شنبه 16 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سالانه ۱۱ هزار مرگ مرتبط با سيگار در کشور ثبت می‌شود، سن ابتلا به سکته قلبی در کشور کاهش يافته

• سالانه ۳۸۰ هزار مرگ در کشور اتفاق می‌افتد که ۹۱ هزار مورد آن مربوط به سکته‌های قلبی است و متاسفانه سن ابتلا به سکته قلبی در کشور کاهش يافته است.

ايلنا: معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به تغيير هرم جمعيتی ايران از ۱۰ سال گذشته تاکنون اظهار کرد: از ۳۰ سال ديگر با بار عظيم جمعيت سالمندی در کشور روبرو خواهيم شد که نگران کننده است و در اين راستا سياست‌های کلان جمعيتی شکل گرفته است و در حال کار بر روی آن‌ها هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا، "سياری" در چهارمين کنگره پيشگيری و درمان چاقی ايران؛ مرگ را بد‌ترين حادثه ممکن در هر خانواده‌ای عنوان کرد و افزود: سالانه ۳۸۰ هزار مرگ در کشور اتفاق می‌افتد که ۹۱ هزار مورد آن مربوط به سکته‌های قلبی است و متاسفانه سن ابتلا به سکته قلبی در کشور کاهش يافته است.

وی سکته‌های مغزی را دومين و حوادث ترافيکی را سومين علت بيشترين مرگ و ميرهای در کشور برشمرد و با اشاره به اينکه حدود ۱۰ درصد از جمعيت ۱۵ تا ۶۴ سال (پنج ميليون نفر) کشور اقدام به استعمال دخانيات می‌کنند، گفت: متاسفانه اين جمعيت رو به افزايش است و سالانه ۱۱ هزار مرگ مرتبط با سيگار در کشور ثبت می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اينکه ۲۴ ميليون نفر در کشور کم تحرک هستند، گفت: بيماری‌هايی نظير ديابت و فشار خون در اين کم تحرکی نهفته است و با وجود آنکه مصرف پنج نوبت سبزی و ميوه جزو اصول سبک زندگی سالم است، اما ۸۸ درصد مردم کمتر از اين ميزان، سبزی مصرف می‌کنند.

سياری با اشاره به وقوع ۸۱ هزار مرگ در کشور سالانه بر اثر ابتلا به افزايش فشار خون تاکيد کرد: مشکلات تغذيه‌ای، فشار خون بالا و اضافه وزن سه عامل عمده بيماری‌زا هستند که در ۲۰ سال اخير گسترش يافتند که ضروری است سيستم جامعی، طراحی شود و برنامه‌ای با بهره‌گيری از تجارب جهانی و کمک مردم در نظر گرفته شود تا بتوان از بار ناشی از بيماری‌های غيرواگير کاست.

سالانه يک درصد به افراد چاق کشور اضافه می‌شود

براساس اين گزارش، رئيس دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی نيز پژوهشکده غدد دانشگاه را يکی از پژوهشکده‌های موفق در سطح کشور برشمرد و ضمن تقدير از زحمات آنان در برگزاری اين همايش اظهار اميدواری کرد اين گردهمايی علمی منجر به کاهش هزينه‌های نظام سلامت شود.

پيوندی در ادامه با اشاره به کاهش بيماريهای واگير و روند رو به تزايد بيماريهای غير واگير اظهار داشت: در سالهای اخير به دليل افزايش پوشش واکسيناسيون، ارتقای سطح بهداشت و هدايتهای سازمان بهداشت جهانی WHOدر کل جهان شاهد کاهش بيماريهای واگير و افزايش طول عمر به تبع آن بوديم. اما متاسفانه شيوع بيماريهای غير واگير نظير ديابت، چاقی، افزايش فشار خون به دليل تغيير سبک زندگی، عدم تحرک و تغذيه نامناسب رو به افزايش است.

رئيس دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی نيز خاطرنشان کرد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۵۰۰ ميليون نفر در دنيا مبتلا به چاقی هستند و در ايران نيز اين آمار بسيار نگران کننده است بطوری که حدود ۲۵ ميليون نفر مبتلا به چاقی و هفت ميليون نفر چاق هستند و ۱۸ ميليون نفر نيز اضافه وزن دارند.

