شنبه 31 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

مردم سيستان خواستار حمايت بين‌المللی از هامون شدند

زاهدان - خبرگزاری مهر: جمع کثيری از مردم سيستان و ساکنان حاشيه تالاب بين‌المللی هامون بار ديگر با تجمع در حاشيه اين درياچه خواستار توجه مجامع بين المللی به منظور حمايت ازاين تالاب و توجه به حق آبه هامون شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم منطقه سيستان روز جمعه با حمل دست نوشته‌هايی با موضوع حمايت و توجه به هامون و محيط زيست خواستار توجه جدی جوامع بين‌المللی نسبت به وضعيت درياچه هامون شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين تجمع که روز گذشته در منطقه کوه خواجه با حضور صدها فعال زيست محيطی، تشکل‌های مردم نهاد و با حضور حليمه عالی نماينده مردم سيستان در مجلس شورای اسلامی برگزارشد شرکت کنندگان بر توجه دولت و به ويژه جوامع بين‌المللی در خصوص ديپلماسی فعال در راستای کمک به بقای حيات در هامون خواستار تدبير ويژه شدند.

ورودی آب به تالاب کاهش يافته است

مديرکل حفاظت از محيط زيست سيستان و بلوچستان در حاشيه اين مراسم در گفتگو با مهر اظهار داشت: متاسفانه ميزان ورودی آب به تالاب هامون در حال حاضر از طرف کشور افغانستان به کمترين ميزان خود رسيده است.

خسرو افسری بيان داشت: برای پرشدن کل تالاب به ۱۲‌ميليارد مترمکعب آب نياز است که در حال حاضر تنها يک ميليارد متر مکعب آب وارد اين تالاب شده است و لذا با توجه به وسعت تالاب می توان گفت ۹۰ درصد تالاب خشک است.

وی افزود: ۴۰۰ ‌هزارهکتار از تالاب بين‌المللی هامون داخل مرزهای ايران است و برای زنده ‌شدن با عمق دو متر بايد دست کم هشت‌ ميليارد مترمکعب ديگر وارد اين تالاب شود.

وی بيان داشت: هامون از سه بخش مجزا، هامون پوزک، هامون صابری و هامون هيرمند تشکيل شده است که هامون پوزک بخش عمده و اصلی‌اش در خاک افغانستان قرار گرفته است.

افسری با بيان اينکه ۵۰‌ هزارهکتار از اين مناطق جزو تالاب‌های بين‌المللی کنوانسيون رامسر به ثبت رسيده است ادامه داد: در طی دو سال گذشته اعتبارت خوبی به منظور احيای تالاب و حفاظت از آن اختصاص يافت که در همين راستا نسبت به اجرای حفر کانال برای هدايت آب به اطراف کوه خواجه به عنوان طرح پايلوت به منظور احيای بخشی از تالاب در اين منطقه هزينه شد.

وی تاکيد کرد در صورتی که کشور افغانستان تامين حق آبه ايران را در دستور کار خود قرار ندهد همين ميزان اندک آب وارد شده در تالاب هامون با توجه به آغاز بادهای ۱۲۰ روزه تا ماه های آينده خشک خواهد شد.

حقابه تالاب هامون بايد رعايت شود

نماينده مردم سيستان در مجلس شورای اسلامی نيز در اين خصوص در گفتگو با مهر بيان داشت: حقابه تالاب هامون به عنوان يک تالاب بين المللی و متعلق به همه مردمان جهان بايد توسط کشور افغانستان رعايت شود و جامعه بين المللی بر روی اين موضوع توجه داشته باشد.

حليمه عالی در اين رابطه بيان داشت: بايد حقابه ايران را از تالاب هامون جدا دانست و برای احيا و ادامه حيات در اين تالاب که به عنوان يکی از زيستگاه های بين المللی و ميزبان هزارن پرنده مهاجر است حفظ شود.

وی ادامه داد: در همين راستا ۲۹ بهمن ماه سال گذشته رييس جمهور قول دادند تا با عقد قرار داد راهبردی با کشور افغانستان در راستای تامين حقابه ايران و احيای تالاب هامون تلاش کنند.

عالی مهمترين راهکار برای احيا و حفظ بقای تالاب هامون را ديپلماسی فعال و همچنين مديريت يکپارچه در اين تالاب عنوان کرد و اظهار داشت: در سال گذشته به دليل ناتوانی مهار سيلاب بخشی از آب های روان به سمت کشور ايران و هامون سرازير شد و لذا نبايد اين مقدار آب را به عنوان حقابه منظور کرد.

وی اعلام داشت: هر چند که جاری شدن اين آب توانست اميد را در دل ساکنان حاشيه هامون جاری سازد اما بقای هامون به ورود آب به طور مستمر و در فواصل معين و مشخص طبق برنامه زمانبندی شده نياز دارد و در غير اين صورت باری ديگر شاهد خشک شدن درياچه خواهيم بود.

وی تاکيد کرد: انتظار می رود کشور همسايه و دوست افغانستان توجه بيشتری به منظور احيای تالاب هامون به عنوان يک تالاب بين المللی داشته باشد و در خصوص حيات هامون و احترام به حقوق جامعه بين المللی توجه ويژه ای از خود نشان دهد.

وی با تقدير از عنايت ويژه مقام معظم رهبری و همچنين حضور بسياری از دولتمردان به منظور حضور در اين منطقه و بررسی راهکار های احيا و نجات هامون نيز گفت: دولت با ديپلماسی لازم بايد شرايط را برای گفتگو و جاری سازی حقابه در بستر هامون فراهم سازد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016