پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

استانهای سمنان، تهران و يزد با بيشترين مشکل کم آبی مواجه هستند

مهاباد - ايرنا - مدير عامل شرکت مديريت منابع آب ايران گفت: استان های سمنان، تهران و يزد در سطح کشور با بيشترين مشکل کم آبی در سال جاری مواجه هستند.

ˈ محمد حاج رسولی ها ˈ ، پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ايرنا اظهار کرد: استان سمنان با ۴۰ درصد، تهران با ۳۳ درصد و يزد با ۳۰ درصد کاهش بارندگی در سال زراعی جاری مواجه اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: استان اردبيل نيز با سه درصد از کمترين ميزان کاهش برخوردار بوده است.

حاج رسولی ها، ميانگين بارندگی ها در سال زراعی جاری را در کشور ۲۰۱ ميليمتر اعلام کرد و گفت: اين ميزان نسبت به ميانگين درازمدت هفت درصد کاهش نشان می دهد در عين حالی که ميزان ورودی آب به مخازن سدهای کشور نيز نسبت به سال گذشته با چهار درصد کاهش همراه است.

وی حجم آب موجود در مخازن آبی کشور را در زمان حاضر ۲۸ ميليارد متر مکعب اعلام کرد و يادآور شد: هم اکنون تنها ۶۰ درصد از حجم مخازن کشور دارای آب می باشند.

وی با بيان اينکه تامين آب شرب در فصل تابستان در کشور در اولويت برنامه های وزارت نيرو قرار دارد، افزود: به غير از چهار کلانشهر کشور بقيه کلانشهرها از مشکل کمتری در اين زمينه برخوردار هستند.

حاج رسولی ها با تاکيد بر مديريت مصرف آب اضافه کرد: سعی ما بر اين است که ۹۵ درصد آب شرب مورد نياز کشور را تامين کنيم که برای تامين آن از هر طريقی نياز باشد بويژه حفر چاه در برخی شهرها استفاده خواهيم کرد.

وی يادآور شد: در طی سال های اخير به دليل تقليل ميزان بارندگی ها بويژه در ۱۸ سال اخير در مجموع پنج درصد کاهش بارندگی وجود داشته و به دليل تغيير اقليم نيز که در درجه حرارت داشتيم مجموعا ميزان آب تجديدپذير کشور نيز با هشت درصد کاهش همراه بوده است.

مدير عامل شرکت مديريت منابع آب ايران و هيات همراه برای بازديد از حوزه آبريز زرينه رود درياچه اروميه و شرکت در گردهمايی مديران عامل آب منطقه ای استان های آذربايجان غربی ، آذربايجان شرقی و کردستان به شهرستان مياندوآب سفر کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016