شنبه 20 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ثروتمندترين "ثروتمندان ايرانی" در جهان

فرارو- شمار زيادی از ايرانيان خارج از کشور کسب و کارهای موفقی دارند. هفته نامه "تجارت فردا" در گزارشی تعدادی از اين افراد را معرفی کرده است.

بابک زنجانی
بابک زنجانی (متولد ۱۲ مارس ۱۹۷۱ در تهران) تاجر و سرمايه‌دار شناخته‌شده ايرانی است که در دسامبر ۲۰۱۲ توسط اتحاديه اروپا به کمک‌رسانی برای تجارت نفت ايران از طريق دور زدن تحريم‌ها و داشتن نقش محوری در نقل و انتقال پول مربوط به فروش آن به دولت ايران متهم شد. در اين ميان اولين بانک اسلامی به مالکيت زنجانی متهم به استفاده از کانال‌هايی برای پرداخت‌های مربوط به نفت ايران شده بود.

زنجانی خود در مصاحبه‌ای که با رويترز داشته، گفته بود ورود به اين ليست اشتباه بوده، و او کاری برخلاف قوانين اتحاديه اروپا انجام نداده و نفت ايران را در کشورهای معاف از تحريم و طبق قوانين بين‌المللی فروخته است. زنجانی گفته بود، ماهيت پيچيده معاملات شرکت‌های او، که شامل مبالغ هنگفتی است، ممکن است مقامات اتحاديه اروپا را گمراه کرده باشد. شرکت‌های بابک زنجانی ممکن است در قاچاق نفت ايران در ساحل شرقی مالزی دخالت داشته باشد.

به گفته خود زنجانی، او دارای بيش از ۶۰ شرکت از جمله شرکت گروه سورينت در امارات متحده عربی، اولين بانک سرمايه‌گذاری اسلامی در مالزی، سهامدار شرکت هواپيمايی انور ترکيه، موسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجيکستان است.

جدای از اينها، زنجانی شرکت‌هايی در دوبی، ترکيه و تاجيکستان دارد. زنجانی در مصاحبه‌‌ای با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته بود صاحب ۶۴ شرکت داخلی و خارجی است و در حال حاضر نيز در ايران و کشورهای ديگر با ۱۷ هزار نفر کارمند در حال تجارت و ارائه خدمات است.

زنجانی همچنين در ايران، مالک هواپيمايی قشم و راه‌آهن سورينت، مالک و رئيس هيات‌مديره باشگاه فوتبال راه‌آهن است. ثروت زنجانی ۱۳.۵ ميليارد دلار تخمين زده شده است. گروه شرکت‌های سورينت يک شرکت کسب و کار ايرانی است که به رهبری بابک زنجانی اداره می‌شود.

اين شرکت يکی از بزرگ‌ترين شرکت‌های کسب و کار در ايران است. کسب و کار سورينت شامل لوازم آرايشی و بهداشتی، امور مالی و بانکی، مهمان‌نوازی، حمل و نقل هوايی تجاری، زيرساخت‌ها، مواد و مصالح ساختمانی، تکنولوژی اطلاعات و توسعه املاک و مستغلات بين‌المللی است که در ايران، امارات متحده عربی، مالزی، ترکيه، تاجيکستان، چين و همچنين ديگر بازارهای در حال ظهور در حال فعاليت است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پی‌يرمراد اميديار
پی‌يرمراد اميديار متولد ۲۱ ژوئن سال ۱۹۶۷، کارآفرين و خير آمريکايی-‌ايرانی‌الاصل متولد فرانسه است. او موسس و رئيس ای‌بی (e-Bay)، وب‌سايت مخصوص حراج‌های اينترنتی است. اميديار در سال ۱۹۹۵، در ۲۸سالگی، برای فعال کردن فهرستی از حراج فرد به فرد مستقيم برای اقلام کلکسيونی، شروع به نوشتن يک کد کامپيوتری برای يک مکان آنلاين کرد. او يک نمونه ساده اوليه‌ را بر روی صفحه وب شخصی خود ايجاد کرد، و در روز کارگر، روز دوشنبه، ۴ سپتامبر ۱۹۹۵، يک سرويس آنلاين به نام وب‌سايت حراج راه‌اندازی کرد که در نهايت تبديل به سايت حراج ای‌بی شد.

