شنبه 27 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چالش‌های آبی؛ مهم‌ترین معضل زیستگاه‌های طبیعی کشور

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست آب را مهم‌ترین چالش زیستگاه‌های طبیعی کشور عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، "فرهنگ قصریانی"، مدیر کل جدید دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست در مراسم معارفه خود که پیش از ظهر شنبه در سازمان محیط زیست با حضور دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست برگزار شد گفت: زیستگاه‌ها یا عرصه‌هایی که به عنوان زیستگاه جانوری و گیاهی در کشور محسوب می‌شوند امروز از نظر کمی و کیفی به شدت در حال نزول هستند و جنگل‌ها، مراتع و به تبع آن تمام حوزه‌های آب خیز کشور با چالش‌های جدی رو به رو هستند.

به گفته وی: به خاطر از بین رفتن پوشش گیاهی و عدم نفوذ آبهای سطحی به منابع زیرزمینی از سویی و تغییرات اقلیمی از سوی دیگر تالاب‌ها و منابع آبی کشور در معرض تهدید بوده و رو به نابودی هستند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطع سازمان محیط زیست با بیان اینکه این دفتر برنامه‌های محوری برای احیای زیست‌گاه تحلیل رفته کشور دارد اظهار داشت: از کل سطح کشور تنها حدود ۱۰ درصد جزء مناطق حفاظت شده هستند که بر اساس استاندارهای جهانی میزان مناطق حفاظت شده از این هم کمتر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قصریانی افزود: بنابراین صنعت گران و از دستگاه‌های اجرایی تقاضا داریم هر برنامه توسعه‌ای که دارند در ۹۰ درصد غیرحفاظتی کشور انجام دهند و این ۱۰ درصد را از هرگونه توسعه انسانی مبرا دارند.

به گفته وی در حال حاضر تغییرات اقلیمی هم علاوه بر فعالیتهای انسانی مزید بر علت شده و در اغلب زیستگاه‌ها چالش آب خودنمایی می‌کند به گونه‌ای که در حال حاضر در ایستگاه تحقیقاتی دماوند عمق آب در چاهی که ۱۵ سال پیش حدود ۷۰ متر بوده است امروز به ۲۰۰ متر نزول کرده است.

مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست یکی از برنامه‌های مدیریت مناطق حافظتی اجرای طرح‌هایی است که در حال حاضر مراحل اجمالی آن‌ها گذرانده شده و به مرحله تفضیلی رسیده است همچنین در مناطقی که مطالعات نیمه کاره انجام شده بایستی تحقیقات به روز شده و در مناطقی که مطالعه نشده هر چه سریع‌تر مطالعات آغاز شود.

وی با بیان اینکه طرح‌های حفاظتی به عنوان چراغ راه شوراهای استانی باید مورد استفاده قرار گیرند اظهار داشت: در مدیریت جدید مناطق سازمان محیط زیست طرح‌هایی که عملیاتی‌تر باشند ترسیم شده و اجرا خواهد شد.

وی یکی از مشکلات اجرای طرح‌های حفاظتی را موضوع اعتباری دانست و افزود: در حال حاضر با توجه به چالش‌هایی که محیط طبیعی در سراسر کشور با آن مواجه است به هیچ عنوان اعتبارات فعلی در این بخش پاسخ گوی برنامه‌های حفاظتی نیست و باید همانطور که در دوره قبل مدیریت خانم ابتکار معاونت حقوقی سازمان توجه ویژه به اعتبار محیط طبیعی داشت در این دوران نیز اعتبار ویژه‌ای برای این بحث در نظر گیرد تا بتوان برای همه مناطق نقشه GIS و بانک اطلاعاتی تهیه کرد.

به اعتقاد قصریانی اگر امروز حیات وحش کشور دچار مشکل هستند و رو به زوال می‌روند به خاطر تخریب و تهدید زیستگاههاست که اگر برنامه‌هایی که تنها در برخی بخش‌ها دچار مشکلات و چالش هستند و اغلب برنامه‌های اصولی بوده به درستی اجرا شوند و به سرانجام برسند قطعا مشکل زیست‌ها و حیات وحش کشور برطرف می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016