پيوندی چاقی را منشا بسياری از بيماری‌ها برشمرد و افزود: اگر با تغيير در سبک زندگی مردم، تغذيه مناسب و کاهش استرس مداخلاتی در اين خصوص انجام دهيم مطمئنا خواهيم توانست گامهای موثری در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه برداشته و هزينه‌های سلامت در کشور را کاهش دهيم.

رئيس دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد شيوع چاقی در جامعه گفت: افزايش وزن متاسفانه در خانم‌ها بيشتر از آقايان و در کودکان نيز رشد فزاينده‌ای يافته است. براساس آمار‌ها در ايران ۱۵ تا ۱۷ درصد کودکان ما دچار اضافه وزن هستند که علت اين عارضه تغذيه نامناسب و در راس آن‌ها فست فود‌ها، کم تحرکی و بازيهای رايانه‌ای است که اين عوامل دست به دست هم داده‌اند تا کودکان و آينده سازان ما درگير اين معضل شوند.

رئيس دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی با بيان اين مطلب که برای پيشگيری از بروز چاقی بايد تلاش دسته جمعی و کوشش همگانی انجام پذيرد، خاطرنشان کرد: براساس آمار يک سوم جمعيت ۷۵ می‌لون نفری کشور ما دچار عارضه چاقی هستند که مطمئنا با مداخله در سبک زندگی مردم، تغذيه مناسب و تحرک بيشتر خواهيم توانست چاقی، ديابت، فشار خون و ساير بيماريهای غيرواگير را به شدت کاهش دهيم.

پيوندی کاهش چاقی که منشا بسياری از بيماريهای غير واگير است را سبب کاهش اين بيماری‌ها و هزينه‌های ناشی از درمان آن‌ها برشمرد که می‌تواند کمی از بار سنگينی که بر دوش نظام سلامت است بکاهد و باعث سهولت حرکت روبه جلوی آن در مسير ارتقای سلامت جامعه شود.

وی با اشاره به اينکه چاقی بايد درمان شود و گاهی نيز درمان طبی و حتی جراحی صورت می‌گيرد خاطرنشان کرد: در اين وادی تجارت نيز ورود پيدا کرده و شاهد انواع محصولات لاغری اعم از چسب، گن، قرص و گوشواره لاغری در جامعه هستيم که منشا علمی ندارند و کارايی که تبليغ می‌شود از اين محصولات در عمل ديده نمی‌شود.

پيوندی در خاتمه سخنان خود اين موضوع که بر طبق آمار‌ها سالانه يک درصد به افراد چاق کشور اضافه می‌شود را نگران کننده برشمرد.

وی با تاکيد مجدد بر لزوم گسترش و رواج اقدامات پيشگيرانه در اين مورد ضمن تقدير از زحمات دکتر عزيزی و مجموعه پژوهشکده غدد و متابوليسم دانشگاه در برگزاری اين گردهمايی علمی اظهار اميدواری کرد اين همايش علمی منتج به نتايج پرباری شود که بتواند راهکارهای مناسبی را به نظام سلامت و ساير ارگانهای مربوطه برای پيشگيری و درمان چاقی در جامعه ارايه دهد تا بتوانند براساس اين خط مشی و استراتژی در اين مسير گام برداشته و با مداخله در سبک زندگی مردم در آينده شاهد کاهش بروز و شيوع چاقی در جامعه باشيم.

به گزارش ايلنا، چهارمين کنگره پيشگيری و درمان چاقی ايران با حضور دکتر سياری معاون بهداشت وزارت بهداشت، دکتر پيوندی رئيس دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی، حجت الاسلام والمسلمين عبدالجباری مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر جيهان طويلا نماينده سازمان بهداشت جهانی در ايران، رئيس مرکز بيماريهای غيرواگير دفتر مديترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی، دکتر فريدون عزيزی رئيس پژوهشکده غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی، دکتر مسجدی رئيس جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات و جمعی از متخصصان و دانشجويان نيز حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016