اميديار در سال ۱۹۹۶، قراردادی را برای ارائه بليت هواپيمايی آنلاين امضا کرد؛ تا آن زمان اين سايت ۲۵۰ هزار حراج را ميزبانی کرده بود و در ماه اول سال ۱۹۹۷، ميزبانی دو ميليون حراج را ثبت کرد، به طوری که تا اواسط همان سال، ای‌بی در حال ميزبانی نزديک به روزانه ۸۰۰ هزار حراج بود. اميديار در سال ۱۹۹۷ نام شرکت را به ‌ای‌بی تغيير داد و به طور گسترده‌ای شروع به تبليغ اين محصول کرد.

اميديار در سال ۱۹۹۸ در ۳۱سالگی باIPO بی‌ای، ميلياردر شد؛ تا پايان سال ۱۹۹۸، ۲.۱ ميليون عضو، ۷۵۰ ميليون دلار حجم معاملات و حدود ۸ ميليون دلار سود کسب کرده بود به طوری که بيش از شش هزار کارمند و ۴۶ ميليون مشتری در کارنامه خود داشت.

سود خالص ای‌بی در سال ۲۰۰۵ بالغ بر ۴۴۱ ميليون دلار شده بود. اميديار و همسرش پاملا بشردوستان شناخته‌شده‌ای هستند که در سال ۲۰۰۴ شبکه اميديار را به منظور گسترش تلاش‌های خود، فراتر از اهداف مادی و سودآوری تاسيس کردند. به گزارش فوربس، ثروت پی‌ير اميديار، تا ماه مارس ۲۰۱۳ به ارزش ۸.۷ ميليارد دلار رسيده بود.

او صد و بيست و سومين ثروتمند جهان و چهل و دومين ثروتمند ساکن ايالات متحده است. اميديار ثروتمندترين فرد ايرانی، البته بعد از بابک نظری، و پنجمين ثروتمند فرانسوی است.

فرهاد مشيری
اردوان فرهاد مشيری (متولد ۱۸ می سال ۱۹۵۵ در ايران) تاجر و سرمايه‌گذار ايرانی-‌انگليسی، ساکن موناکو است. مشيری در انگليس و روسيه صاحب سهام‌هايی در شرکت‌های متعدد انرژی و فولاد است. او حسابدار خبره گواهی‌شده‌ای است که قبلاً برای ارنست اند يانگ، PKF و Deloitte کار می‌کرد. مشيری و عليشير عثمانوف، شريک کسب و کار طولانی‌مدتش، صاحبان هلدينگ رد اند وايت (Red & White) هستند.

آنها در ماه آگوست سال ۲۰۰۷، ۱۴.۶۵ درصد از سهام باشگاه فوتبال آرسنال را از ديويد دين، نايب رئيس سابق اين باشگاه، خريداری کردند.

در ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۷، هلدينگ رد اند وايت سهام خود در آرسنال را به ۲۱ درصد افزايش داد و در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۷ به ۲۳ درصد رساند. تا ماه ژوئن ۲۰۱۲، اين هلدينگ حداقل ۲۹.۲۷ درصد از کل سهام اين باشگاه را به دست آورد.

کيت ادلمن، مدير عامل آرسنال، به راديو زنده ۵ بی‌بی‌سی گفته بود، اين دو قبلاً گفته‌اند می‌خواهند سهامداران بلندمدت اين باشگاه باشند. ثروت مشيری ۲.۸ ميليارد دلار برآورد شده است.

پل تورجی
پل تورجی ۳۸ ساله متولد ايران، با دارايی‌های تحت مديريت ۲.۷ ميليارد دلاری خود، صندوق تامينی کالای خود را به بزرگ‌ترين صندوق در ايالات متحده مبدل ساخته است. شرکت مديريت سرمايه تورجی يک صندوق تامينی در شهر نيويورک است که دارايی‌های تحت مديريت آن هم‌اکنون به ۳.۵ ميليارد دلار می‌رسد.

