دوشنبه 17 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

آخرين آمارهای خودکشی در ايران و جهان

بنابر اظهارات مديرکل دفتر امور آسيب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، جمهوری اسلامی ايران در زمره کشورهای با نرخ پايين خودکشی محسوب می‌شود.

روزبه کردونی در گفت‌وگو با ايسنا که در آستانه «روز جهانی خودکشی» صورت گرفت، ضمن تحليل وضعيت خودکشی در جهان گفت: طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۸۰۰ هزار نفر بر اثر خودکشی از بين می‌روند و ۲۰ برابر اين تعداد اقدام به خودکشی می‌کنند که ۷۵ درصد از اين تعداد در کشورهای با درآمد پايين و متوسط جان می‌بازند.

وی با تاکيد بر اينکه نرخ جهانی مرگ و مير ناشی از خودکشی بين ۱۱ تا ۱۲ در هر صد هزار نفر است اظهار کرد: کشورهای کره جنوبی، مجارستان، روسيه، ژاپن و اسلوانيا با نرخ بالای ۲۰ نفر در هر صد هزار نفر در زمره کشورهای با نرخ بالای خودشکی محسوب می‌شوند در حالی که کشورهای ايران، مکزيک، ترکيه، يونان و ايتاليا با نرخ خودکشی زير پنج نفر در زمره کشورهای با نرخ پايين خودکشی به شمار می‌روند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


الگوی جنسی خودکشی
مديرکل دفتر امور آسيب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص الگوی جنسی خودکشی نيز گفت: الگوی جنسی خودکشی در کشورهای با درآمد بالا بيشتر «مردانه» است و در اين کشورها مردان سه برابر بيشتر از زنان در اثر خودکشی جان خود را ازدست می‌دهند اما در کشورهای با درآمد متوسط و پايين مرگ و مير ناشی از خودکشی در مردان حدود ۱.۵ برابر بيشتر از زنان است.

وی با اشاره به اينکه نسبت جنسی خودکشی مردان به زنان در کشورهای آمريکا و استراليا حدود چهار است ولی اين نسبت در کشورهايی نظير چين و کره به ترتيب ۱.۲ و ۱.۹ است گفت: نسبت خودکشی مردان به زنان در کشور ما ۲.۵ الی ۳ است که در اين شاخص با کشور هند تشابه دارد.

خودکشی دربين مسلمانان پايين تر از ديگر کشورهاست
کردونی در ادامه عنوان کرد: تحقيقات بين‌المللی نشان می‌دهد که يک ارتباط منفی معناداری بين گرايش به اسلام و خودکشی وجود دارد و اين بدين معناست که خودکشی دربين مسلمانان به شکل معناداری پايين تر از ديگر کشورهاست.

استانهای دارای کمترين نرخ خودکشی
کردونی اظهار کرد: به طور کلی می‌توان ادعا کرد ايران در زمره کشورهای با نرخ پايين خودکشی است و جز در برخی مناطق غربی کشور نرخ خودکشی در اکثر استانهای کشور يک سوم و يا نصف نرخ خودکشی جهانی است.

کردونی در همين رابطه عنوان کرد: استانهای تهران، خوزستان، زنجان، مازندران و البرز کمترين نرخ اقدام به خودکشی در کشور را دارا هستند.

وی در ادامه گفت: مقايسه نرخ خودکشی در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۸۳ نشان می‌دهد استانهای مازندران، اردبيل، هرمزگان و گلستان بيشترين کاهش نرخ خودکشی در کشور را داشته‌اند.

اختصاص اعتبار ويژه به منظور کاهش و کنترل خودکشی در رديف‌های بودجه‌ای وزارت رفاه
مديرکل دفتر امور آسيب‌های اجتماعی وزارت رفاه در خصوص اقدمات در دست اجرای وزارت تعاون برای کنترل و کاهش خودکشی توضيح داد: با تاکيد وزير رفاه و در چارچوب سياستهای کلی جمعيت ابلاغی مقام معظم رهبری بويژه مواردی نظير تحکيم بنيان و پايداری خانواده با اصلاح و تکميل آموزشهای عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری، تأکيد بر آموزش مهارتهای زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاورها بر مبنای فرهنگ و ارزشهای اسلامی- ايرانی، ترويج و نهادينه سازی سبک زندگی اسلامی- ايرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی، معاونت رفاه اجتماعی وزارتخانه برنامه‌های مشترکی با برخی مناطق کشور در دست اجرا دارد و امسال برای اولين بار در رديف‌های بودجه اين معاونت، اعتبار ويژه برای کاهش و کنترل خودکشی در نظر گرفته شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016