شنبه 6 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

جايزه گلشيری با تقدير از گلی ترقی برگزار شد + عکس

در مراسم پايانی سيزدهمين دوره جايزه هوشنگ گلشيری از تلاش‌های پنج دهه نويسندگی گلی ترقی در حوزه ادبيات داستانی تقدير شد.

به گزارش خبرنگار ادبيات خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عصر جمعه پنجم ارديبهشت‌ماه مراسم پايانی سيزدهمين دوره جايزه ادبی هوشنگ گلشيری در خانه فرزانه طاهری مدير بنياد گلشيری و همسر اين نويسنده فقيد برگزار شد. در اين مراسم افرادی همچون محمود دولت‌آبادی، بابک احمدی، بهمن فرمان‌آرا، ضياء موحد، حسين سناپور و مژده دقيقی حضور داشتند.

در ابتدای مراسم فرزانه طاهری در سخنانی درباره برگزاری مراسم پايانی در خانه‌اش اظهار کرد: پس از آنکه از جاهای مختلف برای برگزاری مراسم عمومی اين جايزه جواب رد شنيديم تصميم گرفتيم اين مراسم به همين صورت و به شکل خصوصی‌تر برگزار شود. چون گفتيم اگر برای برگزاری مراسم در مکان عمومی حتی اگر بخواهيم از وزارت ارشاد هم مجوز بگيريم باز هم از وزارت اطلاعات استعلام می‌کنند و به همين خاطر کلا بی‌خيالش شديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مدير بنياد گلشيری با بيان اينکه امسال داوران آثار برای داوری سختی‌های زيادی کشيده‌اند، اظهار کرد: دو دوره است که تنها به کتاب‌های اول جايزه می‌دهيم، اما دوستان اين روزها بيشتر ما را تشويق می‌کنند که جايزه را در چهار بخش برگزار کنيم، اما فعلا و در شرايط و افقی که پيش رويمان است بعيد می‌دانيم اين اتفاق بيافتد. هرچند باز هم تلاش می‌کنيم که در آينده جايزه در چهار بخش برگزار شود.

او سپس از تعدادی از هنرمندان و نويسندگان جوان که به تدارک و برگزاری اين جايزه کمک کرده‌اند، تشکر کرد.

در ادامه فيلمی پخش شد که در آن هوشنگ گلشيری داستان «خانه روشنان» را که داستانی از زبان اشياست می‌خواند.

سپس بعد از گرامی‌داشت ياد درگذشتگان سال گذشته از جمله بهمن فرزانه، منصور کوشان، عليشاه مولوی، محمود استادمحمد و احمد کسيلا، بيانيه هیأت داوران در بخش مجموعه داستان خوانده شد و در اين بخش بنا به نظر هیأت داوران دو اثر «در هوای گرگ و ميش» محسن عباسی و «کاج‌های مورب» علی چنگيزی به طور مشترک برگزيدگان اين بخش شدند.

محسن عباسی پس از دريافت لوح و تنديس جايزه از محمود دولت‌آبادی، اين روز را يکی از به يادماندنی‌ترين روزهای زندگی‌اش دانست و از انتشارات رخداد نو برای انتشار داستان‌هايش در قالب يک کتاب و همچنين برگزارکنندگان اين جايزه از جمله فرزانه طاهری تشکر کرد.

او گفت: تا روزی که قلم به دست دارم برگزيده شدن در اين جايزه برايم مايه اميد است و اميدوارم در آينده افق روشنی برايم ترسيم کند تا زحمات دوستان در اين جايزه را قدر بشناسم.

علی چنگيزی هم پس از دريافت جايزه‌اش از حسين سناپور از برگزارکنندگان جايزه گلشيری تشکر کرد.

در ادامه مراسم از گلی ترقی به عنوان پيشکسوت داستان‌نويسی تقدير شد. گفته شد اين نويسنده ساکن فرانسه به دلايلی هنوز نتوانسته به ايران بيايد، بنابراين در غياب گلی ترقی، کامران فانی سخنانی را درباره شخصيت آثار داستانی اين نويسنده بيان کرد.

