دوشنبه 27 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون فرهنگی وزير ارشاد: کميته حقوقی ارشاد مامور پيگيری لغو مجوز نشر چشمه، "روز حسين" چيزی نبود که من فکر می‌کردم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبيات خبرگزاری فارس، اولين نشست خبری سيدعباس صالحی معاون فرهنگی وزير ارشاد دولت يازدهم صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسيد رای لغو مجوز انتشارات چشمه توسط مدير کل حقوقی وزارت ارشاد با جمعی جهات صادر شده و اين رای همان رايی است که هيئت رسيدگی به تخلفات ناشران در ابطال مجوز اين ناشر داده بود، اما طبق آنچه وزير ارشاد اعلام کرده ظاهرا برای فعاليت مجدد نشر چشمه منعی وجود ندارد. اين در حالی است که حتی با ناديده گرفتن شرايط هم ناشر بايد دوباره در خواست مجوز نشر بدهد و مراحل تاييد صلاحيت را طی کند اما ناديده گرفتن رای هئيت رسيدگی به تخلف ناشران و بخش حقوقی ارشاد ارزش و نفس ماهيتی آنها را زير سوال نمی‌برد که معاون وزير گفت: بحث نشر چشمه از ابتدا حضور بنده در معاونت مطرح بود و طبعا يکی از بحث‌هايی بود که به عنوان بحث داخلی نيز از سوی رسانه‌های مختلف پيگيری می‌شد؛ چند نکته مقدمتا عرض می‌کنم که مبانی بنده به شمار می‌روند، نخست بحث قانون است، معتقدم قانون بد بهتر از بی قانونی است زيرا ما نمی‌توانيم در فضای بی قانونی انتظار آزادی و عدالت داشته باشيم زيرا در بی قانونی چيزی اتفاق نمی‌افتد، لذا طبعا قوانين مصوب بالا دستی و چه قوانين لازم الاجرا برای من و دوستانم در اولويت بوده و بايد اجرا شود.

وی ادامه داد: هيچ اعمال سليقه‌ای نبايد داشته باشيم اما نکته دوم اينکه در مبادی اين سوال و چه ساير سوالات چيزی که برای من ارزش بنيادين دارد و نبايد از آن فاصله بگيرم، دين،اخلاق اجتماعی و نظم عمومی و نظام اسلامی است بايد بدانيد نمی‌خواهيم به يکديگر دروغ بگوييم و من نمی‌خواهم پز روشنفکری بدهم، شخصا ملتزم هستم لذا مسلمات دينی با اخلاق اجتماعی نظم عمومی و نظام اسلامی اين چهار مورد ارزش هستند که خود را ملزم می‌دانم تا وقتی که در معاونت فرهنگی کار می‌کنم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تصريح کرد: از بن دندان معتقدم گفتمان فکری در چارچوب نظام به نفع نظام و کشور است يعنی تنوع فکری در چارچوب قانون و نظام چيزی است که مسير کشور در حال حرکت به رو به جلو با آن است، انسدادها، بسته‌نگری‌ها، انحصارگرايی‌ها نه به نفع اسلام نه انقلاب و نه به نفع نظم عمومی و امنيت اجتماعی است، امنيت پايدار اسلام درونی است و نه منافقانه و اخلاق اجتماعی بدون ريا با يک نظام آزاد گفتمانی در چارچوب قانون و قوانين مصوب کشور پيش می‌رود.

معاون وزير افزود: پس يکی از مواردی که سعی کردم طی زندگی به خودم بباورانم اين بود که انديشه‌های مختلف در حوزه فکر و گفت‌وگو محترم هستند و اين سه اصل برای من وجود دارد که ارزش‌های بنيادی از طريق آنها جلو می‌رود نه از طريق انسداد فکری و ذهنی.

صالحی ضمن بيان اينکه بايد چند نکته را بايد در مورد اين ناشر بگويم تاکيد کرد: ابهامات حقوقی در نشر چشمه دو بخش دارد، بخش اول فرايند حقوقی و قانونی نشر چشمه است و مورد دوم بحث محتوايی اين ناشر؛ در اين فرصت کم بايد بگويم بنده اهل کتاب هستم و آثار چشمه را خوانده‌ام و با اين نگاه احتياج به بازخوانی وجود ندارد البته اعتقاد به بولتن سازی کتابها نيز ندارم زير تقطيع‌ها جواب نمی‌دهد اصلا نمی‌شود به پاراگراف جدا کردن‌ها اعتراف کرد زيرا هر پاراگراف در داخل متنی معنا می‌يابد لذا بايد مطالعه دقيق صورت گيرد اما همچنان به مطالعات پيشين احترام می‌گذارم. اين مطالعات برای پيش از اين بوده لذا نمی‌توان برای بحث محتوايی چشمه نظر بدهم.

