سه شنبه 19 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
16 آبان» "بازیگر برنده اسکار برای بازی در نقش شاه پهلوی به ایران می‌آید"
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پايان انتظارها برای ديدن ابن‌سينا بر پرده سينماهای جهان

«ابن‌سينا» ستاره سينما شد
نيما توسلی

شرق ـ انتظارها برای ديدن چهره «ابن‌سينا» بر پرده سينماهای جهان به پايان رسيد. اکران فيلم«طبيب» با الهام از زندگی طبيب و فيلسوف پرآوازه ايرانی از ۲۵دسامبر (چهارم دی) در سينماهای آلمان آغاز خواهد شد. همزمان در همين روز اين فيلم در اسپانيا نيز اکران عمومی می‌شود؛ در حالی که پخش عمومی آن در روسيه نيز در ژانويه صورت خواهد گرفت.

اينها، اطلاعات ارسال‌شده به «شرق» از طرف «دوروتی استوواهسه» مدير روابط‌عمومی اين فيلم است. بنابر اين اعلام مطبوعاتی، کنفرانس خبری فيلم دوشنبه آينده ۱۶دسامبر در برلين برگزار خواهد شد و پريمير (اکران اوليه) اين فيلم نيز در همين کنفرانس صورت خواهد گرفت.

اين کنفرانس با حضور«يونيورسال پيکچرز»،«يو‌اف‌ای سينما» و«بتا فيلم» به‌طور مشارکتی انجام می‌شود. مهم‌ترين حاضران کنفرانس را تام پاين (هنرپيشه نقش راب کول)، فيليپ اشتولتسل (کارگردان فيلم)، استلان اسکارس‌گرد (بازيگر نقش باربر)، اليوير مارتينز (بازيگر نقش شاه علاء‌الدوله)، اما ريگبای (بازيگر نقش مقابل راب کول)، ولف بائر (يو‌اف‌ای سينما)، نيکو هافمن (يو‌اف‌ای سينما) و «نوآ گوردون» (نويسنده رمان اصلی) تشکيل خواهند داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اشتولتسل در گفت‌وگو با «شرق» درباره مضمون فيلم گفت: «در اوايل قرون وسطا، هنر طبابت در اروپا به فراموشی سپرده شده بود. هيچ دکتر و بيمارستانی وجود نداشت، به‌جز جراحانی معمول که دانش بسيار اندکی از طبابت داشتند. در اين دوره، پيشتازان امر طبابت در قرن ۱۰ و ۱۱ميلادی در ايران بودند که به تعليم و مداوا می‌پرداختند که از معروف‌ترين طبيبان، دانشمندان و فلاسفه آن زمان بايد به«ابن‌سينا» اشاره کرد. يک شيفته علم طبابت سفری طولانی را از انگليس به ايران طی می‌کند تا نزد ابن‌سينا تلمذ کند و در اين راه هر خطری را به جان می‌خرد.»

به گفته او، اين فيلم، داستان راب کول است؛ پسری يتيم و بی‌پول در شهری معدنی در انگلستان قرن ۱۱ که مادرش را هم به دليل يک بيماری مرموز از دست می‌دهد و بدون پدر و مادر، يکه و تنها به خود قول می‌دهد طبيبی حاذق شود و حتی تصميم می‌گيرد تلاش کند تا بر مرگ غلبه کند. از اين‌رو به اصفهان سفر می‌کند و درس طبابت را نزد ابوعلی سينا، حکيم و طبيب بزرگ زمانه، می‌گذراند. او با دشواری‌ها و چالش‌های فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند و با جانفشانی‌های بی‌شمار در راه کسب دانش، سرسختانه ادامه می‌دهد. او در نهايت هم طبيب می‌شود و هم عاشق.

اشتولتسل، کارگردان فيلم‌هايی چون«نمای شمالی» و «گوئث جوان عاشق» است. فيلم«طبيب»او دوران انگلستان و ايران قرون وسطا را نشان می‌دهد و عمدتا در مراکش و آلمان بين ژوئن و اکتبر ۲۰۱۲ فيلمبرداری شده است.

