سه شنبه 19 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مرگ‌های ناشی از ترامادول ۴۰ برابر بيشتر شده است

خبر خيلي كوتاه است. «فروش ترامادول در عطاري‌ها و بالا رفتن مصرف آن در بين جوانان».

به گزارش اعتماد، ترامادول به نام‌هاي تجاري ترامال، ترامد و بايومادول نيز شناخته مي‌شود. يك داروي مسكن شبه ترياك است، اين دارو براي تسكين دردهاي متوسط تا شديد تجويز مي‌شود. مصرف ترامادول موجب وابستگي رواني و جسمي شبيه اعتياد به ترياك مي‌شود. با قطع ناگهاني دارو علائم اضطراب، تعريق، بي‌خوابي، تهوع و لرز، اسهال، درد عضلاني، سندروم پاي بي‌قرار، ترس و بيقراري، گرگرفتگي و گزگز انتهاها پيش مي‌آيد.

دكتر مريم اخگري رييس بخش سم‌شناسي و متخصص پزشكي قانوني در نشست بررسي آناليز آزمايشگاهي داروهاي ترك اعتياد ارائه شده در عطاري‌هاي شهر تهران با بيان اينكه در پزشكي قانوني با يكسري مرگ ناشي از مصرف داروهاي ترك اعتياد روبه‌رو شده‌ام، گفت: در آناليز اين داروها، موادي را شناسايي كرديم كه سبب اين مرگ‌ها شده بودند.

همچنين در اين نشست محمدرضا قديرزاده رييس گروه مطالعات اعتياد پزشكي قانوني تاكيد كرد: به عنوان نمونه قرصي براي ترك اعتياد معروف به دماتي هندي در عطاري‌ها توزيع مي‌شود كه وقتي آزمايشاتي را روي اعصاب مصرف‌كننده انجام داديم بلافاصله ترامادول و مرفين در آزمايش اين افراد مثبت شد.

به گفته اين متخصص پزشكي قانوني، توليد داروهاي ترك اعتياد گياهي كه در عطاري‌ها توزيع مي‌شود هيچ استانداردي ندارد و معلوم نيست به چه ميزان از مواد مختلف با هم مخلوط شده‌اند و اكثرا در كارگاه‌هاي زير زميني حاشيه تهران توليد مي‌شوند.

قديرزاده افزود: در عين‌حال با معضل ترامادول در كشور مواجهيم و از طرفي متادون با قيمت 500 تا هزار تومان به راحتي در عطاري‌ها توزيع مي‌شود درحالي كه دارويي تخصصي است كه بايد زيرنظر پزشك با دز مشخص در كلينيك‌ها تجويز شود اما گزارش‌هاي غير رسمي داشتيم كه برخي عطاري‌ها مواد فروشي هم مي‌كنند و وقتي از بيمار مي‌پرسيم مواد را از كجا تهيه كردي آدرس عطاري را به ما مي‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي به اين نكته اشاره كرد كه گزارش‌هاي پزشكي قانوني حاكي از آن است كه برخي اوقات شاهد مرگ اطفال به دليل مصرف متادون هستيم چرا كه والدين متادون را به راحتي در يخچال يا دسترس كودك قرار مي‌دهند و برخي كودكان آن را به‌جاي آرد خورده و فوت مي‌كنند. از طرفي ديگر اوردوز مصرف متادون عامل فوت معتادان است چرا كه به توصيه دوستان خود و بدون مراجعه به پزشك بيش از حد اين ماده را مصرف مي‌كنند.

اخگري درباره بالا رفتن مصرف ترامادول در بين جوانان و ميزان مرگ و مير ناشي از استفاده ترامادول گفت: متاسفانه همزمان با اين افزايش مصرف، مرگ‌هاي ناشي از مصرف اين ماده نيز افزايش يافته، به‌طوري كه حتي در مواردي فرد با مصرف تنها يك مرتبه ترامادول دچار تشنج و مرگ شده است.

وي با بيان اينكه قرص‌هاي ترامادول بسته‌بندي شده و درعطاري‌ها وجود دارد، افزود: اين در حالي است كه توزيع اين مواد در عطاري‌ها غيرمجاز است و بايد با آن برخورد شود. در مطالعاتي كه داشته‌ايم مشخص شد كه در 5، 4 سال اخير مرگ‌هاي ناشي از ترامادول 40 برابر بيشتر شده است چرا كه مصرف موادي مانند متادون يا داروهايي كه حاوي ترامادول هستند در يك سال اخير خيلي زياد شده و معتادان معمولا براي ايجاد حالت تخديري و رفع خماري در كنار مواد محرك و مخدر از اين داروها هم استفاده مي‌كنند غافل از اينكه بر سلامتشان اثر بسيار بدي دارند.

وي همچنين درباره افزايش مرگ‌هاي ناشي از مصرف ترامادول و متادون در يك سال اخير خبر داد و گفت: با توجه به اينكه اجسادي كه به نزد ما مي‌آيند، تاريخچه مشخصي ندارند و تنها بر اساس گواهي فوت، مرگشان به دليل مصرف داروي ترك اعتياد اعلام مي‌شود، بنابراين نمي‌توان گفت كه پيش از آن روند مصرف چگونه بوده است.

درباره اين موضوع سال گذشته جام جم در گزارشي از قول طاها طاهري دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره فروش زيرزميني ترامادول نوشت: هشدار طاها طاهري درباره فروش غيرقانوني ترامادول به عنوان ماده‌يي مخدر و خطرناك در داروخانه‌ها در شرايطي رخ مي‌دهد كه بررسي‌هاي نشان مي‌دهد اين ماده با حجمي بسيار زياد در بازار سياه ناصرخسرو به قيمتي بسيار ارزان فروخته مي‌شود به گونه‌يي كه هم‌اكنون هر خشاب 100 ميلي‌گرمي اين ماده، به قيمت 2000 تومان در اين بازار فروخته مي‌شود. ترامادول براي فروشنده‌هاي غيرقانوني دارو، ماده غيرمجازي بسيار پيش پا افتاده است كه در پرسه‌زدن‌هاي مان در ناصرخسرو، تقريبا تمام‌شان تاييد كردند آن را در بساط شان دارند و اگر بخواهيم مي‌توانيم در حجم زياد نيز خريداري‌اش كنيم. حجم زياد ترامادولي كه هم‌اكنون در كارتن‌هايي بزرگ ميان قاچاقچيان و توزيع‌كنندگان غيرقانوني دارو دست به دست مي‌شود ثابت مي‌كند اين ماده مخدر بايد از منشايي قوي‌تر و بزرگ‌تر از داروخانه‌ها وارد بازار سياه شده باشد.

از سوي ديگر قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز ناخواسته در گفته‌هايش به اين نكته اشاره كرده است چرا كه او مي‌گويد: وزارت بهداشت به‌شدت با داروخانه‌هايي كه ترامادول را بدون نسخه توزيع مي‌كنند، برخورد مي‌كند و در اين زمينه مجوز قانوني داروخانه‌هاي متخلف را ابطال كرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016