سه شنبه 9 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

جزييات رسمی از حضور ايرانی‌ها در جشنواره کن

مديرکل حوزه رياست و بين‌الملل سازمان سينمايی، جزئيات حضور ايران در اين دوره جشنواره فيلم کن را اعلام کرد.

آرش امينی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،با اظهار اميدواری از حضور پررنگ‌تر ايران در اين دوره نسبت به دوره‌های قبل گفت: با حضور همکاران بخش بين‌الملل بنياد سينمايی فارابی، مرکز گسترش سينمای مستند و تجربی، انجمن سينمای جوانان و موسسه رسانه‌های تصويری جلسات منظمی روزهای دوشنبه برگزار می‌کنيم که از حدود سه ماه قبل اين اتاق فکر تشکيل شده است و تصميمات در حوزه بين‌الملل با همفکری اين دوستان گرفته می‌شود و چگونگی حضور در جشنواره کن هم از محصولات همين جلسات است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چتر سينمای ايران با طراحی موسسه «ميرميران»

او با بيان اينکه امسال هم مانند گذشته چتر سينمای ايران در همان جای قبلی برپا می‌شود، ادامه داد: با همفکری دوستان تغييراتی در طراحی غرفه در جهت تنوع بوجود آورديم که توسط موسسه «ميرميران» به صورت رايگان انجام شد و متفاوت از گذشته خواهد بود. در واقع از ميان سه طرحی که آماده شده بود يک طرح در اتاق فکر انتخاب شد که اجرا می‌شود.

وی درباره حاضران در چتر سينمای ايران گفت: بنياد سينمايی فارابی، انجمن سينمای جوانان، مرکز گسترش سينمای مستند و تجربی در چتر سينمای ايران حاضر خواهند بود و با موافقت آقای مسافرآستانه امسال شاهد حضور موسسه رسانه‌های تصويری هم در چتر سينمای ايران خواهيم بود و از موسسات خصوصی هم «آريا صنعت تخيل»، موسسه «فيلميران» و کانون ايران نوين حضور دارند.

امينی اظهار اميدواری کرد از سال آينده ديگر شرکت‌کنندگان ايرانی که غرفه‌های مستقلی در بازار کن دارند هم به زير چتر سينمای ايران بيايند تا سينمای ايران حضور چشمگيرتری داشته باشد.

مديرکل حوزه رياست و بين‌الملل سازمان سينمايی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده در بازار کن به ايسنا گفت: منتخب محصولات بنياد سينمايی فارابی و مرکز گسترش سينمای مستند و تجربی به روال گذشته در بازار به نمايش درخواهند آمد و برای آثاری از بخش خصوصی نيز اکران‌هايی در نظر گرفته شده است. همچنين قرار شده تمامی حاضران پيشاپيش برنامه‌های ديدارهايشان را تا قبل از جشنواره تدوين کنند تا حداکثر بهره‌برداری از فرصت‌ها صورت بگيرد.

مديران سينمايی امسال به کن نمی‌روند

وی با بيان اينکه در اين دوره از جشنواره مديران سينمايی حضور نخواهند داشت درباره حاضران در کن اظهار کرد: برای آشنايی سينماگران کشورمان به وی‍ژه جوانان با رويدادها و تحولات روز سينمای جهان و با توجه به بودجه موجود و صرفه‌جويی در هزينه‌ها؛ امسال مديران سينمايی جای خود را به سينماگران برگزيده جشنواره فجر داده‌اند. در جشنواره کن امسال تنها نمايندگان زبده و مجرب بخش بين‌الملل موسسات حاضر خواهند بود، از سازمان سينمايی هم تنها خود من به نمايندگی حضور پيدا می‌کنم.

امينی افزود: با تاکيد آقای دکتر ايوبی و نظر شورای مشورتی اداره کل بين‌الملل سازمان که به آن اشاره شد از ميان سينماگران به سراغ گروهی از برگزيدگان جشنواره فجر رفتيم. خانم نرگس آبيار و آقای مصطفی کيايی به عنوان کارگردانان فيلم‌های برگزيده بخش آرای مردمی، هومن سيدی به عنوان کارگردان فيلم برگزيده بخش نگاه نو، نويد محمودی به عنوان فيلمنامه‌نويس برگزيده بخش نگاه نو و بهروز افخمی و جمال ساداتيان به همراه تقی علی‌قلی‌زاده و احمدرضا درويش به عنوان کارگردان و تهيه‌کننده بهترين فيلم دعوت شده‌اند که آقای ساداتيان به دليل مشغله انصراف داده‌اند.