تام پاين، هنرپيشه جوان انگليسی نقش راب کول را بازی می‌کند. او پيش‌تر در فيلم‌هايی چون«شانس»،«خانم پتيگريو برای يک روز زنده است» و«جاده واتلرو» بازی کرده و در اين فيلم، اما ريگبای به‌عنوان هنرپيشه نقش اول زن، نقش عشق زندگی راب کول را بازی می‌کند. ريگبا بازيگر فيلم‌هايی مانند«هالی اوکز» و «همسران زندانيان» بوده است. هنرپيشه فيلم‌های «دزدان دريايی کاراييب ۲» و«دختری با خالکوبی اژدها»، استلان اسکارس‌گرد، در نقش باربر، اولين آموزگار راب کول و اليوير مارتينز نيز در نقش شاه علاء‌الدوله در اين فيلم حضور دارند. او سابقه بازی در فيلم‌های«بی‌وفا» و«S.W.A.T» را دارد.

ديگر عوامل همکار در تهيه فيلم «طبيب» را جان برگر (نويسنده فيلمنامه) و هاگن بوگدانسکی (سينماتوگرافی) تشکيل می‌دهند. برگر فيلمنامه‌نويس«ما شب هستيم» و «دَر» نيز است. بوگدانسکی نيز از مدعيان سينماتوگرافی آلمان محسوب می‌شود و از کارهای او می‌توان به آثار معروف «زندگی ديگران» و «W.E» مدونا اشاره کرد.«پيکسوموندا» برنده جايزه اسکار، جلوه‌های ويژه فيلم را برعهده دارد.

بن کينگزلی، ابن‌سينا و ايران
بن کينگزلی، بازيگر برنده جايزه اسکار که بازی‌های معروفش در «گاندی»، «فهرست شيندلر»، «هيوگو»، و «مرد آهنی۳» از ياد نرفته، افتخار بازی در نقش حکيم‌الحکما، ابوعلی سينای بزرگ را دارد.

همزمان با انتشار اخبار مربوط به اکران «طبيب» و بازی «کينگزلی» در آن، خبری روی خروجی يکی از خبرگزاری‌ها قرار گرفت مبنی بر اينکه اين بازيگر مطرح انگليسی قصد سفر به ايران را دارد. هر‌چند يکی از خبرگزاری‌ها به نقل از مدير کل حوزه رياست و روابط بين‌الملل سازمان سينمايی گفته بود ورود اين بازيگر انگليسی برای بازی در پروژه يکی از کمپانی‌های خارجی در ايران در حال بررسی است؛ با اين حال پيگيری‌های «شرق» حاکی از کذب‌بودن اين خبر است.

آرش امينی، در گفت‌وگو با «شرق»، درباره خبری مبنی بر ساخت فيلمی با بازی«بن کينگزلی» در ايران گفت: «من خودم چنين خبری را حدود يک ماه پيش در يکی از سايت‌های خبری خواندم. اما آقای بن کينگزلی به ايران نمی‌آيند. قبل از هر چيز من بايد توضيح دهم که برای همکاری مشترک در امر فيلمسازی نظير همکاری مثل ايتاليا و ترکيه و نيوزيلند و با کشورهای ديگر اول يک توافقنامه امضا می‌شود و دربندهای مختلف آن به نحوه همکاری اعم از سرمايه‌گذاری، درصد مشارکت، ‌زبان فيلم و... به طور شفاف اشاره می‌شود. بخش بين‌الملل معاونت سينمايی هم تلاش می‌کند در اين مسير بتواند گام مهمی بردارد. اما از آنجا که سازمان سينمايی توليد‌کننده نيست، ‌بلکه شرايطی فراهم می‌کند تا ايران با کشورهای ديگر به توليد مشترک دست بزند. بنابراين تا به امروز پيشنهاد زياد بوده، منتها در عمل بايد نظرات دفاتر توليد ايران و کشور ديگر به مرحله عمل برسد. با اين حال تا هفته آينده شاهد خبرهای خوبی در اين زمينه خواهيد بود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016