اين مقام مسئول گفت: نبايد بی انصافی کرد ممکن است بگوييم اين نشر شمربن الذی‌الجوشن است. ولی باز هم نبايد بی انصافی کرد. درباره بحث محتوايی نشر چشمه مواردی را مطرح می‌کنم اما قضاوت نمی‌کنم، به اين دليل که محتوا زمانبر است در ان وارد نشده و اظهار نظری نمی‌کنم.

معاون فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اما در بحث حقوقی ابهاماتی وجود داشت اگر محکمه‌ای وجود دارد (دادگاه تجديد نظر و بدوی) اما حداقل اينکه اولين ابهام ان است که هر محکمه‌ای ابلاغ کتبی به متهم می‌دهد تا متهم از آن آگاه شود.

صالحی با بيان اين جملات در مواجهه با سوال ديگر فارس که پرسيد ظاهرا آقای رضوانی مشاور بهمن دری (معاون فرهنگی اسيف ارشاد) چند بار اين ابلاغ را به رويت ناشر رسانده و او رويت را تاييد کرده توضيح داد: امروز صبح هم مروری کردم اما ابلاغيه کتبی در پرونده نيست و عنوان شده ابلاغيه کتبی ارائه نداده‌ايم ولی ابهامات ديگر از اين قبيل هم وجود دارد، بر اين اساس اين ابهامات موجب شد که کميته حقوقی را مامور کنم تا به اين پرونده رسيدگی کنند. اين فرايند حقوقی بررسی می‌شود افراد کميته در حال انجام وظيفه هستند و به روزهای پايان کار نزديک هستيم خود من نيز حرفهايی دارم اما برای عدم تاثير بر روند کار حرف نمی‌زنم.

وی ادامه داد: از مجموعه‌ای که به حوزه کتاب آشنا بوده و حقوقدان برجسته هستند خواسته شده پيشنويسی ارائه کنند و به سرعت اين نظر را ابلاغ می‌کنيم. آنچه آن کميته به ما می‌دهد به عنوان رای حقوقی اعلام خواهد شد و به زودی اين رای منتشر می‌شود.

اين مقام مسئول با بيان اينکه آنچه در سوال خبرنگار فارس به عنوان صحبت‌های وزير ارشاد پيرامون فعاليت نشر چشمه عنوان شد بايد توضيح داده شود، وی گفت: وزير ارشاد ۲ نکته را در سخنان خود عنوان کردند. نکته اول اينکه به ناشر ابلاغ نشده است نه حکم بدوی و نه تجديد نظر، نکته دوم اينکه نشر چشمه فعال است زير اين ناشر فعاليت‌های متنوع می‌کند و کتابفروشی دارد لذا تعبير فعال به اين حوزه بازمی‌گردد اين دوبخش سخنان وزير ارشاد کاملا صحيح و بدون اشکال از اين جهات است.

وی گفت: دوم اينکه اين ناشر با ساير ناشران هم ارتباط کاری داشته و همکاری می‌کند ولی درباره اين ناشر يعنی چشمه بايد به نکته‌ايی هم اشاره کنم، بنده در بحث نشر چشمه فرصت بررسی محتوايی نداشتم.هيچ قضاوت محتوايی هم نمی‌کنم اما از قبل مواردی را می‌شنيدم که کتاب «روز حسين» را نشر چشمه به ارشاد داده و فضايی آن‌چنانی عليه اهل بيت دارد ولی در اين راستا هفته گذشته ناشر مربوطه کتاب را برای من آورد تا بخوانم اين کتاب را شنبه خواندم و می‌توانم مفصل درباره آن حرف بزنم. بايد در قضاوت دقت کنيم، ادب دينی می‌گويد در حد جرم بايد برخورد کرد.

صالحی ادامه داد: در کتاب «روز حسين» نقل شده: يکی بشود شمر و عربده‌ای سر دهد. اين تعبير در صفحه ۸۳ کتاب عنوان شده که يکی از موارد بود، روشن است که می‌گويد شمری که تعزيه گردان می‌شود او عربده سر بدهد؛ ولی باز هم از برداشت شک کردم که نکند آقای کيانيان نسخه ديگری به من داده است و نسخه متفاوتی در ارشاد است. از اين رو به آقای کمالی نژاد سرپرست اداره کتاب گفتم اين کتاب را از اول تا آخر با نسخه موجود در اداره کتاب مقايسه کند تا اين که به من گفت: چک کردم و خط به خط کتاب بازيگری يکسان است. گفتند صفحه آرايی تغيير کرده اما نسخه همان است.

معاون فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: اين موضوع نشان می‌دهد گاهی حرفهايی در فضای رسانه می‌آيد که حداقل آن هم مطابق با واقع نيست اشکالات را نه کم و نه زياد می‌کنيم اما اتفاقاتی از اين قبيل هم می‌افتد و آن کتاب چيزی نبود که من فکر می‌کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016