چهارشنبه 29 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابعاد خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال در ایران تشریح شد

در زمان حاضر باشگاه‌های حرفه ای فوتبال ایران فقط به رقابت ورزشی می‌پردازند و از رقابت تجاری که دارای ابعاد و تاثیرات بیشتری است، غافل هستند.

نایب رئیس هیات مدیره فرابورس با تشریح ابعاد خصوصی سازی باشگاه‌های فوتبال در ایران، تغییر ساختار و تبدیل شدن به سهامی عام را دو شرط اصلی درواگذاری باشگاه ها اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم عنایت در نخستین همایش بین‌المللی خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری در ورزش گفت: تبدیل باشگاه‌ها به شرکت‌های سهامی عام و ورود آنها به فرابورس یکی از روش‌های مورد استفاده در توسعه باشگاه‌ها از طریق مشارکت سرمایه‌گذاران و هواداران، در کنار توجه به حقوق قانونی آنهاست که الزام‌های خاص خود را به دنبال دارد.

وی افزود: در ایران پذیرش باشگاه‌ها در فرابورس و جلب سرمایه‌های عمومی از سال82 مورد توجه مسوولان ورزشی کشور قرار گرفته و در زمان حاضر نیز در راستای سیاست های کلی اجرای اصل44 قانون اساسی ضرورت جداسازی آنها از بدنه دولت و واگذاری آنها به بخش خصوصی دوباره مطرح شده است.

عنایت در خصوص مشکلات مالی باشگاه‌ها تصریح کرد: باشگاه ها با حضور در بورس می توانند از نظر اقتصادی رشد چشمگیری را تجربه کنند. از طرف دیگر یکی از راههای برطرف شدن مشکلات مالی باشگاههای ورزشی، واگذاری سهام آن باشگاهها در بورس است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر باشگاه‌های حرفه ای فوتبال ایران فقط به رقابت ورزشی می پردازند و از رقابت تجاری که دارای ابعاد و تاثیرات بیشتری است، غافل هستند ادامه داد: بر این اساس کمبود منابع مالی و وابستگی شدید آنها به دولت به مهم ترین مشکل باشگاههای فوتبال کشور تبدیل شده که باید گفت خواه ناخواه خصوصی سازی علاوه بر حل مشکلات بخش دولتی، می‌تواند به افزایش مشارکت گسترده مردم، افزایش رقابت، سودآوری باشگاه‌ها و رونق اقتصادی صنعت فوتبال کمک بزرگی کند.

نایب رئیس هیات مدیره با اشاره به خصوصی سازی باشگاه‌ها خاطرنشان کرد:عرضه سهام باشگاه‌ها به شكل شركت‌های سهامی عام باعث می‌شود كه طرفداران آنها از این طریق، باشگاه مورد علاقه خود را تقویت كنند. باشگاه ها نیز با خصوصی شدن از طریق ورود به بازار سرمایه می‌توانند نسبت به اجرای اهداف خود ضمن داشتن دیدگاه اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌های لازم در بخش‌های اقتصادی بالاخص محصولات ورزشی را نیز انجام دهند.

عنایت یادآور شد: ﺧﺼﻮﺻﻰﺳﺎزى ﻓﺮاﻳﻨﺪى اﺳﺖ ﻛﻪ ﺿﻤﻦ آن دوﻟﺖ در ﻫﺮ ﺳﻄﺤـﻰ، اﻣـﻜـﺎن اﻧـﺘـﻘـﺎل وﻇﺎیف و ﺗاﺳﻴـﺴـﺎت را از ﺑﺨﺶ ﻋـﻤـﻮﻣﻰ ﺑﻪ ﺑﺨـﺶ ﺧـﺼـﻮﺻﻰ ﺑﺮرﺳﻰ ﻣﻰﻛﻨﺪ و در ﺻـﻮرت اﻗﺘﻀﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آن اﻗـﺪام خواهد کرد. ﺑﻪ ﻃﻮر واﺿﺢ ﺗﺮ، ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ اﻧﺘﻘﺎل ﭼﻪ ﺑﻪﺻﻮرت ﺟﺰﺋﻰ و ﭼﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻛﻠﻰ، از ﺑﺨﺶ دوﻟﺘﻰﺑﻪ ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻰ ﺑﺮاى ﺗـﻮﻟﻴﺪ ﻛﺎﻻﻫﺎ ﻳﺎ ﺧـﺪﻣـﺎت، ﺧـﺼـﻮصی ﺳـﺎزى ﻧﺎﻣـﻴـﺪه می ﺷﻮد.

وی با اشاره به نقش باشگاه‌ها به عنون بنگاه‌های اقتصادی تاکید کرد: باشگاه‌های ورزشی نقش بسیار موثری در عمومی كردن ورزش، ایجاد انگیزه، جذب جوانان به ورزش قهرمانی و تربیت ورزشكاران در رشته های مختلف ورزشی دارند و با برگزاری رقابتهای ورزشی سبب شور و نشاط در جامعه می شوند.

عنایت با بیان این که در كشورهای پیشرفته ارزش افزوده صنعت ورزش بخش چشمگیری از تولید ناخالص داخلی را تشكیل
می‌دهد و نقش مهمی در ایجاد درآمد، اشتغال و نیز تفریح و سرگرمی دارد افزود: صنعت ورزش در ایران هزینه بر است. باشگاه‌های ایرانی از دولت بودجه می‌گیرند و توان درآمدزایی زیادی ندارند.

این مقام مسوول مزایای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در باشگاه‌های فوتبال را در واقع حمایت مالی از ورزش توسط یک شخص یا یک شرکت دانست که موجبات کسب منافع و یا سود دوجانبه برای هر دو طرف قرارداد را فراهم می کند.

وی گفت: مهمترین مزایا و اهداف شرکت‌ها از سرمایه گذاری ورزشی، نمایش رسانه ای، تایید و شناسایی نام و آرم شرکت، ارتقای آگاهی بازار، افزایش فرصت های فروش، ایجاد ارتباط با حامیان مالی و ارتباط با جامعه همچنین گسترش بازار فروش، ایجاد تصویر مثبت، رقابت با سایر شرکتها و افزایش میزان فروش هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته وی، وزارت ورزش و جوانان به عنوان مالک دو تیم قرمز و آبی وظیفه دارد تا شرایط واگذاری سهام این دو باشگاه را فراهم آورده و با خوش آمد گویی به حضور بخش خصوصی در ارکان ورزش به ویژه رشته پرطرفدار فوتبال، این ورزش مردمی را به اوج شکوفایی و رسیدن به جایگاه شایسته خود در آسیا و جهان رهنمون سازد.

عنایت با بیان این که باید بسترهای لازم برای این واگذاری در کشور ما ایجاد شود خاطر نشان کرد: درصورتی که حقوق مشروع ورزش و بالاخص فوتبال حرفه ای به رسمیت شناخته شود، باشگاه ها توانایی جذب درآمد و کسب اعتماد میان سرمایه گذاران و در نهایت خصوصی شدن با ورود به بازار سرمایه را به دست خواهند آورد و دیگر نیازی به تامین اعتبار از طرف دولت نخواهند داشت.

وی در پایان گفت: به منظور موفقیت در واگذاری از طریق بازار بورس، شرایط و پیش زمینه های پذیرش باشگاه ها در بورس، باید به میزان مورد قبولی تامین شود تا مدل عملیاتی پذیرش با توجه به آیین‌ها و مقررات اولیه بازار مورد اجرا قرار گیرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016