چهارشنبه 26 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک طلاق به ازای هر ۲.۹ ازدواج در تهران، افزايش ۱۳ درصدی طلاق در شهرها

مهر ـ رئيس انجمن مدکاران اجتماعی ايران گفت: براساس آمارهای موجود در سال ۹۱ به ازای هر ۲.۹ ازدواج يک طلاق در تهران رخ داده است که البته اين آمار در کل کشور ۵.۵ است. همچنين آمار طلاق ۵.۲ درصد افزايش داشته که اين افزايش در نقاط شهری ۱۳.۱ درصد بوده است.

سيد حسن موسوی چلک در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: يکی از نشانگرهای وضعيت موجود در هر حوزه ای آمارها هستند که اگر واقعی باشند يا حداقل به واقعيت نزديک باشند، می تواند در برنامه ريزی موثر واقع شود.

وی گفت: آمار ازدواج و طلاق اعلام شده توسط سازمان ثبت احوال کشور نشان می دهد که در سال ۹۱ در کل کشور به ازای هر ۵.۵ ازدواج يک طلاق ثبت شده است. اين در حالی است که اين آمار در تهران به ازای کمتر از هر ۳ (۲.۹)ازدواج يک طلاق ثبت شده است. آماری که نگرانی را دراين زمينه درميان مسئولين و مردم افزايش می دهد بطوريکه حضرت آيت الله مکام شيرازی نيز در جلسه تفسير قرآن کريم که در ايام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، به موضوع طلاق اشاره کرد و افزود متاسفانه امروز در جامعه ما شاهد افزايش طلاق‌ها و کاهش ازدواج‌ها هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



رئيس انجمن مددکاری اجتماعی تاکيد کرد: همچنين آمارهای ارائه شده نشان می دهد که اين شاخص در استان های البرز۳.۵ ،قم۴.۵،سمنان۴.۶، مازندران ۴.۸وگيلان۴.۹ ازدواج به ازای هر يک طلاق است که از ميانگين کشور نيز بالاتر است.از طرف ديگر اين شاخص در استان های سيستان و بلوچستان۲۰.۵،ايلام ۱۰.۹، چهارمحال و بختياری ۱۰.۱،خراسان جنوبی۹.۹و يزد ۹.۳ طلاق به ازای هر يک طلاق است.

به گفته موسوی چلک، با توجه به بالاترين فراوانی طلاق در ترکيب سنی مردان ۲۵-۲۹ ساله و زنان۲۰ تا ۲۴ ساله است و با اين وجود موضوع جوان بودن زنان مطلقه را بايد جدی گرفت که اين شرايط آمار زنان سرپرست خانوار را نيز افزايش می دهد، همانگونه که در سالهای اخير نيز اين اتفاق افتاده است.

وی افزود: نکته ديگر اين است که براساس آمارهای ازدواج و طلاق که توسط سازمان ثبت احوال ارائه شده است که کمتر از آمار سازمان ثبت اسناد کشور است، در سال ۹۱ در هر ساعت ۹۵ واقعه ازدواج و ۱۷ واقعه طلاق به ثبت رسيده است. تعداد ازدواجهای کمتر از ۱۵ سال نيز قابل تامل است. براساس آمارهای ارائه شده تعداد ۴۰ هزار و ۶۵۳ فقره ازدواج و يک هزار و ۷۷فقره طلاق کمتراز۱۵ سال در کشور ثبت شده است.

موسوی چلک به طلاقهای افراد در سنين بالا اشاره کرد و گفت: طبق آمارها تعداد طلاق های ثبت شده در مردان بالای ۵۰سال ۱۳ هزار و ۴۲۳ فقره و در زنان بالای ۵۰ سال ۶ هزار و ۴۲۲ فقره است. همچنين آمارهای ارائه شده دراين زمينه نشان دهنده کاهش ازدواج و افزايش طلاق است.براين اساس طبق آمار ثبت احوال کشور درصد تغييرات ازدواج درسال گذشته نسبت به سال قبل آن به ميزان ۵.۱درصد کاهش داشته است که اين نسبت درنقاط روستايی۳۷.۹درصد کاهش منفی داشته است که البته بر اساس آمار سازمان ثبت اسناد که توسط رييس اين سازمان در ابتدای سال ارائه شده است اين رقم۹.۵درصد منفی را نشان می دهد.

رئيس انجمن مددکاران اجتماعی به آمارهای دو سازمان ثبت احوال و اسناد در مورد طلاق اشاره کرد و گفت: در همين زمان براساس آمارسازمان ثبت احوال کشور طلاق۵.۲رصد تغييرمثبت يعنی افزايش داشته است درحالی که طبق آمار سازمان ثبت اسناد کشور اين رقم ۶.۲درصد مثبت را نشان می دهد.اين شاخص در نقاط شهری۱۳.۱درصد مثبت و در نقاط روستايی۳۸.۳درصد تغيير منفی داشته است.

وی تاکيد کرد: حال با اين شرايط و بالاتر رفتن ميانگين سن ازدواج و در نتيجه کاهش تعداد ازدواج و... اين سئوال پيش می آيد که آيا می توان به افزايش جمعيت در کشور که کاهش آن چالش جدی کشور در ۳۰ سال آينده است، اميدوار بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016