سه شنبه 11 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

مهدی چمران رئيس شورای شهر تهران شد

مهدی چمران توانست با پيروزی بر احمد مسجدجامعی کرسی رياست شورای چهارم را در سال دوم به دست بياورد.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، چمران از جبهه اصولگرايان با ۱۸ رأی توانست احمدمسجدجامعی از جبهه اصلاح‌طلبان را با ۱۳ رای شکست دهد.

به اين ترتيب چمران که در دوره‌های دوم و سوم رياست شورا را بر عهده داشته، توانست بار ديگر اين سمت را به دست آورد.

***

حاشيه و متن انتخابات شورا

نود و يکمين جلسه علنی شورای شهر تهران با انتخاب چمران به عنوان رئيس شورا و انتخاب ديگر اعضای هيئت رئيسه شورای شهر تهران به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار«شهری» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، انتخابات هيات رئيسه شورای شهر تهران در حالی امروز برگزار می‌شود که جلسه فوق از ساعت ۸ تا ۱۰ بدون حضور خبرنگاران و از ۱۰ تا ۱۲ با حضور اصحاب رسانه خواهد بود.

در حالی که گفته می‌شد جلسه ساعت هشت صبح شروع می‌شود ساعت ۸:۴۵ در حالی که هنوز تعدادی از اعضا مانند انصاری،‌ آباد، صابری و قناعتی به صحن نيامده‌اند با تلاوت آياتی از قرآن آغاز شد.

حجت الاسلام ناصحی عضو شورای شهر تهران که در ابتدای جلسات شورا قرآن تلاوت می‌کند امروز آيات ۱۳۸ تا ۱۴۲ سوره آل عمران را قرائت کرد.

گفته می‌شود علی صابری عضو اصلاح طلب شورا ديشب تصادف کرده و هم اکنون در بيمارستان بوده اما تا ساعتی ديگر به جلسه می‌رسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنين ابوالفضل قناعتی که متاسفانه روز گذشته مادر خود را از دست داد، هنوز وار صحن نشده در حالی که سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرد که وی خود را به جلسه شورای شهر تهران خواهد رساند.

۸:۵۵

در حالی که اين ابهام وجود داشت که انتخاب سخنگو بايد هر دو سال يکبار صورت بگيرد، اسماعيل دوستی اعلام کرد که انتخاب سخنگو هم مانند انتخاب هيئت رئيسه هر يک سال برگزار می‌شود.

۹:۰۸ مسجدجامعی اعلام کرده است که بنا بر نظر کميسيون انتخابات، هيئت رئيسه هر يک سال يک بار برگزار می‌شود.

دنيامالی اين سوال را از رئيس شورای شهر تهران پرسيده که آيا انتخابات سخنگو يک ساله است يا دو ساله .

پرويز سروری نيز گفته است که سخنگو هر دو سال يکبار انتخاب می‌شود. در حالی که پرويز حکيمی پور معتقد است انتخابات هر سال برگزار می‌شود.

۹:۱۰ درهای صحن به روی خبرنگاران باز ‌شد و خبرنگاران در صحن حضور يافتند.

۹:۱۴ مسجدجامعی در ابتدای جلسه اعلام کرد که تا ساعت ۱۱:۳۰ به احترام آقای قناعتی صبر می‌کنيم و در ساعت ۱۱:۳۰ آقای دنيامالی به نمايندگی از شورا می‌فرستيم دنبال ايشان تا ايشان به شورا بيايند و رای گيری آغاز شود.

گفته می‌شود يکی از بحث‌های مطرح شده در ابتدای جلسه درباره انتخاب سخنگو بوده است که اصولگرايان نظرشان بر اين بوده سخنگو دو سال يکبار انتخاب شود و اصلاح طلبان می‌گفتند که چون هيئت رئيسه پيکر واحد است وقتی هيئت رئيسه دوباره انتخاب می‌شود سخنگو هم بايد دوباره انتخاب شود. در نهايت با توضيحات آقای مسجدجامعی اعضا قانع شدند که سخنگو دوباره انتخاب شود.

