سه شنبه 26 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ضرورت تفکیک میان زندانی و خانواده زندانی

رئیس بنیاد تعاون زندانیان با بیان اینکه متاسفانه تفکیک میان زندانی و خانواده زندانی و تفکیک میان زندانیان جرایم خشن و خاص با زندانیان جرایم غیرعمد در جامعه تعریف نشده است گفت: در سه سال اخیر حدود چهارهزار میلیارد تومان تسهیلات برای زندانیان اختصاص داده شده ولی این بنیاد یک ریال هم دریافتی نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، روز دوشنبه دومین نشست هم اندیشی اهالی رسانه با مدیران بنیاد تعاون زندانیان در مجتمع فرهنگی ونک برگزار شد.

در این نشست مطهرنژاد مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان با بیان اینکه وظیفه این بنیاد آموزش به زندانیان با همکاری سازمان زندانها و سازمان فنی و حرفه ای است گفت: تا کنون توانسته ایم این آموزشها را در 200 رشته پیاده کنیم. آمارها نشان می دهد سالانه 100 هزار زندانی آموزش داده می شوند که در میان کشورها آمار خوبی است.

وی افزود:اکنون 60 هزار زندانی در زندانها مشغول به کار هستند در حالیکه با توجه به فضا و زیرساختها توان ظرفیت اشتغال به 100 هزار زندانی وجود دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه تفکیک میان زندانی و خانواده زندانی و تفکیک میان زندانیان جرایم خشن و خاص با زندانیان جرایم غیرعمد در جامعه تعریف نشده است. شاهد آن هستیم که کمتر کسی به سمت خانواده زندانی می رود حتی برای ازدواج یا اشتغال که باید رسانه ها در این خصوص تابوشکنی کنند چرا که هم زندانیان اصلاح پذیر هستند و هم خانواده زندانیان بیگناه هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مطهرنژاد با بیان اینکه در صورت اشتغال زندانیان 10 درصد کاهش بازگشت زندانی به زندان را داشته ایم گفت: از میان 25 هزار زندانی آزاد شده در سال گذشته تنها 2 درصد کاهش بازگشت داشته ایم و این بسیار خوب است ولی پوشش این اقدامات و ورود رسانه ها به این موضوع ضعیف بوده است. به عنوان مثال در سریال های تلویزیونی می بینیم که زندانی دنبال مواد مخدر است یا بعد از آزادی و مرخصی آدم ربایی می کند. همانطور که در سریال هوش سیاه 2 و تکیه بر باد تخریب زندانی را شاهد بودیم.

وی گفت: قطع امرار معاش، مشکل تحصیل فرزندان و بهداشت و درمان مهمترین چالش خانواده زندانیان است. حالا بیایید خانواده های زندانیانی که سرپرست شان در خارج از ایران زندانی شده اند را بررسی کنیم. تعداد این زندانیان 3 هزار نفر است و خانواده های آنها خیلی بی پناه هستند که بنیاد در این خصوص وارد شده و اقدامات خوبی را انجام می دهد.

رئیس بنیاد تعاون زندانیان گفت: وقتی فردی در خارج از کشور دستگیر می شود و جرم او مواد مخدر است باید بدانیم که این مواد از هوا نیامده و از مرز ایران عبور کرده است. باید نیروی انتظامی با استفاده از دستگاههای بادی باکس خروجی ها را کنترل کند چرا که زندانی شدن یک ایرانی به جرم حمل مواد مخدر در خارج از کشور تاثیر خوبی نداشته و به نظام و مردم ضربه می زند.

خبرنگار مهر در این نشست با ارایه چند پیشنهاد گفت: ایجاد اتاق فکر با حضور خبرنگاران، تعامل بنیاد با اتاق صنعت، مجلس و خیرین کارآفرین، برگزاری جشن اشتغال زندانیان، ورود رسانه ها به کارگاه های اشتغال می تواند این بنیاد را در امر خیر کمک کند. همچنین باید به دنبال تعامل با نهادهای بین المللی هم باشیم.

مطهرنژاد در ادامه نشست گفت: از این پیشنهادها استقبال می کنیم و قطعاً باید رسانه ها ما را کمک کنند زیرا مردم نمی دانند چه خدماتی را ارائه کرده ایم. به عنوان مثال توانسته ایم با دست خالی 20 هزار شغل ایجاد کنیم. 60کارخانه و کارگاه تاسیس کرده ایم که در همین هفته های جاری تولید جرثقیل 30 تنی و راه اندازی حوضچه میگو و ماهی بزرگترین اقدامات بوده است.

وی اظهار داشت: حتی زندانیان خارجی هم که در ایران هستند در بحث اشتغال وارد شده اند. به عنوان نمونه ما دزدان دریایی سومالی را اشتغالزایی کرده و آموزش داده ایم. پیشنهاد ما این است که سوء پیشینه برای زندانیان جرایم کوچک بعد از مدتی حذف شود و ارایه تسهیلات برای اشتغال زندانیان بعد از آزادی حتماً فراهم شود.

در ادامه این نشست هم اندیشی خبرنگاران پیشنهادات و انتقادات خود را عنوان کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016