، فرهنگی و زناشويی در خانواده نيز از سياست‌های مطلوب برای مواجهه با اين مشکل است.

تامين خدمات پس از ازدواج، خدمات آماده‌سازی برای بارداری، خدمات مراقبت‌های دوران بارداری، خدمات زايمان ايمن و خدمات پس از زايمان ديگر ملزوماتی بود که وی برای تصحيح اين روند ضروری برشمرد.

مقدمی البته سياست‌های کنترل جمعيت در گذشته را دارای فوايدی نيز دانست و تصريح کرد: کاهش مرگ مادران، کاهش بارداری‌های ناخواسته و کاهش سقط از جمله موارد مثبت در برنامه تنظيم خانواده بوده است.

به گفته وی، اگر کاهش مشکلات مادران در ايفای نقش‌های مادری و اشتغال همزمان شود، می‌تواند بر تصميم‌گيری زنان و خانواده‌ها نسبت به فرزند‌آوری تاثير داشته باشد.

وی در همين زمينه افزايش مدت مرخصی دوران بارداری و پس از زايمان، برخورداری همسران (پدران) از مرخصی فرزند‌آوری برای بودن در کنار همسر، فراهم کردن مکان‌هايی برای نگهداری کودکان در کنار محل کار و قابل قبول بودن هزينه‌های مهد کودک‌ها در مقايسه با درآمد خانوارها را نيز کمک کننده برشمرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016