گفته می‌شود اسماعيل دوستی نيز کانديد سخنگويی شده است.

همچنين احمد دنيامالی رفته است تا در مراسم مادر آقای قناعتی شرکت کند.

۹:۲۵ جلسه علنی شورا در حالی آغاز شده که ابوالفضل قناعتی، مختاباد، علی صابری، حافظی، احمد دنيامالی و رضا تقی پور هنوز به جلسه نيامده‌اند.

البته علاوه بر دنيامالی که قرار است همراه قناعتی در جلسه شورا حاضر شود، شنيده ها حاکيست که حافظی نيز برای همراهی علی صابری به بيمارستان رفته و تا ساعتی ديگر و پيش از رأی گيری به جلسه خواهند آمد.

انتخابات هئيت رئيسه نيز قرار است ساعت ۱۱:۳۰ برگزار شود.

۹:۳۰ تقی پور و مختاباد وارد صحن شورا شدند.

۹:۴۴ جلسه شورا در حالی ادامه دارد که سروری در حال مذاکره با اعضاست. همچنين حسين رضا زاده نيز در غياب احمد دنيامالی برای دقايقی در جايگاه او قرار گرفت و با پرويز سروری و رضا تقی پور اعضای اصولگرای شورا به صحبت پرداخت.

تقی‌پور نيز حضور فعالی در صحن دارد.

طلايی: مساجد به کارکرد اصلی خود بازگردند

طلايی در اولين دقايق جلسه علنی شورا در تذکراتی با اشاره به قرار گرفتن در هفته جهانی مساجد، گفت: بايد از اين فرصت استفاده کرده و در يک حرکت گسترده مساجد را به کارکرد اصلی‌شان بازگردانيم.

وی با طرح اين سوال که چرا مساجد تمام وقت و در طول روز باز نيستند، گفت: يکی از مسائلی که برای عدم باز بودن مساجد مطرح می‌شود، مسائل مالی است. اما اميدوارم در اين شورا و شهرداری از آمادگی مديريت شهری برای تمام وقت کردن مساجد خبر دهيم.

وی با بيان اينکه پيش از اين شورای حل اختلاف و مرکز رسيدگی به مسائل محلات، مساجد بودند، ادامه داد: اگر محوريت مديريت محله در مسائل اجتماعی فرهنگی به مساجد برگردد محلات شهر، پويا تر خواهند شد.

همچنين چمران نيز از برگزاری نمايشگاه نوشت افزارهای ايرانی اسلامی در کانون فکری و فرهنگی کودکان تشکر کرد و گفت: نوشت افزارها و وسايل دانش آموزی يکی از راه‌های هجوم فرهنگی است که خوشبختانه اين نمايشگاه نمونه‌های ايرانی و اسلامی زيادی به نمايش گذاشته است.

همچنين انصاری يکی ديگر از اعضای شورای شهر تهران نيز از مسجد جامعی خواست که از اين پس جلسات شورا با حضور اصحاب رسانه برگزار شود تا جلسات رسميت بيشتری به خود بگيرد.

حجت الاسلام ناصحی رئيس کميسيون فرهنگی و اجتماعی شورا نيز در تذکری طولانی درباره وضعيت مساجد صحبت کرد و گفت: اداره داخلی مساجد با مرکز رسيدگی به مساجد است. همچنين مسجدجامعی از سفارت فلسطين برای برگزاری نمايشگاهی درباره فاجعه تاريخی آتش زدن مسجد در فلسطين تشکر و از فرهنگسرای فلسطين برای در نظر گرفتن نمايشگاه ويژه درباره اين حادثه قدردانی کرد.

تشکر مسجدجامعی از مختاباد درباره کنسرت غزه

رئيس شورای شهر تهران همچنين با تشکر از عبدالحسين مختاباد رئيس کميته فرهنگی برای برگزاری کنسرتی برای مردم فلسطين گفت: اين کنسرت ۲۵۰ ميليون تومان فروش داشت که طی چکی با يک گزارش مبسوط و کامل در اختيار شورا قرار می‌گيرد که فکر می‌کنيم اين اتفاق در يک مراسم بيفتد.

