سه شنبه 26 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدعی‌العموم اعلام جرم کند، تبريزی‌ها روی برف می‌رقصند، پيمان پاک‌مهر

تبريزنيوز: سرويس اجتماعی : برف سفيد ، چند روزی است روی برخی ها را در تبريز سياه کرده است . تبريزی ها در اين روزها با سر خوردن بر روی برف و يخ پياده روها و کوچه ها يا حرکت درجای دست و پا ، برای گرم شدن در ايستگاه های اتوبوس و تاکسی ، گويی چون رقص آذری می رقصند.

هنرنمايی تبريزی ها در مجالس جشن و سرور ، پاسداشت آيين های باستانی و شکرگزاری بر نعمات الهی و طبيعی زبان زد همگان است . اما اين مردمان دوست ندارند بی ساز و تار برقصند و پای بلغزانند و بر زمين افتند.

هر چند تدابير مناسب شهرداری تبريز در پاييز زمستانی و سرد ۱۳۹۲ ، دل گرم کننده بود و عبور و مرور در برف و بوران خيابان های گسترده تبريز بزرگ برای لحظاتی نيز متوقف نشد اما برف سفيد کارنامه مديريتی و محيط زيستی برخی از مسيولان را سياه کرد و اعلام جرم مدعی العموم عليه برخی از مسيولين سهل انگار شهری ضروری به نظر می رسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شهرداری تبريز در سال های اخير کار برف روبی خيابان ها، فرعی ها ، کوچه های حتی غير عريض و پياده رو ها را به طور همزمان در دستور خود داشت. اما شهرداری امسال و در برف و سرمای ده روز اخير نتوانست حتی به خوبی بر زخم شهروندانش نمک بپاشد .

شهردار تبريز پيشتر سردار نوين بود . از سرداران قديمی . به گفته کارشناسان و مردم در دوران مديريتی ۸ ساله و پاکدستانه وی ، تدابير مديريتی و انضباط نظامی خاصی بر شهرداری حاکم بود . پيش از آن که تن مردم در سرمای زير صفر هوا در صف های تاکسی و اتوبوس بلرزد و پای سالخوردگان در پياده رو بلغزد ، شهردار تن مسيول تن پرور را می لرزاند و پايشان را می لغزاند.

اين روزها ، ديدن صحنه های پی در پی و دلگير کننده ليز خوردن زنان و مردان سالخورده و کودکان و آسيب ديدن سر و صورت بيشتر اين افراد ، لرزيدن شهروندان در ايستگاه های اتوبوس و تاکسی در تبريز دل هر انسان با وجدان را می لرزاند.

مشاهده دويدن مردم سرمازده پشت سر برخی از رانندگان تاکسی کم وجدان در سر چهارراه ها که فقط به دنبال مسافر دربستی و تيغ زدن مردم در سرمای زمستان هستند آزار دهنده و نشانگر فقر فرهنگی برخی از همين شهروندانی است که در نقش راننده تاکسی و يا راننده تند خوی اتوبوس قوانين و جدان را زير پا می گذارند که البته نمی توان آن را تنها نشانه ناتوانی يک مدير در اداره شهر دانست .

اما اقتدار و توانايی های يک مدير شهری می تواند راه را بر برخی از بی تدبيری های زير مجموعه خود ببندد . همانطور که اسماعيل جبارزاده ، استاندار دولت تدبير و اميد در آذربايجان شرقی در ميان برف و کولاک دل به جاده های مسدود شده شهری و روستايی زده و نظاره گر کار گروه های راهداری و امدادی در اين استان بود و به گزارش خبرنگار ايرنا ، کولاک شديد موجب گرفتار شدن خودرو استاندار و همراهان وی شده بود که در نهايت با تلاش نيروهای راهداری و هلال احمر از اين حادثه رهايی يافته اند.

اما در گشت و گذار ده روزه در ميان اخبار رسانه ها و شهر ، آثاری از تصاوير عکاسان خبری يا روايت مردمی مربوط به حضور فرماندار ، شهردار و اعضا شورای اسلامی شهر تبريز در ميان برف و کولاک يافت نشد و يا بود و ما به آن دسترسی نداشتيم. شايد مشاهده رنج شهروندان، دل مسيول دولتی يا اعضای شورای شهر را که مديون رای مردم هميشه در صحنه هستند را به درد آورد.

اگر تن برخی از مسيولان گرم است ولی دست های سرمازده کودک و افراد بی بضاعت در صف اتوبوس و تاکسی به خود می لرزد.

اگر برخی از مسيولان روی برف و يخ پياده رو و آسفالت پا نمی گزارند و نمی لغزد و ريموت کنترل پارکينگ اتومبيلشان هنوز يخ نزده است ، شايد نتوانند احساس زن سالمندی را درک کنند که پايش بر روی يخ پياده رو و کوچه می لغزد و سر و صورتش زخمی می شود.

