جمعه 26 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

لیلا حاتمی بر روی فرش قرمز کن

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن روز ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه) آغاز به کار کرد. امسال لیلا حاتمی یکی از داوران بخش مسابقه است و عباس کیارستمی ریاست هیئت داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه را بر عهده دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی٬ جین کمپیون، سینماگر نیوزیلندی و رئیس هئیت داوران بخش مسابقه اصلی کن، در نشست مطبوعاتی اعضای داوران در کن، به انتقاد از وضعیت حضور زنان سینماگر در جشنواره کن پرداخت و گفت: "زنان هنوز سهم خود را از جشنواره کن نگرفته اند."

faershGhrmCAnn.jpg
شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن روز چهارشنبه با فیلمگریس موناکو به کارگردانی اولیویه دان و با بازی نیکول کیدمن، تیم راث، فرانک لانجلا و درک جاکوبی گشایش یافت. فیلمی درباره زندگی گریس کلی، ستاره هالیوود و ملکه سابق موناکو که در مجموع با واکنش های منفی منتقدان سینمایی مواجه شد.
منتقد دیلی تلگراف آن را شکوهی احمقانه خواند و استفن دالتن، منتقد هالیوود ریپورتر نیز آن را بیش از حد احساساتی معرفی کرد. به اعتقاد او گریس موناکو، کار خشک و مبالغه‌آمیزی است که جنبه دراماتیک آن، خارج از پرده سینما بیش از روی پرده است."

کنفرانس مطبوعاتی فیلم گریس موناکو نیز روز چهارشنبه با شرکت الیویه داهان کارگردان فیلم و نیکول کیدمن، تیم راث، جین بالیبار و پاز وگا برگزار شد. در این کنفرانس نیکول کیدمن درباره بازی اش در نقش گریس کلی گفت: "این نقش چالش بزرگی برای من بود، یکی از آن نقش هایی که تاثیر خاصی بر من گذاشت."
تیم راث نیز گفت که او قبل از بازی در این فیلم، خیلی کم درباره رنیه، حکمران موناکو می دانست و گفت بازی در این نقش آزادی بیشتری به او داده است.
الیویه دان، کارگردان فیلم نیز گفت: "این فیلم با نگاه منحصر بفردی به سال ۱۹۶۲ ساخته شده. من می خواستم فیلمی در مورد سینما بسازم. این فیلم تماما درباره یک ستاره سینماست. این فیلمی بیوگرافیک نیست اگرچه همه چیز در فیلم حقیقت دارد. من خواستم یک تصویر کامل از این بازیگر و این زن در یک فضای صمیمی که او مجبور است عمیق ترین انتخاب زندگی اش را بکند، ارائه دهم. گریس ازدواج کرده، بچه دارد، و با کشمکش های درونی واقعی روبروست. "

دعوت نیکول کیدمن به رقص

در مراسم افتتاحیه این جشنواره که اجرای آن به عهده لامبرت ویلسن، بازیگر فرانسوی بود، طبق سنت هر ساله، فیلم های بخش مسابقه و اعضای هیئت داوران معرفی شدند.

جین کمپیون، کارگردان نیوزیلندی و رئیس هیئت داوران در نطق مراسم افتتاحیه اش خود را مدیون جشنواره کن دانسته و گفت که بدون حمایت جشنواره کن هیچ‌گاه نمی‌توانسته در حرفه‌اش موفق باشد.

او جشنواره کن را ملکه جشنواره ها نامید و این موضوع را که جشنواره کن به مؤلف بودن و اصیل بودن اهمیت ویژه‌ای می‌دهد قابل تقدیر دانست.

او همچنین به شوخی گفت که جشنواره کن گاهی هم به فیلمسازان زن توجه می‌کند.
در این مراسم همچنین از آلن رنه، سینماگر بزرگ فرانسوی که امسال درگذشت و هانری لانگلوآ، بنیانگذار سینماتک پاریس به مناسبت صدمین سالگرد تولدش یاد شد.

در ادامه این مراسم، لامبرت ویلسن٬ نیکول کیدمن را به رقص دعوت کرد و آنگاه آلفونسوکوآرون و کیارا ماسترویانی (بازیگر فرانسوی و دختر مارچلو ماسترویانی و کاترین دنوو)، گشایش رسمی جشنواره شصت و هفتم کن را به چهار زبان اعلام کردند.

کیارا ماسترویانی همچنین در گفتگویی کوتاه بر روی فرش قرمز گفت که از دیدن تصویر پدرش بر پوستر جشنواره احساس غرور می کند.

پوستر جشنواره کن امسال را که نمایی از مارچلو ماسترویانی در فیلم هشت و نیم فلینی است، ژیل فراپیه از شرکت "ارو شینیون" طراحی کرده است.

