یکشنبه 18 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

وزير ارشاد: برخی حتی تحمل يک جمله رييس جمهوری را ندارند

تهران - ايرنا - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با يادآوری برخی انتقادهای اخير نسبت به سخنان رييس جمهوری مبنی بر اينکه دولت وظيفه بردن مردم به بهشت را ندارد گفت: برخی افراد حتی تحمل يک جمله رييس جمهوری را نيز ندارند و ايشان را متهم می کنند که در قم درس خوانده ای يا انگليس.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ايرنا، علی جنتی صبح امروز(يکشنبه) و در صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی، صنايع و معادن و کشاورزی ايران گفت: در حوزه فرهنگ نياز به فضای باز داريم تا رشد فرهنگی حاصل شود.

وی افزود: رشد فرهنگی در فضای بسته و گلخانه ای شکل نمی گيرد بلکه بايد فضای آزاد و تضارب آرا وجود داشته باشد.

عضو کابينه تدبير و اميد خاطرنشان کرد که فضای موجود در کشور مطلوب نيست و هنوز برخی تحمل حرفی متفاوت را با سليقه های خود ندارند.

جنتی که در پاسخ به سوال و اظهارات اعضای اتاق ايران سخن می گفت، درباره برخی انتقادات نسبت به مرکز رسانه های ديجيتال اين وزارتخانه اظهار داشت: در اين مرکز همچنان افرادی با تفکرات گذشته هستند که ممکن است در برخی امور مانع تراشی کنند ولی بايد اين موانع از طريق شما اعلام شود تا ما نيز به سرعت برای رفع آنها تلاش کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


** مقاومت سازمان امور مالياتی در مورد معافيت های مالياتی

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره درخواست بعضی از اعضای اتاق درخصوص معافيت های مالياتی در فعاليت های مرتبط با فرهنگ از جمله صنعت چاپ و نشر گفت: واقعيت آن است که در دولت تعدادی از سازمان ها و وزارتخانه ها با اين موضوع مخالفت می کنند.

وی در اين باره توضيح داد: يک بحث در دولت کاهش اتکا دولت به درآمدهای نفتی و از سوی ديگر مقاومت سازمان امور مالياتی و وزارت اقتصاد امور دارايی درباره اعطای معافيت های مالياتی در حوزه های ICT و حتی کتابفروشی ها است.

وی در پاسخ به درخواستی مبنی بر ندادن مجوز به برخی از برچسب ها و عکس های صادراتی گفت: می توان تا اندازه ای اين مساله را حل و فصل کرد؛ برخی از محصولات در داخل ممکن است دارای بر چسبی باشد که لازم است مجوزهای لازم را کسب کند اما اگر برچسب آنها برای خارج از کشور به گونه ای ديگری باشد بايد اجازه دهيم با ذوق و سليقه خارج از کشور برچسب ها توليد شود.

جنتی با يادآوری تلاش های اين وزارتخانه برای تسهيل در اعطای مجوز به فعاليت های فرهنگی تصريح کرد در گذشته مجوز تاسيس موسسات فرهنگی گاهی بيش از يک سال زمان می برد اما امروز اين زمان به ۳۰ تا ۴۰ روز کاهش يافته است.

عضو کابينه تدبير و اميد در اين باره توضيح داد که در گذشته برای اعطای مجوز درمورد فعاليت های فرهنگی از اداره اماکن نيروی انتظامی پيش از صدور مجوز استعلام می شد که جواب اين استعلام دست کم ۶ ماه زمان می برد اما امروز استعلام از اداره اماکن به بعد از اعطای مجوز موکول شده است.

جنتی همچنين از تلاش های اين وزارتخانه برای ارتقای اقتصاد فرهنگ و هنر از طريق جلسه با شورای بانک های خصوصی خبر داد و افزود: اميدواريم به تدريج بانک ها وارد حوزه های فرهنگی شوند.

رييس شورای فرهنگ عمومی درباره چند اظهارنظر اعضای اتاق در مورد حوزه حج و زيارت اظهار داشت: سياستگذاری در اين بخش به طور کامل برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيست.

وی افزود: به صلاح نيست تا افراد را برای زيارت در کنگره عظيمی مانند حج يا در مکان هايی ناامن مانند عتبات به تنهايی رها کنيم اما به طور کلی با واگذاری اين بخش به بخش خصوصی موافقم.

جنتی در عين حال تاکيد کرد که بر اساس سياست های کلی نظام دولت بايد در حوزه حج و زيارت دخيل باشد.