۱۰:۵

چهل دقيقه ابتدايی جلسه علنی به تذکرات اعضا گذشت

در اين مدت ۱۰ نفر از اعضا شامل طلايی، چمران، انصاری، ناصحی، دبير، پيرهادی، شاکری، آباد، تندگويان و اقبال شاکری تذاکرات خود را که عمدتا در مورد مسائل فرهنگی مانند نمايشگاه نرم افزار، وضعيت مساجد، تسهيل ازدواج جوانان و روز کارمند بود ارائه دادند.

مرتضی طلايی عضو اصولگرا با تغيير جای خود در بين احمد حکيمی پور عضو اصلاح طلب و مجتبی شاکری عضو اصولگرا نشسته است و دقايقی با حکيمی پور و سپس شاکری به گفت و گو پرداخته است.

محمود صلاحی معاون برنامه ريزی و توسعه شهرداری تهران نيز در جلسه حضور دارند. عبدالحسين مختاباد عضو اصلاح طلب کنار عليرضا دبير عضو اصولگرا نشسته است و رحمت الله حافظی در جلسه حضور ندارد و گفته می‌شود به دنبال صابری که در پی تصادف شب گذشته در بيمارستان است رفته. پس از اتمام تذکرات شورا پرويز سروری رئيس کميسيون نظارت و حقوقی شورا گزارشی از عملکرد اين کميسيون ارائه داد که اين گزارش بر خلاف گزارش ساير کميسيون‌ها که در قالب پاور پوينت ارائه می‌شد به صورت فيلم در حال پخش است.

پيش از اتمام تذکرات اعضا زمانی که اقبال شاکری خواست تذکرش را ارائه دهد احمد مسجدجامعی گفت: پس از تذکر آقای شاکری وارد دستور می‌شويم که شاکری گفت اين حسن ختام تذکرات امروز است و مسجد جامعی پاسخ داد که حسن ختام بايد با شعر و ترانه باشد. اقبال شاکری نيز پيش از ارائه تذکر خود اين بيت را خواند: آخر چه کند با دل من علم پزشکی/ وقتی که به ديدار تو بسته ضربانم.

تذکر اقبال شاکری عضو کميسيون عمران و حمل و نقل درباره حمل و نقل در تهران و خدمات شهری بود. او همچنين درباره دادن امکانات به تيم‌های ليگ برتری نکاتی بيان کرد و گفت: چرا متوليان ورزش امکانات نمی‌گذارند تا ۱۱ تيم ليگ برتری فوتبال کمپ آمادگی خود را در خارج از کشور برگزار کنند.

به گزارش ايسنا تعداد زيادی از اعضا به صحبت کردن با موبايل خود مشغول هستند. طلايی نيز در کنار پرويز سروری قرار گرفته است.

۱۰:۲۵

سايت خبری شوراآنلاين در خبری مدعی شد که احتمال دارد سانحه تصادف علی صابری تعمدی بوده باشد زيرا او تصميم گرفته بوده که در انتخابات هيئت رئيسه رای خود را به نفع چمران به گلدان بيندازد. اين در حاليست که صابری علاوه بر اينکه در حاشيه نودمين جلسه علنی شورا اعلام کرده بود که من از فراکسيون اصلاح طلبان وارد شورا شدم و به طور معمول بايد به مسجد جامعی رای بدهم، روز گذشته نيز با انتشار تکذيبه ای اين موضوع را رد کرد.

گزارش پرويز سروری نيز پس از حدود ۱۰ و ۲۰ دقيقه به پايان رسيد. تعداد زيادی از اعضا همچنان در جای خود قرار ندارند و از صحن خارج شده‌اند. رضا تقی پور نيز مدام با تلفن خود صحبت می‌کند.

۱۰:۴۵ الهه راستگو رئيس ستاد هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد در حال ارائه گزارش از عملکرد يک ساله اين ستاد است.

بسياری از اعضا در سر جای خود قرار ندارند محسن پيرهادی که برای دقايقی کنار جايگاه پرويز سروری آمد و سپس با معصومه آباد گفت و گو کرد.

