شنبه 7 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
30 دی» وادا از کاهش محرومیت مادام العمر آرمسترانگ حمایت می کند
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آرمسترانگ هنوز هم دروغ می گوید

به گزارش بی.بی.سی، آرمسترانگ که سابقه هفت دوره قهرمانی در رقابت های توردوفرانس را در کارنامه داشت بالاخره هفته گذشته پس از کش و قوس های فراوان در یک برنامه تلویزیونی پر بیننده اعتراف کرد که از مواد نیروزا استفاده کرده است.

اما او در اعتراف های خود مدعی شده است که آخرین بار در سال 2005 یعنی همان سالی که برای هفتمین بار قهرمان توردوفرانس شد، دوپینگ کرده و پس بازگشت به دوچرخه سواری در سال 2009 دیگر از مواد نیروزا استفاده نکرده است.

ادعایی که بر خلاف گزارش یک هزار صفحه ای آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا در مورد این دوچرخه سوار 41 ساله است.

در این رابطه دکتر ˈمیشل اشندنˈ متخصص دوپینگ خونی و پاسپورت های زیستی و از کارشناسان برخی از پر سر و صدا ترین پرونده های دوپینگ از جمله دوپینگ ˈآلبرتو کونتادورˈ ستاره دوچرخه سواری اسپانیا با بیان اینکه آرمسترانگ هنوز هم دروغ می گوید، گفت: پاسپورت های زیستی بهترین ابزار برای کنترل ورزشکاران است و به کارشناسان مبارزه با دوپینگ کمک می کند که بهتر در مورد موارد مشکوک تصمیم بگیرند.

این پاسپورت ها حاوی اطلاعات ژنتیکی و خونی هر ورزشکار است و از سال 2008 توسط اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری برای تمامی دوچرخه سواران صادر شده است.

دکتر اشندن افزود: در موارد پیچیده که تغییرات در ویژگی های زیستی دوچرخه سواران کاملا ریشه ای است، این شواهد به خودی خود می توانند نقض دوپینگ باشند. اما بیشتر اوقات این پاسپورت ها می توانند باعث تشخیص افراد مشکوک به دوپینگ شوند.

آرمسترانگ در اعترافات تلویزیونی خود از این پاسپورت ها تعریف کرد و آنها را مؤثر دانست تا ناراحتی خود را از ادعای آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا ابراز کند چراکه این آژانس می گوید او در سال 2009 دوپینگ خونی انجام داده است.

شواهد آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا بر پایه 38 نمونه جمع آوری شده از آرمسترانگ از فوریه 2009 تا زمان اعلام بازنشستگی اش است که همگی حاوی سلول های خونی نابالغ بوده است.

اتفاقی که به گفته دکتر ˈکریستوفر جی گورˈ رییس مؤسسه فیزیولوژی ورزشی استرالیا احتمالش در حال طبیعی کمتر از یک در یک میلیون است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اشندن که سال گذشته به دلیل امضا نکردن توافقی که او را به مدت هشت سال از اظهار نظر علنی از مسائل مرتبط با دوپینگ منع می کرد، از عضویت در گروه کارشناسی پاسپورت های زیستی اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری استعفا داد، گفت: نمونه های گرفته شده از آرمسترانگ در مسابقات تور 2009 نشان می دهد که او دوپینگ خونی کرده است.

وی توضیح داد که بررسی نتایج آزمایش خون دوچرخه سواران گام به گام توسط افسرانی انجام می شود که از هویت دوچرخه سوار و یا برنامه مسابقات او اطلاعی ندارند ولی آژانس آمریکا هنگام بررسی نتایج، از برنامه مسابقات آرمسترانگ آگاهی کامل داشته است.

یکی از افرادی که رد ادعای بی گناهی آرمسترانگ در مسابقات 2009 اصلا تعجب نکرد، ˈبردلی ویگینزˈ دوچرخه سوار تیم اسکای بود که در مسابقات پاریس با فاصله اندکی از او شکست خورد و عنوان سومی را از دست داد.

وی گفت: من حرف های آرمسترانگ را باور نمی کنم. چون او بدون دوپینگ نمی توانست هیچ کاری انجام بدهد.

قهرمان توردوفرانس 2012 افزود: در مسابقات تور خیلی به او نزدیک بودم به طوریکه واکنش های بدن او را در هنگام دوچرخه سواری می دیدم. یادم می آید که گاهی از رمق می افتاد اما چند روز بعد یک دوچرخه سوار کاملا متفاوت می شد.

ویگینز در مرحله پانزدهم مسابقات 2009 با اختلاف 29 ثانیه آرمسترانگ را پشت سر گذاشت و در حالی که احتمال می رفت بر روی سکوی سوم بیاستد، در مرحله بیست و یکم با اختلاف 21 ثانیه از او شکست خورد.

اکنون با حکم اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری قرار است عنوان سومی توردوفرانس 2009 از آرمسترانگ گرفته و به ویگینز داده شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016