به اعتقاد مسئولان جشنواره فیلم کن، پوستر این دوره جشنواره با انتخاب نمایی از فیلم ماسترویانی و فدریکو فلینی، سینمایی را تجلیل می‌کند که آزاد و پیش روی دنیاست. به گفته آنها؛ "مارچلو ماسترویانی، فشرده تمام خلاقیت‌ها، ضدیت با دنباله‌روی‌ها و نگاه شاعرانه را در فیلم‌هایی که بازی کرده، گنجانده است.
او همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، وجود نوعی سکسیسم بر صنعت سینما را تایید کرد و گفت: "حدود ۷ درصد از ۱۸۰۰ فیلمی که به بخش های مختلف جشنواره فرستاده‌شده، ساخت زنان بوده یعنی تنها ۲۰ درصد فیلم ها در همه بخش های جشنواره متعلق به زنان است. من معتقدم یک روند غیردموکراتیک محسوس وجود دارد و هر بار که می گذرد٬ می بینم که سهم مان را از جشنواره کن نگرفته ایم."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نشست مطبوعاتی داوران

روز چهارشنبه همچنین اولین نشست مطبوعاتی هیئت داوران جشنواره کن برگزار شد. جین کمپیون که ریاست این هیئت را برعهده دارد در ابتدای جلسه گفت:

"امروز اولین جلسه را داشتیم و در طول فستیوال ۳ بار دیگر باهم ملاقات می کنیم تا ببینیم هرکس چه حسی درباره فیلم ها دارد. او در پاسخ این سؤال که بزرگترین مشکلش چیست به شوخی گفت: "اینکه چه لباسی بپوشم٬ ولی فکر می‌کنم مشکل همه ما این است که برای جایزه دادن چگونه به توافق برسیم. گاهی فیلمی که دوست داری جایزه نمی‌گیرد و اینجاست که می‌آموزیم در کار داوری سلیقه شخص اهمیت کمتری نسبت به سینما دارد."

گائل گارسیا برنال، بازیگر و کارگردان مکزیکی عضو ژوری بخش مسابقه اصلی کن نیز گفت که داوری را مثل یک بازی می بیند که ترجیح می‌دهد از آن لذت ببرد.
جین کمپیون همچنین گفت: "من عمرم را با عشق به سینما گذرانده‌ام ولی همیشه در بین فیلم ها دنبال آنهایی هستم که نگاهی متفاوت به دنیا دارند و به من فرصت دیدن دنیا به صورتی دیگر را می‌دهند.

سخنان لیلا حاتمی

خبرنگاری از لیلا حاتمی، بازیگر سرشناس ایرانی که عضو هیئت داوران است، پرسید: "در غرب نگاهی سیاسی به سینمای ایران وجود دارد و گاهی به سیاسی بودن فیلم بیشتر از هرجنبه دیگر آن توجه می‌شود.به عنوان یک سینماگر ایرانی سینمای ایران را چگونه می‌بینید؟"

cannesLH.jpg
لیلا حاتمی در پاسخ گفت: "به نظر من، سینما هنری مستقل است. کار آن تحلیل مشکلات مختلف است. این امر که فیلمهای ایرانی بیشتر به موضوعات اجتماعی توجه دارند درست است و اینکه گاهی فیلمها روی مسائل سیاسی تمرکز می کنند. اما به نظر من بعضی از این نوع فیلم ها تاریخ مصرف دارند و نمی‌توان برای آنها عمر زیادی درنظر گرفت. لیلا حاتمی همچنین گفت که به فیلمی علاقه دارد که به انسان خارج از زمان و مکان نگاه کند.

امسال رقابت در بخش مسابقه اصلی برای دریافت نخل طلای کن، بین سینماگران صاحب نامی چون ژان لوک گدار، نوری بیلگه جیلان، سرگئی زویاگنیتسف، الیویه آسایاس، عبدالرحمان سیساکو، مایک لی، کن لوچ، اتوم اگویان، برادران داردن و دیوید کراننبرگ از یک سو و فیلمسازان جوان تر و ناشناخته تر مثل اگزویه دولان (مامی)، برتران بونلو (با فیلم سن لوران)، دامین زیفرون (افسانه های وحشی) و نائومی کاواسه (آب راکد) از سوی دیگر خواهد بود.

ژان لوگ گدار، کارگردان نامدار سوئیسی و از پیشگامان موج نوی سینمای فرانسه با فیلمی به نام خداحافظ زبان در بخش مسابقه کن شرکت دارد. گدار در سال ۲۰۱۰ با فیلم سینما- سوسیالیسم، در بخش نوعی نگاه کن شرکت داشت اما برخلاف انتظار مسئولان کن که از حضورش در جشنواره و شرکت در جلسه مطبوعاتی فیلمش خبر دادند، به کن نیامد.

سال گذشته نیز فیلم اپیزودی سه بعدی سه فاجعه که یکی از اپیزودهای آن را گدار و بقیه را پیتر گرین اوی و ادگار پرا ساخته بود، بدون حضور او در بخش دو هفته کارگردان های کن به نمایش درآمد.

گدار اکنون ۸۳ سال دارد و پیرترین کارگردان حاضر در این بخش است و بسیاری گمان می کنند که این فیلم، وداع او با سینما باشد. خداحافظ زبان گدار، داستان زن و شوهری است که از فهم یکدیگر عاجزند. گدار قبلا گفته بود که این فیلم درباره زن و شوهری است که دیگر به یک زبان حرف نمی زنند اما وقتی سگ شان را به گردش می برند، سگ زبان باز کرده و شروع به حرف زدن می کند.
تیری فرمو، مدیر هنری جشنواره کن چندی پیش در یک جلسه مطبوعاتی با لحن دوپهلویی گفت که امسال انتظار می رود گدار در جشنواره کن حاضر شود اما "این به معنی حضور قطعی او نیست".

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن تا روز ۲۵ مه (۴ خرداد) ادامه دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016