اين شرکت توسط تورجی در ماه ژانويه سال ۲۰۰۵، پس از بسته شدن شرکت سرمايه‌گذاری قبلی او يعنی مديريت دارايی‌های کتکقويل، در ميان يک دعوای حقوقی، تاسيس شد. تورجی معتقد است معاملات او در اين صندوق به طور غير‌منتظره‌ای در يک بازار فرار مديريت می‌شود.

از زمان شروع به کار صندوق تورجی در سال ۲۰۰۵، صندوق او تا به حال هرگز زيان نديده است؛ در سال ۲۰۰۸، بازدهی صندوق او ۱۳ درصد شد و تا سال ۲۰۰۹ نيز بالاتر از ۵.۷ درصد بوده است. برخی‌ها می‌گويند تورجی ابتدا می‌خواست در صنعت نفت سرمايه‌گذاری کند، اما گزينه صندوق‌های تامينی او را وارد بازار کالاها ساخت و او درگير اين حوزه شد.

مانی مشعوف
مانی مشعوف، ۶۸ساله، (تاجر ايرانی‌-‌آمريکايی متولد مشهد) در دوران نوجوانی به ايالات متحده آمريکا رفت و برای اولين بار در شيکاگو، و سپس در سان‌فرانسيسکو مسکن گزيد. در آنجا، او به دانشگاه ايالتی سان‌فرانسيسکو رفت و در سال ۱۹۶۶ با مدرک علوم سياسی فارغ‌التحصيل شد.

مانی مشعوف پيش از افتتاح اولين بوتيک زنانه خود در سال ۱۹۷۶، استيک‌فروشی داشت و در اواخر دهه محصولات خود را در سريال‌های محبوب تلويزيونی آمريکا به طور غير‌مستقيم معرفی می‌کرد.

او بنيانگذار و حال رئيس فروشگاه زنجيره‌ای ‌بی‌بی (bebe‌) بوده که در حال حاضر دارای ۲۹۷ شعبه در شمال آمريکاست. او اخيراً به آلما ماتر خود، ايالت سان‌فرانسيسکو، قول ۱۰ ميليون دلار کمک داده است. فوربس او را با ثروتی در حدود ۱.۳ ميليارد دلار به عنوان سومين ثروتمند ايرانی معرفی کرده است.

ناصر داود خليلی
دکتر ناصر داود خليلی (متولد ۱۳۲۴ خورشيدی در اصفهان) دانشمند و خير ايرانی-‌بريتانيايی مشهور جهان يک يهودی ايرانی‌تبار است که در لندن زندگی می‌کند. او دارای تابعيت انگلستان بوده و اغلب از سوی رهبران کشورهای مسلمان، با لقب «سفير فرهنگی اسلام» خوانده می‌شود.

او پس از اتمام تحصيلات و خدمت سربازی در ايران، در سال ۱۹۶۷، به ايالات متحده آمريکا نقل مکان کرد و در آنجا به تحصيلات خود ادامه داد. خليلی در نهايت در سال ۱۹۷۸ در انگلستان اقامت گزيد. خليلی به خاطر داشتن مجموعه‌‌ای از آثار هنری شهرت يافته است.

بخش عمده دارايی‌های او را مجموعه‌‌ای از آثار هنری ايرانی و اسلامی تشکيل می‌دهد، که بالغ بر ۲۰ هزار شیء هنری و عتيقه‌جات را شامل می‌شود. خليلی از سال ۱۹۷۰، تحت نظارت شرکت «اعتماد خانواده خليلی»، شش مورد از بهترين و جامع‌ترين کلکسيون‌های هنری جهان را جمع‌آوری کرده که شامل هنر جهان اسلام (۲۰۰۰-۷۰۰)، هنر ژاپنی از دوره ميجی (۱۹۱۲-۱۸۶۸)، ۳۰۰ سال از کيمونو ژاپنی (۲۰۰۰- ۱۷۰۰)، منسوجات سوئدی (۱۹۰۰‌-‌۱۷۰۰)، فلزکاری‌های اسپانيايی (۱۹۰۰-۱۸۵۰) و ميناکاری جهان (۲۰۰۰-۱۷۰۰) می‌شوند.

