دوشنبه 2 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همايون شجريان: اگر ساز را نشان دهيد موسيقی دگرگون می‌شود

شرق: «در يک دوره زمانی همه ناشران جمع شدند و با رييس‌پليس وقت جلساتی گذاشتند و خواستند که در کنار مبارزه با فيلم‌های مستهجن جلو کپی موسيقی هم گرفته شود تا شرکت‌ها ضرر نکنند. اما نتيجه‌ای حاصل نشد. بعدها خودمان وکيل گرفتيم که آن هم نتوانست کار را دنبال کند.» اينها بخشی از گلايه‌های همايون شجريان است. خواننده جوان و مدير شرکت «دل‌آواز» در جلسه‌ای که خانه‌موسيقی با حضور جمعی از هنرمندان فعال عرصه اجرا و توليد برگزار کرد؛ گفت: اين جلسه که چندی پيش با حضور تعدادی از هنرمندان برگزار شد، علاوه بر موارد انتقادی و مطالبات هنرمندان از خانه‌موسيقی، مسايل مختلف در رابطه با موانع و مشکلات جامعه موسيقی و انتظارات جوانان و راهکارهای رسيدن به اجرای دقيق قانون حمايت از حقوق مولف و مصنف (کپی‌رايت) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همايون شجريان در بخشی از صحبت‌هايش با گلايه از صداوسيما برای عدم پخش تصوير‌ ساز هم گفت: «رسانه ملی که می‌تواند نقش بسيار مهمی داشته باشد ساز را نشان نمی‌دهد اما اگر نشان دهد، موسيقی در اين سرزمين دگرگون می‌شود. در برنامه «دستان» هم که به موسيقی می‌پردازد يک گلدان جلو نوازنده می‌گذارند.»

شجريان پسر، البته خانه‌موسيقی را هم مورد خطاب قرار داد و اين سوال را پرسيد که: «ما نمی‌دانيم که خانه‌موسيقی تا چه حدی قدم جلو می‌گذارد و برای رسيدن به مطالبات هنرمندان تا چقدر هزينه خواهد پرداخت.»

در اين جلسه هنرمندان شناخته‌شده‌ای چون عليرضا قربانی و تهمورس پورناظری هم حضور داشتند. عليرضا قربانی با مغتنم‌شمردن اين جلسات، انتقادش را نسبت به خانه‌موسيقی بيان کرد و گفت: «به‌نظر من همه هنرمندان و افرادی که به عملکرد خانه‌موسيقی انتقاد دارند ابتدا بايد مسايلشان را با مسوولان اين نهاد در ميان بگذارند و سخنان آنها را هم بشنوند و بعد اگر مسايل لاينحل باقی ماند و به مطالباتشان نرسيدند؛ آنگاه انتقاد خودشان را علنی و رسانه‌ای کنند چراکه بسياری از موضوعات به علت دوربودن از يکديگر و سوءتفاهمات به مرور زمان پيچيده‌تر می‌شود.» تهمورس پورناظری، آهنگساز هم به‌دنبال انتقاد شجريان از صداوسيما گفت: «متاسفانه ظاهرا شبکه‌های ماهواره‌ای آن طرف با صداوسيما يک هدف را دنبال می‌کنند. به‌طوری که آنها انواع سازهای غربی را نشان داده و موسيقی‌هايی از نوع سخيفش را پخش می‌کنند و در اينجا هم صداوسيما هيچ ساز ايرانی را نشان نمی‌دهد و نتيجه‌اش اين است که نوجوان ايرانی ساز غربی را بهتر از سازهای ملی خودمان می‌شناسد.»

در اين جلسه هوشنگ کامکار (نماينده شورايعالی خانه‌موسيقی) درباره اين جلسه و مسايل مطرح‌شده در آن گفت: من اعتقاد دارم به جای اينکه حرف بزنيم بايد کار کنيم و خوشحالم جوانان هم کار می‌کنند. کلا فکر می‌کنم خانه‌موسيقی مشکلاتی از جاهای مختلف دارد که برآورده‌کردن همه انتظارات مقدور نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016