جمعه 4 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعلام حالت فوق‌العاده در مدیریت آب تهران

در پی افزایش بی سابقه گرمای هوای تهران، در روزهای اخیر برخی مناطق شهر با افت فشار آب مواجه شده و برخی نیز چند ساعتی قطعی کامل آب را تجربه کردند. مقامات آبفای استان تهران می گویند کاهش 5 تا 10 درصدی مصرف توسط شهروندان و کاهش گرما به زیر 40 درجه به معنای عبور از مشکل آبی پایتخت خواهد بود، اما تا آن زمان مدیریت آب تهران در حالت فوق العاده قرار خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش بی سابقه گرمای هوا در اکثر شهرهای ایران و تهران در هفته های اخیر باعث ایجاد شرایط ویژه ای در آبرسانی به شهروندان شده است تا جایی که در هفته اخیر شرکت آب و فاضلاب استان تهران در 2 مرحله اطلاعیه هایی را در مورد جلوگیری از مصرف غیرضروری آب صادر کرد.

هم اکنون برای هر شهروند تهرانی روزانه 320 لیتر آب تولید می شود که این میزان در کشورهای اروپایی 150 لیتر است؛ بنابراین مصرف بیش از 2 برابری آب توسط هر شهروند در شرایط ویژه این روزها می تواند مشکلاتی را در آبرسانی به وجود آورد.

مصرف آب تهرانی ها 2 برابر استاندارد

متاسفانه برخی از شهروندان نیز این روزها با وجود مطلع بودن از وضعیت افزایش بی سابقه مصرف آب در تهران در پی گرمای 42 درجه ای هوا، توجه چندانی به لزوم رعایت مصرف آب ندارند و این مسئله باعث شده تا بالاخره قطعی هایی به صورت مقطعی در برخی نقاط پایتخت اتفاق بیافتد.

عصر دیروز تا پاسی از شب ساکنان برخی مناطق شرق شهر تهران با این مشکل مواجه شدند و چند ساعتی قطعی کامل آب را تجربه کردند. البته این مسله باعث شد تا در چشم بهم زدنی احساس بی آبی در شهروندان باعث هجوم به فروشگاه ها و خرید تمامی آب معدنی های موجود در فروشگاه ها شود.

به عبارتی عدم رعایت الگوی مصرف توسط برخی باعث شد تا افراد دیگری مجبور شوند برای تامین آب مورد نیاز مبالغی به مراتب بیشتر از قبوض ماهیانه آب را فقط برای خرید چند بطری آب معدنی هزینه کنند.

البته این مسئله نافی کمبودهای موجود در شبکه های آبرسانی شهر تهران نیست چرا که مسئولان آب و فاضلاب عنوان می کنند با وجود ذخیره مناسب آب در سدها، اما امکان آبرسانی بیش از این به دلیل تکمیل شدن ظرفیت آبرسانی شبکه وجود ندارد و این مسئله باعث بروز مسائلی شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



ذخیره سدها مناسب است، اما ...

در هر صورت امسال در پی گرمای بی سابقه تهران، مصرف آب در روزهای اخیر به نقطه اوج خود رسیده و مسئولان آب و فاضلاب استان تهران می گویند در زمانی که مصرف یک روز آب تهران به میزان 2 میلیون و 700 هزار مترمکعب تا 3 میلیون بوده است، این روزها مصرف تا سر حد ظرفیت شبکه و 3 میلیون و 350 هزارمترمکعب افزایش یافته است.

محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفتگو با مهر با تاکید بر افزایش گرمای هوا تا 42.4 درجه در شهر تهران گفت: مصرف آب تهران در یکی دو روز اخیر به 3 میلیون و 350 هزارمترمکعب افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار داشت: همچنین در هر ثانیه 40 مترمکعب آبرسانی انجام شد که میزان بالایی محسوب می شود. پرورش با اعلام اینکه تاکنون تعداد روزهای مصرف بالای 3 میلیون و 200 هزارمترمکعب آب در تهران 7 روز بوده است افزود: در سال جاری تاکنون این روزها به حدود 22 روز رسیده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو خاطر نشان کرد: در روز گذشته مخزن 1 میلیون و 300 هزارمترمکعبی آب در تهران که برای روزهای ویژه نگهداری می شود به 800 هزارمترمکعب کاهش یافته است. وی خاطر نشان کرد: به مردم اطلاع رسانی کردیم که مصرف آب خود را در این روزها مدیریت کنند. به هر صورت آبی که برای مصرف تهران تولید می شود میزان بالایی است اما مصرف روزانه به میزان 200 هزارمترمکعب بیشتر از ظرفیت شبکه است.

ثبت رکوردهای جدید در مصرف آب تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: اگر مردم تهران میزان مصرف آب خود را 5 تا 10 درصد کاهش دهند، دیگر مشکلی در تامین آب نخواهیم داشت. به گفته پرورش، اگر میزان مصرف روزانه به 3 میلیون مترمکعب برسد دیگر نگرانی نخواهیم داشت.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: برای خودمان و همکاران آب و فاضلاب اعلام حالت فوق العاده کرده ایم به این معنی که همه در ماموریت های خود حاضر هستند، اما برای مردم مشکلی نخواهد بود.

وی درباره احتمال جیره بندی آب در تهران به دلیل افزایش بی سابقه مصرف آب خاطر نشان کرد: جیره بندی آب در تهران نخواهیم داشت، اما متوسط مصرف روزانه آب در تهران 2 میلیون و 700 هزارمترمکعب است که این روزها 700 هزارمترمکعب نیز افزایش یافته است.

به گفته مدیرعامل آبفای استان تهران، وضعیت سدهای تامین کننده آب تهران به نحوی است که موضوع بی آبی نخواهیم داشت. با این حال، مصرف روزانه هر نفر در دنیا روزانه 150 لیتر بوده که این میزان در تهران 320 لیتر است.

پرورش همچنین از اعمال شرایط ویژه آبرسانی به بخش های غیرمسکونی، سازمان ها، پارک ها و فضاهای سبز خبر داد و گفت: در این بخش ها فشار آب کم شده است تا بتوانیم نیازهای بخش های مسکونی شهر را تامین کنیم.

اعمال شرایط ویژه آبی برای غیرمسکونی ها

وی با اعلام اینکه هواشناسی اعلام کرده امروز جمعه هوا کمی از روزهای قبل خنک تر خواهد بود اظهار داشت: پیک مصرف آب در تهران 3 میلیون و 200 هزارمترمکعب در هر روز است اما گرمای این روزهای هوای تهران مصرف را به شکل کم سابقه ای افزایش داده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه هر درجه گرمای هوا دست کم 50 هزارمترمکعب مصرف آب را بالا می برد بیان داشت: در غرب تهران آبرسانی از طریق سدهای کرج و طالقان انجام می شود و در این بخش نیز مردم بدون اینکه نگران باشند، رعایت الگوی مصرف را در دستور کار قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: گرمای هوا به زیر 40 درجه برسد مشکل آب حل خواهد شد. در روزهای اخیر گرما به نحوی شده که شب ها نیز ادامه دارد و مصرف آب مردم در 4 مرحله طی ظهرها، زمان افطار، شب ها و سحر افزایش می یابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016