دوشنبه 7 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

رييس سازمان سينمايی: کيارستمی به دفاع مقدس عشق می‌ورزد

رييس سازمان سينمايی ضمن تاکيد بر اينکه جملات توهين‌آميز درباره دفاع مقدس فقط از سوی عباس کيارستمی نقل شده و نظر خودش نيست، می‌گويد با او در اين‌باره صحبت کرده و «کيارستمی با تمام وجودش به دفاع مقدس عشق می‌ورزد».

به گزارش خبرنگار سينمايی ايسنا، حجت‌الله ايوبی درباره سخنان عباس کيارستمی پيرامون دفاع مقدس که در يک هفته گذشته در رسانه‌های مختلف نقل می‌شود، گفت: در اين زمينه، نکته‌ای که هم در نحوه پخش اين فيلم در تلويزيون و هم در نحوه بيانش در رسانه‌ها مورد غفلت واقع شده در اين نحوه برداشت از صحبت‌هاست. برداشت اين بوده که آقای کيارستمی آن حرف را زده‌اند در صورتيکه ايشان نقل قول کرده‌اند و گفته‌اند مطلبی در جايی خواندم که در ذيل آن کسی چنين چيزی را گفته است، اين خيلی متفاوت است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: من از رسانه‌ها درخواست می‌کنم که برای مخاطبان‌تان توضيح بدهيد که ايشان چنين مطلبی را نقل قول کرده‌اند. در آثار مختلف، آوردن نقل قول‌ها به معنای اين نيست که همه آن‎ها را قبول داريم. ايشان شايد برداشت‌شان اين است (يعنی تلقی من اين است) که چرا بايد مطالبی گفته شود که در زير آن چنين کامنت‌هايی بتوان نوشته شود؟

رييس سازمان سينمايی همچنين در پاسخ به پرسشی درباره نتيجه صحبت‌هايش با کيارستمی اظهار کرد: من با ايشان مفصل و چندبار صحبت کردم. تنها حسم را عرض می‌کنم که ايشان با تمام وجودش به دفاع مقدس عشق می‌ورزد و اتفاقا خيلی از دوستان ايشان که با او بوده‌اند و ايشان را می‌شناسند، می‌دانند که آقای کيارستمی بارها گفته‌اند که دلم می‌خواهد با شيوه و سبک خودم جلوه‌هايی از دفاع مقدس را ترسيم کنم و برای آن فيلم بسازم.

معاون وزير ارشاد در بخش ديگری از سخنانش که در حاشيه برنامه گروه هنر و تجربه در خانه هنرمندان برگزار می‌شد با ابراز اميدواری از اينکه اين گروه بتواند در حوزه دفاع مقدس کار خوبی انجام دهد، گفت: نکته‌ای که در جلسه نشست هم‌انديشی گروه هنر و تجربه گفتم هم همين بود که خيلی اميدوارم که يکی از کارهای اساسی اين گروه، روايت متفاوت دفاع مقدس باشد.

تناقضی با وزير ارشاد نداريم

وی همچنين درباره تناقض در بعضی سخنانش با علی جنتی گفت: واقعا هيچ تناقضی وجود ندارد و ايشان حامی پروژه‌های ما بوده و هستند. شايد وظيفه ما بود که بايد اطلاع‌رسانی درست می‌کرديم.

رييس سازمان سينمايی درباره اينکه علی جنتی، صحبت‌های منقول درباره دفاع مقدس توسط کيارستمی را محکوم کرده است، اظهار کرد: من هنوز سخنان آقای جنتی را نديده‌ام که بتوانم درباره آن صحبت کنم اما هيچ کس، حرفی عليه دفاع مقدس را تاييد نمی‌کند. از هر کسی بپرسيد می‌گويد اين کار محکوم است اما از سوی مقابل بايد ببينيم چه گفته شده و بايد کمی هم عدالت و انصاف را رعايت کنيم.

برگزاری جشنواره صرفا کار اساسی برای سينمای دفاع مقدس نمی‌کند

معاون وزير ارشاد همچنين در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری جشنواره فيلم مقاومت اظهار کرد: من از هر حرکتی که باعث تقويت فيلمسازی در حوزه دفاع مقدس شود، حمايت می‌کنم. از جشنواره مقاومت هم حمايت مالی خوبی شد و هر کمکی خواستند و توانستيم، انجام داديم اما به هرحال اين جشنواره‌ هم تقريبا تکرار همان جشنواره فجر بود با همان جايزه‌ها.

وی تاکيد کرد: تکرار جشنواره‌ها خوب است و باعث تشويق فيلمساز می‌شود اما کار اساسی در حوزه دفاع مقدس نمی‌کند. بايد از جشن و جشنواره‌ها به کار اساسی برسيم.