همچنين محمد سالاری عضو اصلاح طلب نيز دقايقی کنار مهدی چمران کانديدای اصولگرايان رفت.

گزارش راستگو در حالی در حال ارائه است که تقريبا می‌توان گفت که همه اعضا در صحبت هستند و طبق آنچه قبلا اعلام شده بود انتخابات بايد ۴۰ دقيقه ديگر برگزار شود. هنوز قناعتی و صابری وارد صحن نشده‌اند. حبيب کاشانی نيز حضور ندارد و شماری از اعضا مدام از صحن خارج می‌شوند و پس از لحظاتی بازمی‌گردند.

۱۰:۵۳ سخنگوی شورای شهر تهران از حاشيه جلسه به خبرنگاران گفت که وضعيت گردن صابری مناسب نيست و نمی‌داند که آيا او به صحن می‌رسد يا نه.

صحبت‌های اعضا با هم همچنان ادامه دارد و مهدی چمران برای دقايقی از صحن خارج شد و سپس با پرويز سروری به صحبت پرداخت.

گزارش الهه راستگو همچنان ادامه دارد. هم اکنون از ۳۱ عضو شورا ۲۴ عضو در صحن حاضر هستند.

از سوی ديگر نيز اصلاح طلبانی مانند انصاری، سالاری و تندگويان با يکديگر صحبت می‌کنند.

۱۱:۰۵

علی صابری عضو شورای شهر تهران که شب گذشته در اثر تصادف به بيمارستان منتقل شده با برانکارد و با لباس بيمارستان در حالی که گردنش با آتل بسته شده است به همراه تکنيسين آمبولانس به شورا آمد.

همچنين از مرتضی طلايی به علت کمک به ستاد هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد تقدير شد.

۱۱:۱۵

ولی الله شجاع پوريان معاون اجرايی شورا گزارشی از عملکرد يک ساله اين معاونت را به جلسه شورا ارائه داد.

هم اکنون نيز فيلم تهيه شده درباره عملکرد يک ساله اين معاونت در حال پخش است و تعداد بيشتری از اعضا در صحن حضور دارند و گزارش را تماشا می‌کنند.

رحمت الله حافظی نيز که به دنبال علی صابری رفته بود اکنون در صحن حضور دارد.

جزئيات تصادف علی صابری

تصادف شب گذشته عضو اصلاح طلب شورا مانع حضور وی در صحن علنی نشد و او با لباس بيمارستان به صحن آمد تا رأی خود را بدهد و بعد به بيمارستان برگردد.

به گزاش خبرنگار ايسنا، گفته می‌شود شب گذشته در حالی که علی صابری در خودروی خود در حال حرکت بود يک سگ به طور ناگهانی مقابل خودروی او قرار گرفت و ترمز ناگهانی باعث ضربه به سر او شد. در حال حاضر وی از ناحيه گردن دچار آسيب ديدگی شده است.

به گزارش ايسنا گفته شده صابری پس از انتخابات دوباره به بيمارستان برمی‌گردد. همچنين پيش از اين سايت شورا آنلاين نزديک به اصولگرايان مدعی شده بود که تصادف علی صابری احتمال دارد تعمدی باشد، زيرا وی تصميم گرفته بوده که به چمران رأی دهد!

۱۱:۳۷

ابوالفضل قناعتی به همراه احمد دنيا مالی وارد صحن شورای شهر تهران شد به اين ترتيب هر ۳۱ عضو شورا اکنون در صحن حضور دارند. قناعتی با لباس مشکی وارد صحن شده و اعضا به او تسليت می‌گويند.

احمد مسجدجامعی از عکاسان خواست صحن علنی را ترک کنند.

در حالی که دقايقی ديگر احمد دنيامالی و ابوالفضل قناعتی به شورا می‌آيند تا انتخابات برگزار شود، تعدادی از اعضا پيشنهادهای جديدی مطرح می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، اسماعيل دوستی يک عضوشورا ضمن تشکر از عملکرد مثبت هيئت رئيسه گفت: اگر از مردم تهران و خبرنگارها بپرسيد ارتقای شورای چهارم را تاييد می‌کنند و ما به لطف خدا به اين توفيق رسيده‌ايم.

