شنبه 29 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تهرانی‌ها هر ماه ۶۳‌هزار خودرو سند می‌زنند

روزنامه بهار ـ تهرانی‌ها روزی ۲۱۰۰ خودرو سند می‌‌زنند، به عبارتی ماهانه ۶۳‌هزار و سالانه هم ۷۵۶‌هزار سند خودرو. به گفته مديرکل ثبت اسناد استان تهران، آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته در بخش معاملات اموال منقول ماهانه ۷۵۵‌هزار سند ثبت شده که بيشترين آن خودرو بوده است.

براساس آمارها، در کل کشور، تقريبا به ازای هر پنج نفر يک دستگاه خودرو وجود دارد ولی در تهران سرانه بعضی خانواده‌ها به سه خودرو رسيده است. به همين ترتيب، شهردار تهران پيش‌تر گفته بود، بيش از ۴۸‌درصد خودروهای توليد داخل، وارد استان تهران می‌شود که از اين ميان بيش از ۷۵‌درصد هم سهم کلانشهر تهران است که البته به عقيده قاليباف، اين امر تاثيرات زيادی در شهرسازی، پارکينگ‌سازی و خيابان‌ها دارد.

در آخرين سرشماری صورت‌گرفته، جمعيت ايران به حدود ۷۵‌ميليون نفر رسيده است. از سوی ديگر رييس پليس راهور ناجا هم چندی پيش اعلام کرد که تعداد خودروهای موجود در کشور از مرز ۱۵‌ميليون دستگاه گذشته است. می‌توان با تقسيم اين دو عدد بر هم نتيجه گرفت که در حال حاضر به ازای هر پنج ايرانی يک دستگاه خودرو در کشور وجود دارد و تردد می‌کند. به اين ترتيب براساس استاندارد جهانی که براساس هر‌هزار نفر سنجيده می‌شود، ايران دارای ۲۰۰ خودرو به ازای هر ‌هزار نفر است که البته پيش‌بينی می‌شود تعداد خودروهای موجود در کشور تا پايان دهه ۹۰ به بيش از ۳۰‌ميليون دستگاه برسد.

اگر روند افزايش خودرو همين‌طور ادامه داشته باشد، گره‌های ترافيکی پايتخت هم بيشتر می‌شود، به‌طوری که همين الان هم خيلی از کارشناسان معتقدند تهران شبيه يک پارکينگ بزرگ شده است. حتی سال ۸۷ هم، حبيب‌الله بوربور، معاون عمران وزير کشور وقت گفته بود که خيابان‌های تهران در آستانه انفجار خودروهاست زيرا ظرفيت خيابان‌های تهران يک‌چهارم تعداد خودروهای اين شهر است. بوربور همچنين گفته بود، خيابان‌های شهر تهران ظرفيت ۷۵۰‌هزار خودرو دارد، در حالی که بيش از سه‌ميليون و ۲۰۰‌هزار خودرو و دو‌ميليون موتوسيکلت در خيابان‌های اين شهر در رفت‌وآمد هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اين‌که از آن سال تا به امروز، اتوبان‌ها، تونل‌ها و روگذر و زيرگذرهايی در پايتخت ساخته شده ولی گويا سرعت ورود خودروها از سرعت ساخت اين تونل‌ها بيشتر بوده است. به‌طوری که حتی بعد از راه‌اندازی تونل صدر، کارشناسان گفتند که اين تونل باعث افزايش حجم ترافيکی بيشتری در اين نقطه شهر شده است.

کمال‌الدين پيرموذن، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس درباره ميزان خودروهای پايتخت می‌گويد: «در کميسيون بيشتر بحث‌ها از قيمت‌گذاری و استانداردسازی خودروهاست. به عبارتی حجم و ميزان گنجايش خيابان‌ها و شهر‌ها در برابر ميزان خودرو و موتوسيکلت بررسی نمی‌شود. ولی ما هرروز شاهد افزايش خودروهايی هستيم که البته غيراستاندارد هم هستند.»

به گفته او، هر روز در کشور ۹۶ نفر بر اثر مرگ و مير ناشی از تصادفات خودرو جانشان را از دست می‌دهند. به عبارتی هر روز يک هواپيمای کوچک در کشور سقوط می‌کند. پيرموذن همچنين ادامه می‌دهد: «درست است که در اين هشت سال شهرداری قاليباف پروژه‌های بزرگی از جمله اتوبان امام علی(ع)، تونل نيايش، ‌توحيد و چند مورد ديگر انجام شد، ولی کثرت و سرعت توليد خودروها به عرصه مصرف آن‌قدر زياد است که اين ميزان اتوبان، روگذر و زيرگذر کفاف نمی‌دهد.» البته اين عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس معتقد است که علاوه بر موضوع ظرفيت خيابان‌ها که مطرح می‌شود، موضوع مهم، آلودگی هواست که با اين ميزان خودروهای بی‌کيفيت افزايش پيدا کرده است.

پلاک‌های بازداشت‌شده استان تهران

سال گذشته حدود ۵۸‌هزار پلاک در استان تهران بازداشت شده است. صادق سعادتيان، مديرکل ثبت استان تهران در گفت‌وگو با مهر درباره پلاک‌های بازداشت‌شده از سوی ثبت استان تهران گفت: معمولا درخواست بازداشت سند بيشتر به دليل بدهی‌های بانکی يا ضمانت برای آزادی افراد از بازداشت و زندان است.

همچنين به گفته او، در سال ۹۱ در بخش اموال منقول مانند خودرو بيش از ۷۵۵‌هزار و در بخش اسناد غيرمنقول ۳۹۲‌هزار سند ثبت شده است. مديرکل ثبت استان تهران در پاسخ به اين‌که چندی پيش شنيده شده ماموران با شکايت سازمان ثبت قصد بيرون انداختن شما را از ساختمان داشتند، گفت: اين طور نبوده ولی ساختمان اداره کل ثبت برای اوقاف است و ما ماهانه ۴۸‌ميليون تومان کرايه می‌دهيم. اين در حالی است که بايد مکان مهمی مانند ادارات ثبت که وظيفه نگهداری و مديريت اسناد تهران را بر عهده دارد در بهترين و امن‌ترين مکان مستقر باشد که اين بر عهده دولت است زيرا بخش مهمی از اين اسناد دولتی است. او همين‌طور ادامه داد: بودجه اداره ثبت سالانه ۲۴‌ميليارد تومان است که سال گذشته ۹‌ميليارد تومان کسری بودجه داشتيم. هرچند سازمان ثبت تمام توان خود را برای تامين بودجه تهران به کار برده ولی کمبود بودجه خود سازمان ثبت و قوه‌قضاييه دليل اين مشکلات است. مديرکل ثبت استان تهران همچنين گفت: در سه‌ماهه سال‌جاری توانسته‌ايم تمامی استعلامات را به صورت آن‌لاين انجام دهيم و از مصرف ۱۲۹‌هزار کاغذ، آلودگی هوا و تردد شهروندان جلوگيری کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016