جمعه 4 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعیهٔ کانون نویسندگان ایران به مناسبت درگذشت محمود استادمحمد

محمود استادمحمد (۱۳۲۹-۱۳۹۲) نمایش‌نامه‌نویس، بازیگر تئا‌تر، تلویزیون و سینما، روزنامه‌نگار و عضو کانون نویسندگان ایران پس از یک دوره بیماری جانکاه درگذشت. استادمحمد فعالیت تئاتری خود را با بازی در نمایش شهر قصه با همکاری زنده‌یاد بیژن مفید، نمایش‌نامه‌نویس برجسته و متعهد، آغاز کرد و سپس با نمایش آسید کاظم (۱۳۵۰) خوش درخشید و با شب بیست‌ویکم (۱۳۵۷)، آخرین بازی (۱۳۷۸)، دیوان تئاترال (۱۳۸۰)، کافه مک‌ادم (۱۳۸۹)، و... به کار خود ادامه داد. استادمحمد نمایش‌نامه‌نویسی صاحب‌سبک بود و آثارش جزو بهترین میراث‌های تئاتری این سرزمین به شمار می‌رود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زنده یاد محمود استاد‌محمد در کانون نویسندگان ایران بسیار پیگیر و پرشورو‌حال بود، در همهٔ مجامع عمومی و جلسات جمع مشورتی کانون فعالانه شرکت داشت و خود را مدافع آزادی بیان و خصم پایدار سانسور و حذف فرهنگی می‌دانست، هرچند هیچ بعید نیست که پاره‌ای سیاه‌اندیشان سانسورچی مطابق معمول او را مصادره کنند و شخصیتی دیگرگونه از او به نمایش درآورند،‌‌ همان کسانی که خوب می‌دانستند او به هیچ روی توان تهیهٔ داروهای گران بهای مورد نیازش را ندارد اما کوچک‌ترین گامی برای رفع این مشکل برنداشتند، درست از آن رو که این هنرمند مستقل را «خودی» نمی‌دانستند؛‌‌ همان کسانی که آرزوی به صحنه بردن نمایشنامهٔ «آسید کاظم» را برای او ناممکن کردند.

کانون نویسندگان ایران درگذشت این یار وفادار و دیرین خود را به خانوادهٔ او (خاصه دختر نازنین‌اش مانا و خانم آهو خردمند، هنرمند نام‌آور سینما و تلویزیون) و جامعهٔ فرهنگی مستقل کشور تسلیت می‌گوید و در مراسم بزرگ‌داشت او در کنار خانواده و یاران‌اش خواهد بود.

کانون نویسندگان ایران
۳ /۵/۱۳۹۲


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016