وی افزود:‌ اگر می‌خواهيم در يک فضای صميمی و خداپسندانه فعاليت خود را در شورا ادامه دهيم پيشنهاد می‌کنم هيئت رئيسه را ابقا کنيم.

به گزاش ايسنا اين پيشنهاد را دوستی در حاشيه جلسه يکشنبه نيز مطرح کرده بود. احمد مسجدجامعی رئيس شورای شهر به دوستی گفت بقيه اعضا هم می‌خواهند وقت بگيرند و شما بايد خلاصه صحبت کنيد.

دوستی ادامه داد: من رای خود را به تقی پور (سخنگوی شورای شهر تهران) می‌دهم و به اين ترتيب مشکل تقی پور هم حل می‌شود.

وی تاکيد کرد: برای ادامه فضای همدلی هيئت رئيسه ابقا شود که مسجدجامعی به او گفت: اين پيشنهاد يکشنبه به جا بود ولی الان همه تصميم خود را گرفته‌اند و من از لطف شما سپاسگذارم.

مسجد جامعی با بيان اينکه من از همه همکاران که به رغم اختلاف سليقه‌ها نهايت همکاری را با رئيس و هيئت رئيسه داشتند، سپاسگذاری می‌کنم، گفت: فضای صميمانه شورا فارغ از دعواهای سياسی که گاهی توسط رسانه‌ها القا می‌شد در اين يک سال جريان داشت.

عباس جديدی معاون کميسيون نظارت و حقوقی و از اعضای مستقل شورا پيشنهاد کرد که مدت زمان فعاليت هيئت رئيسه از يک سال به دو سال افزايش پيدا کند و در چهار سال فعاليت شورا دو سال اول رياست برای يک جناح و دو سال دوم رياست برای جناح بعدی باشد.

۱۱:۵۰

رأی بين اعضا پخش شد و پس از دقايقی آرای جمع شد. پيش از توزيع آرا دعوای بين کاشانی و دوستی دقايقی جو صحن را تغيير داد.

۱۱:۵۵

آرا در حال شمارش است

احمد دنيامالی، حسين رضازاده و رضا تقی پور و ساعی در حال نظارت بر نحوه چگونگی آرا توسط الهه راستگو منشک۵۸ی هيئت رئيسه هستند.

۱۱:۵۸

با شمارش آرا مهدی چمران با ۱۸ رای توانست بر احمد مسجدجامعی با ۱۳ رای پيروز شود.

۱۲:۰۰

نامزدهای نايب رئيسی معرفی شدند. مرتضی طلايی نايب رئيس فعلی و احمد حکيمی پور عضو اصلاح طلب برای نائب رئيسی کانديد هستند.

حکيمی پور سال گذشته نيز کانديد اين منصب شده بود که به نفع طلايی کنار کشيده بود.

۱۲:۲۷

مرتضی طلايی توانست با کسب ۱۷ رای بر احمد حکيمی پور که ۱۴ رای کسب کرده بود پيروز شود و به اين ترتيب نايب رئيس شورا نيز از جبهه اصولگرايان انتخاب شد.

اين انتخابات به دليل اينکه در دور اول ۱۵-۱۵ مساوی شده بود دوباره برگزار شد.

همچنين عباس جديدی، ‌محمدمهدی تندگويان، هادی ساعی، الهه راستگو و ابولفضل قناعتی نامزد انتخابات منشی هئيت رئيسه شده‌اند.

۱۲:۴۲

از بين الهه راستگو، محمد مهدی تندگويان، هادی ساعی و ابوالفضل قناعتی و عباس جديدی، قناعتی توانست با ۱۸ رای منشی هيئت رئيسه شورای شهر تهران شود.

هادی ساعی که در يک سال گذشته اين سمت را بر عهده داشت با پنج رأی از رسيدن دوباره به اين سمت باز ماند. او پيش از انتخابات اعلام کرد که اين کار سخت است و تمايلی برای ادامه فعاليت ندارد. ضمن اينکه جديدی هم ۳ رأی کسب کرد.