اين شش مجموعه در کل ۲۵ هزار اثر را شامل می‌شوند. هر يک از اين شش مجموعه بر اساس مرغوبيت آنها، بزرگ‌ترين و جامع‌ترين کلکسيون‌های جهان هستند. مجموعه هنر اسلامی خليلی تا ۲۰ هزار آيتم افزايش يافته که در نوع خود بزرگ‌ترين کلکسيون جهان به شمار می‌آيد.

خليلی بر اساس فهرست ساندی تايمز در سال ۲۰۰۷ پنجمين ثروتمند ايرانی در بريتانيا شناخته‌ شده است.

ساندی‌تايمز ارزش کلکسيون خليلی را ۵۰۰ ميليون پوند تخمين زده که البته خليلی خود ارزش کلکسيون‌هايش را بالاتر از يک ميليارد پوند می‌داند. علاوه بر اين، خليلی مدير دو شرکت سودآور بوده و در بازار املاک نيز فعاليت می‌کند.

حسن خسروشاهی
حسن خسروشاهی (متولد ۱۳۱۹ در تهران) کارآفرين کانادايی ايرانی‌تبار است که اصالتاً اهل خسروشهر از توابع استان آذربايجان شرقی است. خسروشاهی دارای دو مدرک در رشته‌های حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران است. پس از انقلاب ايران خانواده خسروشاهی به کانادا مهاجرت کرد.

خسروشاهی در سال ۱۹۸۱ در ونکوور اقامت گزيد و يک سال بعد در سال ۱۹۸۲، فروشگاه‌های زنجيره‌ای الکترونيکی به نام «فيوچر‌شاپ» را تاسيس کرد. اين زنجيره بعداً در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوايل دهه ۱۹۹۰ در سراسر غرب کانادا و انتاريو گسترش يافت.

در سال ۲۰۰۶، اين خرده‌فروشی با ۱۱۸ فروشگاه در تمام ۱۰ استان کانادا فعال بود. اين خرده‌فروشی پس از تلاش نافرجامی که برای توسعه در ايالات متحده آمريکا داشت، که حدود يک دهه به طول انجاميد، تمام فروشگاه‌های ايالات متحده آن در سال ۱۹۹۹ بسته شدند.

در مارس ۲۰۰۱، شرکت بست بای، مستقر در آمريکا، فروشگاه فيوچرز خسروشاهی را به قيمت ۵۸۰ ميليون دلار (دلار کانادا) تصاحب کرد. در آوريل ۲۰۰۷، خسروشاهی رئيس هيات امنای موسسه فريزر شد. او هلدينگ پرسيس را در سال ۱۹۸۱ تاسيس کرد.

اين هلدينگ، سرمايه‌گذاری‌های قابل توجهی در کسب و کار خرده‌فروشی، املاک و مستغلات و داروسازی در کانادا و ايالات متحده کرده است. خسروشاهی همچنين عضو کميته اجرايی شورای کسب و کار بريتيش کلمبيا، و از اعضای هيات‌مديره صندوق موقوفه ايگ ليدينگ است. در سال ۲۰۱۲، ارزش خالص دارايی‌های خسروشاهی ۹۴۰ ميليون دلار برآورد شده بود. ثروت خسروشاهی ۹۵۰ ميليون دلار برآورد شده است.

اميد کردستانی
اميد کردستانی ۳۹ساله، بزرگ‌شده تهران، تاجر ايرانی آمريکايی است که هم‌اکنون به عنوان مشاور ارشد دفتر مدير عامل و بنيانگذاران گوگل و به عنوان مدير غير‌اجرايی در وودافون کار می‌کند. کردستانی تا ۱۶ آوريل ۲۰۰۹، معاون ارشد رئيس فروش و عمليات گوگل بود. او دارای بيش از ۱۲ سال تجربه، آن هم در موقعيت‌های کليدی، در زمينه تکنولوژی سطح بالا و سرمايه‌گذاری، در شرکت‌های پيشرو اينترنتی از جمله ارتباطات نت‌اسکيپ است.