فانی ابتدا درباره هوشنگ گلشيری اظهار کرد: گلشيری يکی از موثرترين افرادی بود که بر من و نسل من تأثير گذاشت و نگرش نسل من و ما را به ادبيات تغيير داد. از اين بابت هميشه مديونش هستيم و يادش را گرامی می‌داريم.

او سپس گلی ترقی را يکی از برجسته‌ترين نويسندگان ادبيات داستانی ايران دانست و از دوران آشنايی خود با او در سال ۱۳۵۳ در دفتر مجله «الفبا» ياد کرد.

اين چهره پيشکسوت همچنين از لطف‌الله ترقی - پدر گلی ترقی - به عنوان فردی که داستان‌ها و مقالاتش بر روی او تأثير گذاشته است، نام برد و در ادامه به مرور برخی از آثار گلی ترقی پرداخت و در اين‌باره اظهار کرد: اولين کتاب گلی ترقی «من چگوآرا هستم» نام داشت که در اواخر دهه ۴۰ منتشر شد که داستان خيلی شبيه به داستان «شرم» جويس است. به دنبال اين کتاب رمان «خواب زمستان» که نسبتا مفصل بود منتشر شد که در آن داستان هفت مرد که در هم تنيده شده‌اند، روايت می‌شود. نويسنده در اينجا می‌خواسته نشان دهد که جامعه ما هنوز يک جامعه قبيله‌يی است و هنوز ويژگی‌های يک جامعه مدرن را ندارد. رمان نشان می‌دهد که ما در حال گذر از يک جامعه قبيله‌يی به سمت تجدد و دنيای مدرن هستيم و داستان‌های بعدی ترقی نيز درباره همين چگونگی تغيير است.

فانی کتاب «خاطرات پراکنده» ترقی را از مهمترين آثار اين نويسنده خواند و سپس درباره کليت آثار او اظهار کرد: به طور کلی آثار او کند و کاو در روح انسان ايرانی است که به دنبال آسايش و آرامشی است که با آمدن به دوران مدرن از ما دريغ شده است، به همين خاطر شيفتگی به گذشته در تمام آثار گلی ترقی ديده می‌شود. در آثار او اين جادوی زبان است که ما را مجذوب خود می‌کند.

در ادامه مراسم لوح تقديری از سوی بنياد گلشيری برای پاسداشت گلی ترقی تدارک ديده شده بود که به علت حضور نداشتن او اين لوح توسط کامران فانی به نمايندگی به مژده دقيقی اهدا شد.

مژده دقيقی نيز پيام کوتاهی از گلی ترقی را که حاوی تشکر از بنياد گلشيری بود خواند.

در ادامه مراسم نوبت به معرفی برگزيده بخش رمان رسيد که در اين بخش محمد حسينی يکی از داوران اين بخش با خواندن بيانيه هیأت داوران رمان «دکتر داتيس» نوشته حامد اسماعيليون را برگزيده بهترين رمان اول سال ۱۳۹۱ معرفی کرد. لوح تقدير و تنديس جايزه نيز توسط بابک احمدی به برادر اسماعيليون اهدا شد چرا که خود او در خارج از کشور سکونت دارد. برادر حامد اسماعيليون متن کوتاهی را از طرف برادرش در اين جايزه خواند که شرحی بود درباره چگونه نوشتن رمان «دکتر داتيس» و همچنين تصميم نويسنده‌اش برای مهاجرت.

سپس فرشته احمدی ديگر داور بخش رمان کتاب يک «رمانس دانشگاهی مرگبار» نوشته محمود سعيدنيا را به عنوان اثر قابل تقدير اين بخش معرفی کرد که لوح تقدير اين بخش نيز توسط ضياء موحد به نماينده محمود سعيدنيا که در برنامه حاضر بود، اهدا شد.

داوران بخش مجموعه داستان اين دوره هلن اوليائی‌نيا، شاپور بهيان، علی خدايی، مهدی ربّی، فرهاد کشوری و داوران بخش رمان اين جايزه نيز فرشته احمدی، محمد حسينی و کامران سپهران بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016