الهه راستگو ديگر منشی فعلی هيئت رئيسه نيز ۱۵ رای آورد که با محمدمهدی تندگويان آرا مساوی کسب کرده و انتخابات بين او و تندگويان به دور دوم کشيده شد.

۱۲:۵۵

الهه راستگو توانست در دور دوم انتخابات با يک رأی بيشتر از محمدمهدی تندگويان پيشی گيرد و با ۱۶ رای در سمت خود به عنوان منشی هيئت رئيسه ابقا شود.

انتخابات سخنگوی شورا نيز پس از اين انتخابات در حال برگزاری است.

۱۳:۰۴

رضا تقی‌پور با ۱۶ رای بر اسماعيل دوستی با ۱۴ رای پيروز شد. تقی پور به عنوان سخنگوی شورای شهر تهران باقی ماند.

حواشی‌های انتخابات شورای شهر تهران

با حضور همه ۳۱ عضو شورا در صحن علنی انتخابات شورای شهر تهران آغاز شد.

الهه راستگو و هادی ساعی روی تمام ۳۱ برگه زرد رای گيری امضا کردند.

پيش از آغاز رای گيری چمران خطاب به مسجدجامعی گفت: من هم آقای مسجدجامعی را پيشنهاد می‌دهم که مسجدجامعی با تشکر از او گفت قديمی‌های شورا يک جور ديگر مسائل را می‌بينند.

به گزارش ايسنا مسجدجامعی پيش از آغاز اين انتخابات تصريح کرد:‌ اينکه اين انتخابات اينقدر بعد پيدا کرده است به خاطر رسانه‌هاست.

مسجدجامعی همچنين با اشاره به اينکه رای مخفی است از خبرنگاران خواست حق نمايندگی را حفظ کنند.

درگيری لفظی حبيب کاشانی با اسماعيل دوستی

به گزارش ايسنا، در حالی که برگه‌های زرد رنگ رأی در حال پخش ميان اعضای شورا بود، حبيب کاشانی از صندلی خود بلند و با رضا زاده به گفت‌وگو پرداخت که اين مسئله موجب انتقاد مسجدجامعی شد و از آن خواست که دقايقی با موبايل خود صحبت نکند، اما کاشانی بدون توجه به اين اظهارات رئيس شورای چهارم به صحبت با رضا زاده و تلفن همراه خود پرداخت.

در اين ميان اسماعيل دوستی، با صدای بلند انتقاد خود را در واکنش به اين رفتار کاشانی ابراز کرد که بلافاصله قناعتی و شجاع پوريان به سمت کاشانی آمده و عليرضا دبير نيز برای آرام کردن به نزد دوستی رفت که با تذکرات پياپی مسجدجامعی اين ماجرا فيصله يافت.

دعوا در شورا بالا گرفت

همچنين مجتبی شاکری پس از پيشنهاد دوستی را ساختار شکنی عنوان کرد و گفت: اجازه دهيد حرمت کاری باقی بماند و روال عادی طی شود.

وی با بيان اينکه نقدهای جدی وجود دارد، گفت: بگذاريد روال کار طی شود و من مخالف اين پيشنهاد هستم.

وی با بيان اينکه ما در شهری زندگی می‌کنيم که شورای آن بايد بازتابی از رفتار انقلابی باشد، گفت: قرارمان را به هم نزنيد چرا که پيشنهاد شما ساختار شکنانه است.

اين عضو شورای چهارم خطاب به درخواست‌های مکرر دوستی مبنی بر اجازه صحبت‌، گفت: اگربخواهند جواب من را بدهند فهرستی از مطالب را اعلام می‌کنم و اگر فرصتی به من ندهيد از طريق ديگر اين فهرست را منتشر می‌کنم.

شاکری در اظهارات مبهمی گفت: هرچه در چنته داريد رو کنيد تا بگويم شما مانع مديريت شهری شده‌ايد يا به آن کمک کرده‌ايد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016