وی ادامه داد: طبق قولی هم که رئيس سازمان سينمايی داده بودند، دو برگزيده جشنواره حقيقت و فيلم کوتاه تهران هم مسافر کن خواهند بود.

چرا بازيگران به کن نمی‌روند؟

وی درباره عدم حضور بازيگران برگزيده فجر که در دوره‌هايی امکان حضور در جشنواره کن برايشان فراهم بود، اظهار کرد: اگر امکانات مالی ميسر بود، بازيگران و ديگر برگزيده‌ها هم برای حضور در جشنواره انتخاب می‌شدند اما تصميم گرفتيم اولويت را به کارگردانان و تهيه‌کنندگان بدهيم.

امينی ادامه داد: مهمانان در دو گروه پنج روزه در کن حاضر خواهند بود و به فراخور تخصص آنها برای روزهای حضورشان برنامه‌ريزی شده است.

وی ديگر حاضران در اين دوره کن را ابراهيم داروغه‌زاده – معاون فرهنگی بنياد سينمايی فارابی و زهرا مشتاق (منتقد) معرفی کرد و گفت: تصميم داشتيم نماينده‌ای از رسانه‌ها در اين جشنواره حاضر باشند اما با توجه به بالا بودن تعداد خبرنگاران و دشواری انتخاب در نهايت تصميم گرفتيم يک نفر از انجمن منتقدان به انتخاب خودشان همراه ما باشد تا در نهايت اين حضور چندروزه فتح بابی برای دوره‌های آينده و حضور ثابت خبرنگاران در اين رويداد معتبر سينمايی باشد.

برپايی عصرانه ايرانی

امينی از برپايی برنامه‌ای با عنوان «عصرانه ايرانی» در سومين روز برپايی جشنواره کن خبر داد و اظهار کرد: در سال‌های دور، ايران هم مانند بسياری از کشورهای ديگر ضيافت شامی برای شرکت کنندگان در فستيوال برگزار می‌کرد که امسال با توجه به شرايط اقتصادی که داريم، تصميم گرفتيم يک عصرانه ايرانی در محل چتر سينمای ايران برگزار کنيم تا ضمن دعوت از سينماگران و صاحبان کمپانی‌های معتبر سينمايی ديگر کشورها، فرصت آشنايی با فعاليت‌های سينمايی کشورمان و برنامه‌هايمان در کن را فراهم کنيم.

اين مدير سينمايی ادامه داد: تبليغات وسيعی برای معرفی سينمای کشورمان در کن در نظر گرفته شده که ضمن تبليغاتی که در سطح بازار برای معرفی جشنواره فيلم فجر، حقيقت، سينمای جوان و موسسات سينمايی می‌شود، در جلد نقشه جشنواره راهنمای جشنواره که از روز اول بين همه حاضران توزيع می‌شود و هميشه آن را به همراه خواهند داشت، با درج آدرس غرفه کشورمان، با جمله «منتظر ديدارتان هستيم» حاضران را دعوت به بازديد از غرفه سينمای ايران کرده‌ايم که مطمئن هستيم آمار بازديد را به طور چشمگيری بالا خواهد برد.

امينی با اظهار اميدواری از اينکه برنامه‌های در نظر گرفته شده در کن به خوبی پيش برود به ايسنا خاطر نشان کرد: اميدوارم شش ماه بعد جلسه‌ای با حضور خبرنگاران تشکيل دهيم و نتيجه دستاوردهای اين سفر را اعلام کنيم؛ چرا که باور دارم حضور شايسته فقط نيمی از کارمان است و زمانی بايد منتظر قضاوت و نمره قبولی باشيم که نتايج حضور و مذاکرات، تعاملات و به طور کلی دستاوردهايمان را به نمايش بگذاريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016