یکشنبه 4 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

۶۲ درصد از زنان معتاد متأهل‌اند

• همراهی با همسر در مصرف و يا حتی قاچاق مواد معمولا با هدف حفظ کيان خانواده در بين زنان معتاد رخ می‌دهد، که می‌توان گفت اين معضل به علت عدم آموزش صحيح مهارت‌های زندگی و مخصوصاً مهارت‌های جرئت ورزی، «نه گفتن» و حل مسئله برای زنان پديد آمده است

ایلنا ـ مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده با بيان اينکه «ابتلا به بيماری ايدز» و «سو استفاده جنسی» زنان معتاد را تهديد می‌کند گفت: بيشترين نوع مواد مصرفی در بين زنان ترياک، شيشه و کراک است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زهرا بنيانيان، مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده در گفتگو با خبرنگار ايلنا در مورد علل گرايش به اعتياد در ميان زنان گفت: در علل گرايش به مصرف مواد مخدر در بين زنان و مردان شباهت‌ها و تفاوت‌هايی وجود دارد. درمورد شباهت‌ها می‌توان به مواردی از قبيل، قصد لذت و خوشگذرانی، دعوت و اصرار دوستان به همراهی در مصرف، برای تسکين آلام روحی، درد يا جبران ضعف‌های جسمانی و... اشاره کرد.

وی ادامه داد: در مورد دلايل ويژه زنان برای گرايش به مصرف مواد مخدر نيز می‌توان از اجبار همسر به مصرف يا قاچاق و يا همراهی با همسر در مصرف (يا قاچاق) نام برد؛ در حالی که تقريبا می‌توان گفت هيچ مردی به دليل اجبارِ زن خود، به مصرف روی نمی‌آورد.

بنيانيان افزود: همراهی با همسر در مصرف و يا حتی قاچاق مواد معمولا با هدف حفظ کيان خانواده در بين زنان معتاد رخ می‌دهد، که می‌توان گفت اين معضل به علت عدم آموزش صحيح مهارت‌های زندگی و مخصوصاً مهارت‌های جرئت ورزی، «نه گفتن» و حل مسئله برای زنان پديد آمده است.

مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده اظهار کرد: يکی ديگر از تفاوت‌ها در علل گرايش زنان به اعتياد، تمايل به لاغری و زيبايی است. متاسفانه به دليل اثرات لاغری شيشه و متامفتامين، زنان هم آگاهانه و هم ناآگاهانه وارد دام اعتياد به اين مواد می‌شوند.

بنيانيان در مورد آمار‌های موجود در حوزه اعتياد بانوان گفت: طبق پژوهش شيوع‌شناسی سال ۹۰، ۹/۳درصداز معتادين کشور را زنان تشکيل می‌دهند. در جمعيت سنی اين پژوهش که ميان زنان معتاد ۱۵ تا ۶۴ سال انجام شده، ۶۲% اين زنان متأهل، ۳۵% مجرد و ۳% مطلقه يا بيوه هستند.

وی ادامه داد: سن بحرانی برای اولين شروع مصرف ۱۵ تا ۱۹ سال و تحصيلات ۶۷% آنان از دبيرستان به بالا است و بيشترين نوع مواد مصرفی در بين زنان ترياک، شيشه و کراک است و ۴۴% آنان زير ۳۰ سال هستند.

مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده در ارتباط با ديگر آسيب‌هايی که زنان مبتلا به اعتياد را مورد تهديد قرار می‌دهد افزود: متأسفانه در بحث اعتياد زنان حداقل با دو آسيب جدی ابتلاء به ويروس HIV و بيماری ايدز و و سوء استفاده جنسی و يا خود فروشی برای تأمين مواد روبرو هستيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016