او همچنين معاون توسعه کسب و کار و فروش وب‌سايت نت‌اسکيپ بود که توانسته بود ظرف ۱۸ ماه درآمد آن را از نرخ ساليانه ۸۸ ميليون دلار به بيش از ۲۰۰ ميليون دلار افزايش دهد. او کار خود را در نت‌اسکيپ به عنوان مدير فروش اُ‌ای‌‌ام (OEM) آغاز کرد و طی چهار سال فعاليت حرفه‌ای خود در اين شرکت، مسوول ايجاد روابط با مشتريان عمده‌ای همچون سيتی بانک، AOL، آمازون، اينچويت، ترولوسيتی، اينتل، اتسايم هوم، ای‌بی و ايکسايت بود. قبل از نت‌اسکيپ، کردستانی در شرکت‌های تری دو (۳DO)، گو کورپرويشن و هيولت پاکارد در بخش بازاريابی، مديريت محصول و توسعه کسب و کار فعاليت می‌کرد.

کردستانی در ماه می سال ۱۹۹۹ به گوگل پيوست و به هدايت توسعه و پياده‌سازی مدل کسب و کار اوليه اين شرکت پرداخت. او در تلاش‌های گوگل برای کسب درآمد و همچنين عمليات فروش شرکت نقش ايفا کرده است. او تا ۱۶ آوريل ۲۰۰۹، معاون ارشد بخش فروش و عمليات گوگل بود. در شماره ۸ می ۲۰۰۶ مجله تايم، کردستانی يکی از ۱۰۰ نفری بود که جهان ما را شکل داده است. کردستانی يکی از ثروتمندترين ساکنان کاليفرنيای شمالی است.

مجله سن خوزه ارزش خالص دارايی‌های او را ۱.۹ ميليارد دلار تخمين زده است. کردستانی يکی از بنيانگذاران بنياد ارتباطات پارسا، جامعه ميراث فارسی، جامعه کارآفرينی و بشردوستانه است.

انوشه انصاری
انوشه انصاری (متولد ۱۲ سپتامبر ۱۹۶۶ در مشهد) مهندس، همکاری در تاسيس و رئيس شرکت سيستم‌های پرادی (Prodea) است. او سابقاً به عنوان بنيانگذار جزء و مدير عامل شرکت فناوری‌های مخابراتی تی‌تی‌آی (TTI‌) مشغول به خدمت بوده است. انوشه انصاری در تاريخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۶، چند روز پس از تولد ۴۰سالگی‌اش، به عنوان اولين ايرانی به فضا سفر کرد.

انوشه انصاری چهارمين توريست فضايی و اولين زنی شد که کل هزينه‌های سفر به ايستگاه فضايی بين‌المللی را خود بر عهده گرفت. در سال ۱۹۹۳، او همسرش، حميد انصاری و برادر همسرش، امير انصاری را متقاعد کرد تا شرکت فناوری‌های مخابراتی تی‌تی‌آی را با پس‌انداز خود و حساب‌های بازنشستگی شرکت‌های بزرگ تاسيس کنند.

اين شرکت يکی از تامين‌کنندگان سافت‌سوئيچ بود که ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی را قادر می‌ساخت تا کارايی سيستم را افزايش و هزينه‌های عملياتی خود را کاهش دهند، همچنين فرصت‌های جديد کسب درآمد را ايجاد کنند. اين شرکت محصولاتی ارائه می‌دهد که ادغام بين شبکه‌های مخابراتی موجود و شبکه‌های برنامه‌محور نسل بعدی را از طريق فناوری سوئيچ نرم‌افزار امکان‌پذير می‌سازد.

شرکت تی‌تی‌آی در سال ۲۰۰۱ توسط شرکت شبکه‌های سونوس در يک معامله سهام به سهام تصاحب شد. انوشه انصاری نيز معاون رئيس سونوس و مدير کل بخش INtelligentIP اين شرکت شد و تا ماه مارس سال ۲۰۰۱ در اين پست باقی ماند. ثروت او ۷۵۰ ميليون دلار برآورد شده است.

