چهارشنبه 21 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

معصومه ابتکار: محيط زيست ايران در وضعيت بحرانی است

ایسنا ـ رييس سازمان حفاظت محيط زيست کشور از تصويب لايحه‌ هوای پاک حداکثر تا هفته آينده در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار محيط زيست خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، دکتر معصومه ابتکار در مراسم افتتاح مرکز پالايش آلاينده‌های زيست محيطی مشهد، گفت:‌ لايحه هوای پاک آخرين مراحل کاری خود را کميسيون بودجه بندی دولت می‌گذراند و حداکثر تا دو هفته آينده به تصويب خواهد رسيد، بر اساس تصويب اين لايحه يک قانون جامع و روزآمد با کارايی بسيار بالا برای کنترل آلودگی هوا تدوين شده است که بر اساس اين قانون وظايف تمامی نهاد‌ها در کنترل آلودگی هوا مشخص و بر استفاده از سوخت‌های پاک، فناوری‌های جديد و راهکار‌های علمی تاکيد شده است.

وی با بيان اينکه دولت يازدهم نگاه خوبی به فعاليت‌های محيط زيست در بخش کاهش آلودگی و بهينه‌سازی مصرف دارد، خاطرنشان کرد: در اين راستا، وزارت نفت با حذف بنزين پتروشيمی و عدم عرضه آن و همچنين ارائه بنزين و گازوئيل استاندارد پيشگام در کمک به سازمان محيط زيست شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون رييس‌جمهور با ابراز خرسندی از توجه ويژه دکتر روحانی و دولت تدبير و اميد به محيط زيست ادامه داد: خوشبختانه دولت در بحث محيط زيست مصمم و جدی است و همه بخش‌ها و دستگاه‌های وزارتی و دولتی با قاطعيت در اين زمينه گام برداشته‌اند و ما قطعا بايد توسعه پايدار را به مفهوم رشد اقصادی، رشد فعايت‌های صنعتی و شهری بدون آسيب به محيط زيست به ارمغان بياوريم.

رييس سازمان محيط زيست تصريح کرد: در قانون بودجه سال ۹۳ و در بخش مربوط به يارانه‌ها اعتباراتی جهت حمايت از حمل و نقل عمومی و خارج کردن خودرو‌های فرسوده به ويژه در بخش همگانی در نظر گرفته شده است.

ابتکار افتتاح مرکز پايش آلاينده‌های زيست محيطی مشهد را برای نخستين بار در کشور اقدام بسيار مفيد و کارآمدی دانست و گفت: افتتاح اين مرکز يک هم‌پيمايی بين شهرداری و دولت است که اثرات بسياری خوبی را به دنبال دارد و بايد از افتتاح اين مرکز يک الگوسازی مستمر در بخش ملی برای ساير شهر‌ها داشته باشيم .

وی از مسوولان مشهد خواست تا در بازه پيش رو کارگروه آلودگی هوا را بر اساس برنامه مصوب دولت، قانون هوای پاک و برنامه‌ی شهری خود مشهد بازنگری و آماده اجرای مجدد کنند.

معاون رييس‌جمهور تصريح کرد: راه‌اندازی اين مرکز سبب همکاری و هم‌افزايی با پشتوانه دانشگاه‌ها، مراکز تحقيقاتی و .. می‌شود و اميدواريم که شاهد ارتقا، استمرار و پيشرفت‌ فعاليت‌های مرکز و در راستای آن شاهد افزايش کيفيت زندگی شهروندان مشهد باشيم.

ابتکار آلودگی صوتی، آلودگی نوری، آلودگی امواج مغناطيسی و آب را از ديگر آلودگی‌ها دانست و بر لزوم توجه جدی در جهت کاهش آن‌ها تاکيد کرد.

نبايد برای ايجاد رشد اقتصادی، محيط زيست را ناديده گرفت

رييس سازمان حفاظت محيط زيست کشور در شورای توسعه و برنامه‌ريزی استان خوراسان رضوری نيز گفت: برای رشد اقتصادی و ايجاد اشتغال نبايد مسائل زيست‌محيطی را ناديده گرفت.

به گزارش ايسنا، وی با بيان اينکه وضعيت محيط زيست ايران بحرانی است، اظهار کرد: در حال حاضر تمام شاخصه‌های زيست‌محيطی مانند آب، هوا، تنوع زيستی، فرسايش خاک و ... در وضعيت نامطلوبی قرار دارد تا جايی که برخی کارشناسان وضعيت فعلی را سقوط آزاد ناميده‌اند.

وی ايجاد توسعه پايدار، استفاده از تمامی ظرفيت‌ها برای رشد اقتصادی و ايجاد اشتغال را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: آنچه که اهميت دارد راه دست‌يابی به اين اهداف است و نمی‌توان يک طرفه به سمت بهره‌برداری از طبيعت رفت و مسائل زيست‌محيطی را ناديده گرفت.

معاون رييس‌جمهور با بيان اينکه تاکنون از ۳.۵ برابر ظرفيت زيستی کشور استفاده شده است، يادآور شد: طبيعت هم ظرفيتی دارد که تاکنون هيچ علم و فن‌آوری نتوانسته با کاهش ظرفيت آن مقابله کند و پس از اتمام اين ظرفيت خاکها فرسوده می‌شود، هوای آلوده ايجاد بيماری می‌کند و آب‌ها خشک و آلوده می‌شود.

وی برضرورت در نظر گرفتن تمام جوانب زيست‌محيطی در مکان‌يابی واحدهای صنعتی تاکيد کرد و گفت: بايد به بررسی هم‌خوانی بازدهی واحد صنعتی مورد نظر با آسيبی که به واسطه فعاليتش به محيط زيست وارد می‌کند پرداخت و بعد از آن تصميم به تاسيس يا عدم تاسيس آن واحد گرفت.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه ظرفيت زيستی خراسان رضوی بايد سمت و سوی جهت‌گيری‌های کلان را تعيين کند، عنوان کرد: جهت‌گيری کانون‌های جمعيتی، کشاورزی و صنعتی بايد بر اين اساس تعيين شود و در شوراهای برنامه‌ريزی استان برای هر فعاليت اقتصادی يک طراحی سبز با ارزيابی‌های زيست‌محيطی صورت گيرد تا شاهد اتفاقاتی مانند سدسازی‌های بی‌رويه نباشيم.

وی در توصيه به مسوولان استانی گفت: محيط زيست را ببينيد، جدی بگيريد زيرا ديگر هيچ امکان و فرصتی برای اشتباه نداريم و اساس کار را حفظ منابع موجود قرار دهيد.

در اين مراسم يک کارت همياری و يک دست لباس محيط‌بانی از سوی معاون رييس‌جمهور به استاندار خراسان رضوی اهدا شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016