تدبير اقتضا می‌کند اقدامات تنش‌زا در سينما انجام ندهيم

ايوبی در پاسخ به پرسشی درباره آخرين وضعيت فيلم‌های توقيفی و ابراز تمايل کميسيون فرهنگی مجلس برای ديدن بعضی از اين فيلم‌ها بيان کرد: کلا جريان فيلم‌های توقيفی را معاونت نظارت مديريت می‌کند و مدتی است که به دليل مشغله‌ها و گرفتاری‌ها، نتوانسته‌ام وضعيت ان‌ها را مرور کنم.

وی تصريح کرد: بنای ما بر تعامل با مجلس است و هنوز اين اتفاق نيفتاده که کميسيون فرهنگی آماده بوده و فيلمی را ديده باشند اما ابراز تمايل کرده‌اند. تدبير اقتضا می‌کند ما از اقدامی که باعث ايجاد تنش در سينما بشنود حتما پرهيز کنيم. من به اهالی سينما اعتماد دارم و معتقدم که آن‌ها هم با من همکاری خواهند کرد تا اقدامات تنش‌آفرين را در سينما انجام ندهيم چون آرامش به نفع همه است.

رييس سازمان سينمايی درباره اکران «عصبانی نيستم» و فضاسازی رسانه‌ای برای جلوگيری از نمايش آن عنوان کرد: وقتی با مديريتی مواجه هستيم که بنای آن بر گفت‌وگو، تعامل و حل مشکلات با منطق است، توقع اين است که بقيه هم با ما همينطور برخورد کنند.

وی درباره آخرين وضعيت فيلم «شيفتگی» که مديران قبلی سازمان سينمايی، فيلمنامه‌ی آن که شامل صحنه‌هايی از بازی يک بازيگر زن با سر تراشيده است را تاييد کرده بودند اما اکنون برای دريافت پروانه نمايش دچار مشکلاتی شده است، گفت: تا آنجايی که خبر دارم اين فيلم هنوز در پروانه نمايش مطرح نشده است اما اگر مشکل شرعی داشته باشد، حتما پروانه داده نمی‌شود.

کل بودجه فارابی به اندازه توليد يک فيلم دفاع مقدسی فاخر است

معاون وزير ارشاد همچنين درباره اينکه آيا جشنواره فجر امسال شاهد حضور فيلم دفاع مقدس هست يا خير، گفت: من به گروه هنر و تجربه خيلی اميد دارم و به شخصه برای آن خيلی برنامه دارم. فکر می‌کنم هنر و تجربه می‌توان ژانر جديدی را در حوزه دفاع مقدس شروع کند که هم سريع‌تر به نتيجه برسد و هم هزينه بالا نداشته باشد.

وی درباره توليد فيلم دفاع مقدسی در سال جاری بيان کرد: اتفاقی که امسال افتاده اما سال‌های قبل اينطور نبود اين است که در سال‌های گذشته، خيلی از ارگان‌ها فيلم دفاع مقدسی می‌ساختند اما امسال هيچ کس گويا عزمی برای ساخت اين گونه از فيلم‌ها ندارد.

ايوبی با تاکيد بر اينکه هيچ کدام از ارگان‌های متولی هنوز عزمی جدی برای توليد فيلم در اين بخش ندارند، اظهار کرد: من به شخصه چندين جلسه با بخش‌ها و بنيادهای مختلف و حوزه هنری داشتم اما تا آنجا که خبر دارم، هنوز نه در حوزه هنری شنيده‌ام که خبری از يک فيلم فاخر و جدی شده باشد و در بقيه سازمان‌ها هم کار جدی‌ای شروع نشده است. البته يکسری کارهای خوب اما نه چندان پرهزينه شروع شده است.

وی درباره اينکه بعضی فيلمسازان می‌گويند فيلمنامه دارند اما سازمان سينمايی از آن‌ها حمايت نمی‌کند، گفت: اينکه می‌گويند حمايت مالی کنيم، بايد بگويم کل بودجه فارابی بدون اينکه حقوق پرسنل را بدهيم، خرج توليد يکی از اين فيلمنامه‌هايی است که به آنجا ارائه می‌شود. يعنی با تمام بودجه ۲۰، ۲۵ ميلياردی فارابی می‌توانيم فقط يک فيلم دفاع مقدسی بسازيم!

اين مدير فرهنگی در پايان با تاکيد بر اينکه سازمان سينمايی به تنهايی نمی‌تواند از پس توليد فيلم در حوزه‌ی دفاع مقدس بر بيايد، بيان کرد: با صدای بلند اعلام می‌کنيم که اگر همه منتظرند سازمان سينمايی فيلم‌های فاخر دفاع مقدسی بسازد، پولش را واقعا نداريم. پس بايد همه سازمان‌های متولی، امکاناتشان را روی هم بگذارند اما در عين حال، توليد فيلم‌های کوچکتر در همين ژانر مانند «شيار ۱۴۳» و يا اين‌گونه از فيلم‌ها، شروع شده‌اند و چند فيلم در حال ساخت هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016