یکشنبه 25 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طلاق چهار هزار دختر زير ۱۴ سال در ايران

ايسنا ـ به گفته يک فعال حقوق کودکان از سال ۸۵ تا سال گذشته، ۸۵ هزار و ۲۰۰ واقعه طلاق بين افراد زير ۱۹ سال کشور صورت گرفته که از اين تعداد ۴۰۰۰ واقعه مربوط به کودکان دختر زير ۱۴ سال است.

فرشيد يزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، با استناد بر آمارهای اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال اظهار کرد: از سال ۸۵ تا ۹۰، ۶۱۶ هزار واقعه طلاق در کشور رخ داده است که ۸۱ هزار و ۵۰۰ واقعه از اين تعداد مربوط به دختران زير ۱۹ سال و۷۷۰۰ واقعه مربوط به پسران زير ۱۹ سال است، بنابراين طبق اين آمار ۱۳ درصد طلاق‌های کشور طی آن سالها مربوط به دختران زير ۱۹ سال و ۱.۵ درصد مربوط به پسران زير ۱۹ سال است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به پيامدها و آثار منفی طلاق کودکان زير ۱۴ سال است، عنوان کرد: طی پنج سال عنوان شده در آمار ۶۳ نفر از کودکان پسر زير ۱۵ سال و ۴۰۰۰ نفر از دختران زير ۱۴ سال طلاق گرفته‌اند که اين آمار در بين کودکان دختر بسيار بالا بوده و به هيچ وجه آمار مناسبی نيست.

يزدانی همچنين به آمار ازدواج کودکان در طول سالهای ۸۵ تا ۹۰ اشاره کرد و گفت: يک ميليون و ۸۵۹ هزار واقعه ازدواج در ميان افراد زير ۱۹ سال طی آن سالها صورت گرفته است که از اين تعداد يک ميليون و ۵۸۹ هزار کودک دختر و ۲۷۰ هزار کودک پسر وجود بوده‌اند.

اين فعال حقوق کودکان با بيان اينکه از ميان ازدواج‌های صورت گرفته در سالهای ياد شده، ۲۰۱ هزار و ۲۰۰ واقعه مربوط به کودکان زير ۱۵ سال بوده است، اظهار کرد: ۱۹۶ هزار واقعه ازدواج از اين تعداد مربوط به کودکان دختر زير ۱۴ سال و پنج هزار و ۲۰۰ واقعه مربوط به پسران زير ۱۵ سال ثبت شده است.

وضعيت ازدواج در ميان دختران زير ۱۴ سال بسيار نامناسب است

وی وضعيت ازدواج در ميان دختران زير ۱۴ سال را بسيار نامناسب دانست و خواستار ممنوعيت ازدواج در بين کودکان، به ويژه کودکان زير ۱۴ سال شد

يزدانی افزود: اين موضوع بايد توسط نهادهای مدنی و حاکميتی مورد توجه قرار گيرد و با ايجاد قانون به شکل جدی با آن برخورد شود.

اين فعال حقوق کودکان در تعريف کودک بيان کرد: کودک، طبق ماده اول پيمان نامه جهانی حقوق کودک که در کشور ما نيز پذيرفته شده است به هر فرد زير ۱۸ سال اطلاق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه آمار تفکيک شده به نسبت سن افراد در کشور وجود ندارد ، نمی‌توانيم آمارها را تا سن ۱۸ سال محاسبه کنيم، بنابراين آمار لحاظ شده برای افراد زير ۱۹ سال در نظر گرفته شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016