سه شنبه 19 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرهنگ شريف خاطراتش را کتاب می‌کند

• اين خاطرات حتی برای هنرمندان قديمی موسيقی نيز جالب توجه خواهد بود زيرا آن‌ها هم قطعا از اين رخ‌دادها بی‌اطلاع هستند.

ايلنا: فرهنگ شريف (آهنگساز و نوازنده‌ی پيشکسوت) قصد دارد خاطرات ساليان سال فعاليت به عنوان نوازنده را در قالب کتابی مصور به انتشار برساند.

وی درمورد فعاليت‌های خود درحال حاضر به خبرنگار ايلنا گفت: با وجود وضعيت جسمانی‌ام، همچنان فعاليت در حوزه‌ی موسيقی را کنار نگذاشته‌ام. همچنين ازجمله کارهايی‌ که مدتی‌ست درحال انجام آن هستم، گردآوری خاطراتی‌ست که از دوران مختلف فعاليت خود در حوزه‌ی موسيقی (اعم از نوازندگی و آهنگسازی) داشته‌ام.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: من تقريبا با سه نسل از اهالی موسيقی هم دوره بوده‌ام. ده سالم بود که در راديو سولو نواختم و از آن به بعد فعاليت مستمری در موسيقی داشته‌ام. اين استمرار باعث شد که با اکثر خوانندگان مطرح آن دوره همکاری داشته باشم؛ خوانندگانی نظير گلپا،

اين نوازنده‌ی تار با اشاره به سابقه‌ی آشنايی‌اش با موسيقی عنوان کرد: از چهارسالگی به موسيقی علاقه‌مند شدم و هر آهنگی را که می‌شنيدم، به سرعت حفظ می‌شدم و از هنر اساتيدی که به خانه‌ی پدرم می‌آمدند و در جلسات دوره‌ای ساز می‌نواختند، بهره‌ی بسيار بردم. در آن دوران درک عجيبی از موسيقی داشتم و به همين دليل به جز تار که برايم جايگاه خاصی داشت، انواع موسيقی ديگر را نيز گوش می‌دادم.

وی افزود: تمام اين محفوظات را رفته رفته در کار نوازندگی به کار گرفتم. به همين خاطر است که قطعاتی را که تا کنون ساخته و نواخته‌ام، شباهتی به يکديگر ندارند. حتی الهامات فراوانی نيز از قطعات ارکستر سمفونی کلاسيک داشتم

شريف به جايگاه موسيقی در خاندانش اشاره کرد و گفت: موسيقی در خانواده‌ی ما يک امر ارثی محسوب می‌شود آنچنانکه پدر و جد من نيز به موسيقی علاقه‌داشته و ساز می‌نواختند. با وجود اينکه همه‌گی طبيب بودند، استعداد خاصی در اين هنر داشتند، بنابراين استعداد موسيقايی در خون من بود و از طرفی در محيطی پرورش يافتم که موسيقی در آن يک ارزش بود. البته اين موقعيت ممکن است برای هرکسی پيش نيايد.

اين موزيسين در مورد کتابی که مشغول نگارش آن است خاطرنشان کرد: خاطرات بسيار جالبی دارم از هنرمندانی که به لحاظ سنی بيش از ۱۶۰ سال موسيقی ايران زمين را رقم زده‌اند؛ خاطراتی از سادگی مردمان آن زمان و اتفاقات شنيدنی و شيرينی که تا کنون هيچ کس به آن‌ها نپرداخته. اتفاقا مطالب بسيار خنده‌داری را شامل می‌شود، آن هم از بزرگان تاريخ موسيقی که من با آن‌ها نوازندگی داشته‌ام.

وی افزود: اين خاطرات حتی برای هنرمندان قديمی موسيقی نيز جالب توجه خواهد بود زيرا آن‌ها هم قطعا از اين رخ‌دادها بی‌اطلاع هستند. اين کتاب به صورت مصور منتشر می‌شود و عکس‌های فراوانی را از هنرمندان پيشکسوت موسيقی شامل می‌شود.

فرهنگ شريف، (زاده‌ی ۱۳۱۰ خورشيدی در آمل)، از نوازندگان سر‌شناس و برجسته و صاحب سبک تار است. وی از نوازندگان بر‌تر ايران است. وی از چهار سالگی تحت تاثير آموزش موسيقی به وسيله‌ی پدرش و نيز رفت و آمد بزرگان موسيقی به منزل آن‌ها خصوصا عبدالحسين خان شهنازی برادرحاج علی اکبرخان شهنازی، موسيقی را فرا گرفت. پدر فرهنگ شريف دکتر داروساز بود و با اهل هنر نيز معاشرت می‌کرد.

وی تار را نزد استادان عبدالحسين شهنازی و مرتضی نی‌داوود، تارنوازان بزرگ اواخر دوره قاجار و اوايل پهلوی آموخت، اما شيوه‌ی نوازندگی وی به اساتيدش شباهتی ندارد و مخصوص خود اوست. وی از تکنوازان و بداهه‌نوازان سر‌شناس موسيقی ايرانی شناخته می‌شود.

در سن دوازده سالگی نخستين تک نوازی خود را که به صورت زنده از راديو پخش می‌شد با موفقيت اجرا کرد و به دنبال آن در اغلب برنامه‌های گل‌ها به عنوان تک نواز آواز، خوانندگان برنامه را همراهی می‌کرد و از آن زمان تا کنون، همواره به عنوان نوازنده‌ی صاحب سبک، به فعاليت موسيقايی خود ادامه داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016