** ستادی ناموفق در صيانت از فعاليت های فرهنگی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنين مصوبه گذشته دولت در زمينه تشکيل ستاد حمايت و صيانت از فعاليت های فرهنگی را ناموفق توصيف کرد و گفت: فکر می کنم بايد نظارت بر محصولات غيرمجاز را به تشکل های بخش خصوصی واگذار کنيم.

جنتی در عين حال گفت که در بازار به اندازه ای محصولات غيرمجاز وجود دارد که وزارت ارشاد نمی تواند از پس آن بربيايد.

جنتی درخصوص انتقاد برخی اعضای اتاق درباره توجه ناکافی وزارت صنعت، معدن و تجارت به حوزه فناوری ارتباطات خاطرنشان کرد که يادداشتی را در اين خصوص به محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت خواهد فرستاد تا اين وزارتخانه فرد مناسبی را برای اداره کل فناوری اطلاعات منسوب کند.


** فاصله ايران تا دنيا در صنعت چاپ زياد است

جنتی در بخش ديگری از سخنان خود در جمع اعضای اتاق بازرگانی گفت: فاصله ما با دنيا در صنعت چاپ در حال زياد شدن است ولی بايد با سرعت خود را به آنها برسانيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعضای اتاق خواست که اگر پيشنهاد مشخصی در اين زمينه دارند برای ساماندهی اين صنعت به وی ارايه دهند و پيشنهاد داد که حتی يکی از کارشناسان اتاق بازرگانی را می تواند به عنوان مشاور خود منسوب کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در باره سوال اعضای اتاق درخصوص فيلترينگ نيزاظهار داشت: ظاهرا اين گونه است که برخی افراد با هر پديده جديدی مخالفت می کنند ولی آب که از سرمان گذشت و به تدريج آن را قبول می کنند مانند ويدئو و فکس.

وی بهره گيری از شبکه های ماهواره ای و سايت های اينترنتی برای ارتباط با مسلمانان و تمامی افراد جهان را خواستار شد.

وی در اين خصوص گفت: زمانی نمی توانستيم حتی يکی از کتاب های خود را به عربستان سعودی ببريم اما امروز تمامی شبکه های ماهواره ای و سايت های اينترنتی ما به خانه های عربستان رفتند.

جنتی با انتقاد از کسانی که به دنبال جلوگيری و فيلترينگ فناوری های نوين هستند ، گفت: با توجه به تکنولوژی های جديد طی سال های آينده موبايل های هوشمند قابليت دريافت بيش از ۲۰۰۰ شبکه ماهواره ای را خواهند داشت؛ به جای اينکه اصحاب فرهنگ و هنر به دنبال بيشترين استفاده از اين فرصت باشند برخی از آنها از هم اکنون فکر می کنند که چگونه می توان با اين فناوری مقابله کرد يا بر روی آن پارازيت انداخت.

وی در ادامه به موضوع عدم تعيين مديرکل امور نمايش خانگی در سازمان امور سينمايی که از سوی يکی از اعضای اتاق بازرگانی مطرح شده بود، اشاره و از چنين مساله ای در اين سازمان ابراز تاسف کرد.

جنتی گفت: موسسه رسانه های تصويری در زمانی که علی لاريجانی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی بود تاسيس شد ولی در حال حاضر فلسفه وجودی خود را از دست داده است و بايد آن را به بخش خصوصی واگذار کنيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره صدور ويزای انفرادی برای اتباع کشور عراق برای ورود به کشورمان و لزوم سامان دادن به آن در قالب تورهای زيارتی و سياحتی، تصريح کرد: اين موضوع را بايد با مسعود سلطانی فر معاون رييس جمهوری و رييس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری مطرح کنم؛ البته بخشی از موضوع نيز متوجه مقامات عراقی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره صدور مجوز به نشريات نيز تصريح کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همه درخواست های مجوز انتشار نشريه تا پايان سال ۱۳۹۲ را تعيين تکليف کرده است و درخواست های جديد نيز منتظر درخواست استعلام ها است.

رييس شورای فرهنگی عمومی خاطرنشان کرد که در موضوع عضويت در قانون مالکيت های معنوی و فکری (copy right) در کشور هنوز بحث باز است.

وی افزود: اگر به اين نتيجه برسيم که پيوستن به سازمان های حمايت از مالکيت فکری و معنوی به نفع کشور است، قطعا در اين خصوص تصميمات لازم را خواهيم گرفت.

در پايان اين صبحانه کاری نيز يک تفاهم نامه همکاری بين اتاق بازرگانی صنايع، معادن و کشاورزی ايران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016