شنبه 31 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

تابناک: جمعيت ايران با اين وضعيت رشد نمی‌کند!

تابناک ـ امروز با چهار ميليون تومان نمی‌توان‌ در جامعه‌ هيچ کاری ‌انجام داد؛ نه می‌توان مسکن تهيه کرد و نه امکان سرمايه‌گذاری با اين مبلغ ناچيز وجود دارد و حتی دولت نمی‌تواند همين مبلغ را هم که قرار بود ‌در قالب وام ازدواج به جوانان بدهد، پرداخت کند. هم‌اکنون جوان ما با چه اميدی می‌تواند تشکيل زندگی بدهد؟

جمعيت ايران با اين وضعيت رشد نمی‌کند! مسأله افزايش و کاهش جمعيت پس از انقلاب و حتی پيش از آن، يکی از چالش‌های مهم کنترل جمعيتی کشور بوده و البته بعد اين مسأله در زمان جنگ تحميلی مدتی به حالت تعليق در‌آمد و کارهايی که در آن زمان برای کاهش جمعيت انجام شده بود، به طور کل‌ مسکوت ماند.

به گزارش «تابناک»، پس ‌از جنگ و در دوران سازندگی، بار ديگر سياست کنترل جمعيت با رويکرد کاهش جمعيت و شعار دو بچه کافی است، شروع به کار کرد و ‌توانست تا اندازه‌ای در اين زمينه موفق شود؛ اما افزايش جمعيت يکباره در دهه ۶۰ و اويل ۷۰ و کنترل و کاهش رو به رشد جمعيت پس از آن، باعث بروز مشکلاتی در کشور شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هم‌اکنون جمعيت دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ـ که به ‌جوانی و ميانسالی رسيده‌اند ـ‌ وارد بازار کار شده‌اند، ولی به دليل کمبود زيرساخت‌های ممکن برای چنين جمعيتی،‌‌ به در‌های بسته خورده‌اند. از سوی ديگر، سياست‌های کنترل جمعيت که در سال‌های گذشته شروع شده بود، جمعيت ايران را در معرض کاهش قرار داده و به اين ترتيب، مجموعه اين عوامل باعث شده هم‌اکنون کشور‌ روند رو به رشدی نداشته باشد و برعکس رو به کاهش گذارد. به همين دليل، رهبر انقلاب بروز اين عامل را‌ به مسئولان کشور هشدار داد و خواستار اعمال سياست‌هايی برای افزايش جمعيت کشور شد.

بنا بر اين گزارش، نهادهای حکومتی از جمله مجلس و دولت از زمان ابلاغ اين دستور، دست به کار شده‌‌ و در فکر راهکار‌ برای ترغيب جوانان در راستای افزايش جمعيت کشور هستند؛ اما گويا تا کنون ‌نتوانسته‌اند به راهکار مشخصی دست يابند!

دکتر رسول خضری، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ‌در خصوص اين موضوع در گفت و گو با تابناک، گفت: با وجود تلاش مجلس و دولت و به رغم تبليغات گسترده در اين زمينه، هنوز جمعيت کشور رو به کاهش است و هيچ يک از کارهای انجام شده تأثيری بر رشد جمعيت نداشته ‌و جمعيت همچنان رو به کاهش است.

اين نماينده مجلس، دليل بی توجهی به مردم به اين موضوع را اين گونه يادآور شد‌: متأسفانه تا کنون کار درخوری در اين باره نشده و جوانان امروز با مشکلا عديده‌ای در جامعه روبه‌رو هستند. مشکل مسکن جوانان و اشتغال عمده دليل ترس جوانان برای تشکيل زندگی و فرزند‌آوری است.

وی افزود: امروز در کشور ما بر خلاف جوامع پيشرفته، اميد به زندگی در بين جوانان بسيار کم شده و جوانان ما به آينده اميدوار نيستند. در کشور ما امنيت شغلی وجود ندارد و نرخ تورم هر روز تغيير پيدا می‌کند و بازار ثبات کافی ‌ندارد.

وی گفت: امروز با چهار ميليون تومان نمی‌توان‌ در جامعه‌ هيچ کاری ‌انجام داد؛ نه می‌توان مسکن تهيه کرد و نه امکان سرمايه‌گذاری با اين مبلغ ناچيز وجود دارد و حتی دولت نمی‌تواند همين مبلغ را هم که قرار بود ‌در قالب وام ازدواج به جوانان بدهد، پرداخت کند. هم‌اکنون جوان ما با چه اميدی می‌تواند تشکيل زندگی بدهد؟

وی همچنين ادامه داد: برای اينکه سياست‌های افزايش جمعيت در کشور جواب بدهد و کشور از اين سقوط به پيری نجات يابد، بايد مشارکت گسترده‌ای در ميان نهاد‌های مختلف صورت گيرد. اينها همه در حالی است که وزارت ورزش و جوانان که مهم ترين وظيفه را در اين زمينه بر عهده دارد، بخش جوانان را به کل تعطيل کرده است!

آنچه مسلم است، اينکه جمعيت کشور رو به پيری است و با اوضاع کنونی که در بخش اشتغال و عدم امنيت شغلی وجود دارد، جوانان ‌برای افزايش جمعيت نا اميد شده‌اند، امروز بايد همه دست‌اندرکاران و مسئولان کشور به فکر راهکاری برای کنترل تورم و همچنين فراهم آ‌وردن زمينه‌ای برای تأمين شغل مناسب و تهيه مسکن برای جوانان باشند تا اين مشکل پيش از آنکه به جايی برسد که قابل حل نباشد، مرتفع شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016