البته گفتنی است ، شهروندان خبر دستور قاطع دکتر نجفی شهردار تبريز (جديدالمنتخب) را در ارايه خدمات بيشتر با بسيج ۲۴ ساعته بيش از ۲۰۰ اکيپ خدماتی و امدادی ، ۱۰ گريدر ، ۳۰ برف روب ، ۵۰ کمپرسی نمک پاش ، ۸۰ دستگاه نيسان ، ۲۰ دستگاه کاميونت ايسوزو ، ۱۰ دستگاه لودر و چندين يگان موتوری ، آماده باش بيش از ۱۵۰۰ نيروی خدماتی و امدادی و افزايش اتوبوس های شهری و نظارت بيشتر بر ناوگان تاکسی رانی و ... را در روزهای اخير مطالعه کرده و آثار نيک اين تلاش ها را در سطح شهر مشاهده کرده اند .

همچنين بسياری از رانندگان با وجدان اتوبوس و تاکسی در تبريز در سخت ترين شرايط جوی در کنار مردم بودند و واحد های گشت و بازرسی تاکسيرانی و اتوبوسرانی مشغول کار خود بودند.

برابر خبر منتشره در رسانه شهرداری تبريز ، اين شهرداری در برف روبی فقط از ۳۰ برف روب در کلان شهری چون تبريز استفاده می کند و شهروندان شاهد نمک پاشی فراوان در سطح خيابان ها هستند .
کارشناسان محيط زيست و پزشکان متخصص ، بر اين باورند رها شدن اين مقدار نمک کنترل نشده در سطح شهر و خيابان ها نه تنها آثار مخرب زيست محيطی دارد . بلکه با حرکت اتومبيل ها و ورود آن به فضای شهر ، دستگاه تنفسی ، بينايی و قلبی انسان را دچار آسيب می کند.

شهرداری تبريز عليرغم برخوردار بودن از بودجه مناسب ، ظاهرا تلاشی برای خريد بيشتر دستگاه های برف روب ننموده و اعلام نکرده است که آيا از تخصص کارشناسان مربوطه در کاهش آلودگی زيست محيطی استفاده می کند يا نه . اين در حالی است که کارشناسان در همين شهر تبريز چاره ای بر اين معضل انديشيده بودند .

دکتر عبدالرضا ميرمحسنی، در ۲۸ فروردين ۱۳۹۰ به عنوان معاون فناوری و پژوهش پارک علم و فناوری استان آذربايجان شرقی به خبرگزاری ايسنا گفته بود که محققان پارک علم و فناوری آذربايجان شرقی موفق به توليد ماده ضد برف CMA به عنوان جايگزين نمک برای برف‌شويی جاده‌ها و خيابان‌ها شدند. ماده ضد برف CMA يا نمک دوتايی کلسيم – منيزيم استات يکی از مناسب‌ترين ماده‌های جايگزين نمک در عمليات برف‌شويی است و بر اساس نتايج به دست آمده از اين تحقيق اين ماده تاثيری در حد يک برف‌ شو داشته، در اثر تماس با سازه‌های فلزی و ديگر عناصر مرتبط با جاده‌ها و بزرگراه‌ها خوردگی بسيار پايينی ايجاد می‌کند، باعث تخريب سازه‌های بتنی نمی‌شود، آسيبی به خاک و سفره آب‌های زير زمينی و آب‌های سطحی نمی‌رساند و از آنجا که يون استات موجود در CMA در محيط زيست تجزيه‌پذير است توسط ميکروارگانيسم‌های موجود در خاک به کلسيم و منيزيم کربنات به عنوان ترکيبات غير سمی و بهبود دهنده خاک تبديل می‌شود.

به گفته برخی از شهروندان ، مدعی العموم بايد با نظر کارشناسی نهاد های بازرسی و نظارت ، محيط زيست و دانشگاه علوم پزشکی تبريز ، انجام افکارسنجی علمی و نيز مشاهده حضوری واقعيت های موجود شهر که به وضوح در کوچه ها ، خيابان ها ، معابر و هوای شهر ديده می شود ، دادخواستی را عليه مسولان خاطی در شهرداری تبريز تنظيم نمايد ، تا در دادگاهی علنی نه تنها آمار خدمات گسترده شهرداری به مردم ارايه شود بلکه شهروندانی که بر اثر عدم برف روبی کوچه ها و پياده روها دست و پايشان شکسته ، و يا سرگردان و سرمازده به دنبال تاکسی و اتوبوس در خيابان ها بوده و هستند داد بستانند. همچنين به دليل نمک پاشی عجولانه و بی رويه در سطح خيابان ها و اثرات منفی کوتاه مدت و بلند مدت زيست محيطی و آثار مخرب آن بر روی بدن انسان و به ويژه چشم و ريه نيز اين مسيولان بايد مورد بازخواست قرار گيرند.

لازم به يادآوريست ؛ به گفته کارشناسان ، شهرسازان، گردشگران داخلی و خارجی و شهروندان، تبريز از جمله زيباترين شهرهای ايران است و در هشت سال اخير به نگين اين سرزمين تبديل شده است.

پيمان پاک مهر – روزنامه نگار در تبريز
Email:tabriznews@gmail.com
www.twitter.com/tabriznews


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016