اسحاق لاريان
اسحاق لاريان (متولد ۱۳۳۳ در کاشان) ميلياردر ايرانی آمريکايی و از يک خانواده يهودی است. لاريان بنيانگذار و مدير ارشد اجرايی MGA Entertainment ‌است. لاريان به تنهايی در ۱۷سالگی به ايالات متحده رفت. او پس از فارغ‌التحصيلی از دانشگاه ايالتی کاليفرنيا، در رشته مهندسی عمران، کسب و کار صادرات کالاهای الکترونيکی را آغاز کرد و بعدها در سال ۲۰۰۰، به گسترش اين شرکت که شامل ايجاد، توسعه و بازاريابی عروسک برتز بود، پرداخت.

ذهنيت اسحاق از همان کودکی که در بزازی پدرش کار می‌کرد، به سمت کسب و کار سوق يافته بود. لاريان در سال ۲۰۰۴، توسط ارنست اند يانگ، «کارآفرين سال» (در فهرست محصولات مصرفی) نامگذاری شد.

او همچنين در سال ۲۰۰۴، توسط ارنست اند يانگ «کارآفرين سال» ملی نام گرفت. شعار او «آينده به نفع جسوران» در سراسر ساختمان MGA نمايش داده می‌شود. ثروت لاريان ۷۲۳ ميليون دلار برآورد شده است.

آرش فردوسی
آرش فردوسی متولد هفتم اکتبر ۱۹۸۵، به عنوان کارآفرين آمريکايی ايرانی، از بنيانگذاران و رئيس تکنولوژی ارشد شرکت دراپ باکس (Dropbox) است. آرش در سال ۲۰۰۴ از دبيرستان آبی شمال غربی در پارک زمينی کانزاس فارغ‌التحصيل شد.

بعد از آن در موسسه تکنولوژی ماساچوست حضور رساند و بر روی کسب و کار خود متمرکز شد. آرش در ژوئن سال ۲۰۰۷ با شريک کسب و کار خود، درو هوستون، در موسسه تکنولوژی ماساچوست، دراپ باکس را راه‌اندازی کرد.

در سپتامبر ۲۰۰۷ نيز آرش شرکت خود را به سان‌فرانسيسکو منتقل کرد و سرمايه شرکت را از طريق شرکت‌های کپيتال سکويا، همکاران آکس، ايگرگ کامبينيتور و تعداد انگشت‌شماری از سرمايه‌گذاران فردی افزايش داد. ثروت آرش فردوسی، ۴۰۰ ميليون دلار برآورد شده است.

فرزاد ناظم
فرزاد ناظم (متولد ۱۹۶۱ در تهران) رئيس ارشد فناوری ياهو بود. در ۳۰ می ۲۰۰۷، و در ۴۶سالگی، اعلام کرد که از ياهو بازنشسته می‌شود و در ماه ژوئن همان سال نيز ياهو را ترک کرد. از زمان بازنشستگی، ناظم بيشتر وقت خود را صرف سرمايه‌گذاری، فعاليت‌های انسان‌دوستانه و مربيگری حرفه‌ای کارآفرينان جوان در زمينه فناوری کرده است.

ناظم کار حرفه‌ای خود را در شرکت Rolm آغاز کرد؛ اين شرکت سوئيچ‌های بزرگ تلفن توليد می‌کرد. در سال ۱۹۸۵، ناظم به شرکت اوراکل پيوست. او بيش از ۱۰ سال در اين شرکت در کنار لری اليسون، مدير عامل شرکت بر روی پروژه‌های استراتژيک کار می‌کرد. تا زمان ترک اوراکل، تعداد کارمندان اين شرکت از ۳۵۰ به حدود ۳۵۰ هزار رشد پيدا کرد.

هنگامی که ناظم در سال ۱۹۹۶ به استخدام ياهو درآمد، کمتر از يک سال از عمر اين شرکت می‌گذشت.

با مديريت ناظم، ياهو به يک غول اينترنتی تبديل شد. ناظم با هدايت چندين طرح ابتکاری به سرعت رشد ياهو و تمايز آن از رقبايش کمک کرد. در طول اوج‌گيری ياهو، ناظم سکاندار تصاحب بيش از ۴۰ شرکت بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016