سه شنبه 30 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رتبه دوم سزارين در جهان از آن ايران است

قرار است كمپين حمايت از زايمان طبيعي ايجاد شود و از وزير بهداشت هم به عنوان نخستين عضو اين كمپين دعوت شود.

به گزارش روزنامه اعتماد، اين را فرحناز محمدي سعادت؛ عضو هيات‌مديره جمعيت مامايي ايران مي‌گويد.

هدف اصلي از ايجاد اين كمپين هم كاهش سهم 50 درصدي ايران از سزارين است. هرچند كه تا امروز مسوولان وزارت بهداشت با وجود ابراز تاسف‌هاي مكرر از رتبه دوم ايران در سزارين، خبري نداده‌اند كه اين وزارتخانه براي تشويق و ترغيب زنان به زايمان طبيعي كدام‌يك از راهكارهاي در دستور كار را فعال كرده است.

روز گذشته فرح بابايي؛ رييس اداره مامايي وزارت بهداشت تعرفه پايين زايمان طبيعي را از جمله موانع پيش روي كاهش آمار سزارين خواند و گفت: «در حال حاضر تعداد زيادي از بيمارستان‌هاي كشور به صورت خودگردان اداره مي‌شوند و قطعا انجام سزارين درآمدزايي بيشتري براي بيمارستان‌ها به همراه دارد. اشكال موجود در نظام پرداخت فعلي نيز باعث شده است ماماها زايمان طبيعي را انجام دهند اما متاسفانه مهر پزشك متخصص روي آن بخورد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با استناد به همين دليل است كه زهرا شكراللهي؛ يك كارشناس مامايي هم افزايش تعرفه زايمان طبيعي، كاهش تعرفه سزارين، صدور مجوز براي انجام زايمان طبيعي در منزل توسط ماما و وضع سياست‌هاي اجباري براي كاهش آمار سزارين را از جمله راهكارهاي موثر در كاهش آمار سزارين در كشور مي‌داند.

اما بايد به ياد داشت كه سياست‌هايي كه وزارت بهداشت طي سال‌هاي گذشته براي كاهش سزارين تدوين كرده، به دلايل مختلف صرفا اظهاراتي روي كاغذ است كه مصداق بارز اين ادعا مي‌تواند بي‌اطلاعي زنان ساكن در استان‌هاي محروم و دورافتاده از سياست‌ها و روش‌هاي موسوم به «زايمان‌بدون‌درد» باشد.

هرچند كه شايد زنان ساكن در اين مناطق اصولا با مقوله‌يي به نام سزارين چندان ميانه نداشته و به پيروي از مادران‌شان همچنان مخاطب عمده زايمان طبيعي باشند اما به هر حال اين گروه از مقوله زايمان بدون‌درد بي‌اطلاعند كه احتمالا سبب اين بي‌اطلاعي هم كمبودهاي اعتباري وزارت بهداشت براي ترويج اين روش به مناطق نابرخوردار بوده است.

كوتاهي دولت در فرهنگ‌سازي براي اقبال نسبت به زايمان طبيعي و اهمال سازمان‌هاي بيمه‌گر نسبت به افزايش هزينه سزارين و كاهش هزينه زايمان طبيعي هم از دلايل ديگري است كه تا حل نشدن اين معضلات، همچنان گلايه 50 هزار ماماي كشور از بيكاري ناشي از پركاري متخصصان زنان و زايمان و رونق بازار سزارين برجا خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016