دوشنبه 12 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

ايران سومين کشور جمعيتی منطقه


تهران - ايرنا- مديرکل دفتر آمار، اطلاعات جمعيتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با بيان اين که نرخ مواليد در دنيا ۱۹.۲ و در کشور ما ۱۸.۵ درصد است، افزود: ايران از لحاظ نرخ مواليد در بين کشورهای همسايه رتبه هشتم را دارد ولی از لحاظ جمعيتی سومين کشور منطقه است.

به گزارش روز يکشنبه ايرنا از روابط عمومی سازمان ثبت احوال ، ˈ علی اکبر محزونˈ در همايش تخصصی کاهش جمعيت، ضربه سهمگين بر پيکر مسلمانان با بيان اين که برخوردهای سياسی در حوزه آمار جمعيتی بيانگر وقوع جنگی در اين زمينه است، افزود: افرادی که در اين مسير هزينه کرده اند، اکنون منتظر بهره برداری از آن هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



محزون اظهارداشت: اکنون ميانسالان ۳۹.۴ درصد، جوانان ۳۱,۵درصد، کودکان و نوجوانان ۲۳.۴ درصد و سالمندان ۵.۷ درصد جمعيت کشور را تشکيل می دهند.

وی با اشاره به سياست های تشديد کننده کاهش نرخ باروری کشور از دهه ۶۰ به بعد خاطرنشان کرد: از طرف ديگر کاهش تعداد افراد خانوار و افزايش زندگی مجردی نيز باعث پايين آمدن رشد جمعيتی کشور شده است.

مديرکل آمار و اطلاعات جمعيت سازمان ثبت احوال کشور با بيان اين که در قبل از دهه ۵۰ بيش از ۸۰ درصد خانواده ها حداقل سه فرزند داشتند، تصريح کرد: هم اکنون حدود ۲۱ ميليون خانواده در کشور داريم که حدود ۱۴.۵ درصد از کل خانواده ها بدون فرزند و ۱۹ درصد تک فرزند هستند يعنی حدود ۳۳ درصد، به عبارت ديگر حدود يک سوم خانواده ها حداکثر يک فرزند دارند و اين آمار خود به نوعی تهديد جمعيتی است.

محزون با تاکيد بر اين که برای تغيير اين روند بايد ازدواج آسان و تشويق به فرزندآوری ترويج شود، گفت: تغيير سبک زندگی، رشد شهرنشينی و از همه مهمتر افزايش سن ازدواج مهمترين دلايل تغييرات جمعيتی است که بايد با اقدامات حمايتی دولت در جهت اصلاح آمار جمعيتی اين روند تغيير يابد.

وی افزود: در غير اين صورت با روند فعلی ابتدا رشد جمعيتی متوقف و سپس رشد منفی جمعيت در کنار افزايش جمعيت سالمند خواهيم داشت.

محزون اظهارداشت: جمعيت کشور در آينده به سمت سالمندی حرکت می کند به طوری که جمعيت جوان کاهش يافته و گرايش به سمت ميانسالی بيشتر خواهد شد.

وی، مهمترين وظيفه سازمان ثبت احوال را ارائه آمار و اطلاعات دقيق، درست و به هنگام جمعيتی دانست که می تواند نقش پررنگی در تدوين سياست های جمعيتی و افزايش جمعيت داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016