شنبه 5 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

واکنش کيارستمی به سخنان حاتمی‌کيا

شرق ـ ابراهيمی حاتمی‌کيا، ‌فيلمساز عرصه سينمای دفاع مقدس، بعد از بيان حرف‌های جنجالی خود در برنامه تلويزيونی «هفت»، ‌بار ديگر در مراسم اختتاميه جشنواره بين‌المللی فيلم مقاومت که پنجشنبه سوم مهر در سالن برج ميلاد تهران برپا شد، ‌با صراحت بيشتری نسبت به عباس کيارستمی واکنش نشان داد.

او که جايزه ويژه هيات‌داوران اين دوره جشنواره را برای فيلم «چ» دريافت کرد، بعد از دريافت جايزه با نام‌بردن اسامی مديران دولتی همچون سيدمحمد بهشتی، ‌جعفری‌جلوه، علی جنتی، ‌حجت‌الله ايوبی و همين‌طور حسن روحانی، ‌رييس‌جمهوری‌اسلامی‌ايران، خواستار واکنش به صحبت‌های اخير عباس کيارستمی شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در اين‌باره عنوان کرد: «عزيزکرده‌ای از سينمای ايران، اخيرا حرف‌هايی زده و شهدا را قربانی جنگ دانسته است. من مصاحبه اين کارگردان را چندين‌بار ديدم. البته هميشه می‌دانستم که جريانی وجود دارد که نسبت به جنگ و دفاع مقدس بی‌تفاوت است. از همين‌رو از استادان خود که در راس آنها سيدمحمد بهشتی قرار دارد می‌خواهم که نگاه خود را نسبت به اين اظهارنظر بيان کنند.»اعتراض اخير ابراهيم حاتمی‌کيا به اظهارات عباس کيارستمی که در قالب ويديو اخيرا ‌در شبکه‌های اجتماعی پخش شده بود، مربوط می‌شد.

کيارستمی سال گذشته در حاشيه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجويان دانشگاه سيراکيوز آمريکا گفته بود: «يک‌هفته قبل از اينکه اينجا بيايم يکی از فيلمسازانی که سال‌ها فيلم جنگی ساخته (اشاره به ابراهيم حاتمی‌کيا) فيلم‌های پرهزينه جنگی - و البته با مخاطب کمتر- برای اينکه مخاطب ايرانی ديگر حوصله جنگ نداشت، بنابراين بودجه‌های خيلی سنگين می‌گيرد و فيلم‌های جنگی می‌سازد، گوش من را پيچانده بود که زمانی که ما داشتيم می‌جنگيديم کيارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت. «خانه دوست کجاست» يکی از پربيننده‌ترين فيلم‌هايی بود که من ساختم، درواقع همه‌جای دنيا آن را می‌شناسند.

«خانه دوست کجاست» ماندگار شد چون راجع به يک ارزش انسانی صحبت می‌کرد. اما فيلم‌های تو نماند چون تو راجع به دوره‌ای از تاريخ ايران حرف زدی که تازه آن دوره هم بچه‌ها را به هيجان آوردی و احمدپورهای ديگر رفتند در جنگ و کشته شدند و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آنها فکر کرد که آنها چطوری از بين رفتند. در يک جنگی که هيچ مفهومی نداشت.»

ابراهيم حاتمی‌کيا در ديگر اظهارات خود در اين مراسم، عباس کيارستمی را کارگردانی معرفی کرده که همواره مورد حمايت وزارت‌خارجه بوده است. البته اشاره اخيرش به جريان دريافت جايزه نخل طلای جشنواره فيلم کن ۱۹۹۷ توسط کيارستمی مربوط می‌شود که در زمان خود در پی کش‌وقوس‌های فراوان در ساختمان بهارستان، ‌دکتر علی‌اکبر ولايتی، ‌وزير امورخارجه وقت، در معرفی‌شدن فيلم «طعم گيلاس» به جشنواره فيلم کن تاثيرگذار بود. اين درحالی است که از ساخت فيلم «طعم گيلاس» در ايران ۱۷سال می‌گذرد و از آن زمان به‌بعد عباس کيارستمی ديگر در ايران فيلمی نمی‌سازد و مدت‌هاست که در زمينه هنرهای تجسمی فعاليت می‌کند.

عباس کيارستمی در پاسخ به سوال «شرق» مبنی بر واکنش او به اظهارات ابراهيم حاتمی‌کيا به جمله کوتاهی بسنده کرد و بيتی از اشعار سعدی به روايت عباس کيارستمی را کافی دانست. او گفت: «گر خسته‌دلی نعره زند بر سر کويی / عيبش نتوان گفت که بی‌خويشتن است آن.»

حجت‌الله ايوبی درباره سخنان عباس کيارستمی در گفت‌وگو با «شرق» عنوان کرد: ‌«گفته‌ام متن کامل سخنرانی آقای کيارستمی را به‌طور کامل پياده کنند و بعد از خواندن آن اظهارنظر خواهم کرد.»

وی همچنين عنوان کرد: «از آنجايی که اين صحبت‌ها برای شش‌ماه قبل است و انتشار آنها در هفته دفاع مقدس برای من جای سوال دارد، بنابراين خواسته‌ام که متن کامل سخنرانی را برای من بياورند تا پس از خواندن آن اظهارنظر کنم. اما من به شما اطمينان می‌دهم سينمای ايران خودش را مديون، وابسته و دلبسته دفاع مقدس می‌داند.»

اين درحالی است که محمود عاطفی، رييس سازمان سينمايی و هنرهای نمايشی دفاع مقدس در حاشيه بازديد از نمايشگاه کتاب دفاع‌مقدس ضمن دعوت از عباس کيارستمی برای سفر به مناطقی که حوادث هشت‌سال دفاع مقدس در آن روی داده، عنوان کرد: «او می‌تواند در لابه‌لای سفر‌های متعددی که به غرب و کشور‌های اروپا دارد سفر به مناطق جنوب و راهيان نور را نيز در برنامه‌های خود بگنجاند. اميد است که اين سفر و مواجهه او با آثار و مفاهيم عالی و متعالی هشت‌سال دفاع مقدس پيوندهای شخصيتی وی را با ريشه‌های عميق سرزمين مادری برقرار کند.»

اين درحالی است که قرار است عباس کيارستمی هفته آينده کارگاه آموزشی فيلمسازی در جنوب کشور (خوزستان) برگزار کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016