شنبه 14 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رده‌بندی ۱۰ شطرنج باز برتر مرد و زن ايران

ايسنا ـ شطرنج باز کرمانی که به تازگی موفق شده به درجه استاد بزرگی دست يابد، سومين شطرنجباز برتر ايران به شمار می‌آيد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کسب درجه استاد بزرگی پوريا درينی بهانه‌ای شد تا نگاه کوتاهی به رده بندی شطرنج بازها در ايران داشته باشيم و ببينيم اين بازيکن کرمانی که به تازگی درجه استاد بزرگی‌اش در فيده به تصويب رسيده و تا يک ماه ديگر نيز به نام وی به ثبت می‌رسد، در ميان ۱۰ شطرنج باز برتر ايران چه جايگاهی دارد.

رتبه يا ريتينگ (Rating) هر شطرنج باز بر اساس عملکردش در مسابقات می‌تواند افزايش يا کاهش يابد. در واقع هر چه شطرنج باز در مسابقات معتبر و سطح بالا شرکت کند، فرصت بيشتری برای افزايش رتبه خود دارد که متاسفانه در ايران کمتر شاهد برگزاری چنين مسابقاتی هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"ريتينگ" برای کسب درجه استاد بين‌المللی و استاد بزرگی از اهميت بالايی برخوردار است، چرا که شطرنج باز برای کسب درجه "استاد بين‌المللی" بايد ريتينگ ۲۴۰۰ و سه عملکرد ۲۴۵۰ داشته باشد و ريتينگ ۲۵۰۰ و سه عملکرد ۲۶۰۰ نيز از ملزومات دريافت درجه "استاد بزرگی" است.

به گزارش ايسنا، در حال حاضر در ايران الشن مرادی که در سال ۲۰۰۵ درجه استاد بزرگی را کسب کرد با ريتينگ ۲۵۷۵ در صدر جدول برترين شطرنجبازهای ايران قرار دارد و پس از آن احسان قائم مقامی، اولين استاد بزرگ شطرنج ايران که در سال ۲۰۰۱ ميلادی به اين مقام دست يافت با ريتينگ ۲۵۷۱ در مکان دوم ايستاده و پوريا درينی، استاد بزرگ جديد ايران نيز با ريتينگ ۲۵۱۵ در جايگاه سوم قرار دارد . بنابراين اين شطرنج باز جوان برای رسيدن به صدر جدول بهترين شطرنج‌بازهای ايران و همچنين قرار گرفتن در ميان ۱۰۰ شطرنج باز برتر جهان راه سختی را پيش‌رو دارد که لازمه آن حضور در مسابقات معتبر و رقابت با برترين‌های اين رشته ورزشی است .

رده بندی ۱۰ شطرنج باز برتر ايران به اين شرح است:

۱- الشن مرادی با ريتينگ ۲۵۷۵ (استاد بزرگ)
۲- احسان قائم مقامی با ريتينگ ۲۵۷۱ (استاد بزرگ)
۳- پوريا درينی با ريتينگ ۲۵۱۵ (استاد بزرگ)
۴- پويا ايدنی با ريتينگ ۲۴۷۵ (استاد بين المللی)
۵- اصغر گلی زاده با با ريتينگ ۲۴۷۱ (استاد بزرگ)
۶- حسن عباسی فر با ريتينگ ۲۴۵۶ (استاد بين المللی)
۷- سيد جواد علوی با ريتينگ ۲۴۵۲ (استاد بين المللی)
۸- همايون توفيقی با ريتينگ ۲۴۴۰ (استاد بزرگ)
۹- مرتضی محجوب با ريتينگ ۲۴۳۲ (استاد بزرگ)
۱۰- پيمان مهاجرين با ريتينگ ۲۴۲۱ (استاد فيده)

رده بندی ديگری نيز بر اساس رقابت رو در رو و عملکردی که شطرنج‌بازها در مسابقات دارند، انجام می‌شود که البته اين رده بندی متغيير است، همانند مسابقات قهرمانی کشور که مدتی پيش در زاهدان برگزار شد و در پايان اصغر گلی زاده در جايگاه نخست ايستاد. پوريا درينی در رده دوم قرار گرفت، احمد عسگری زاده و همايون توفيقی به ترتيب در رده‌های سوم و چهارم ايستادند و احسان قائم مقامی نيز در مکان پنجم جای گرفت.

به گزارش ايسنا، در رده بندی بانوان شطرنج باز نيز آتوسا پورکاشيان که پس از شادی پريدر دومين استاد بزرگ بانوان ايران است، با ريتينگ ۲۳۲۸ در صدر جدول برترين شطرنج‌بازهای بانوان ايران قرار دارد، سارا سادات خادم الشريعه، استاد بين‌المللی بانوان نيز با ريتينگ ۲۲۸۲ در مکان دوم و غزل حکيمی فرد با ريتينگ ۲۲۴۷ در مکان سوم ايستاده‌اند.

رده بندی ۱۰ شطرنجباز برتر بانوان ايران به اين شرح است:

۱- آتوسا پور کاشيان با ريتينگ ۲۳۲۸ (استاد بزرگ)
۲- سارا سادات خادم الشريعه با ريتينگ ۲۲۸۲ (استاد بين المللی)
۳- غزل حکيمی فرد با ريتينگ ۲۲۴۷ (استاد بين المللی)
۴- ميترا حجازی پور با ريتينگ ۲۲۴۱ (استاد بين المللی)
۵- شايسته قادر پور با ريتينگ ۲۲۱۵ (استاد بين المللی)
۶- مينو عسگری زاده با ريتينگ ۲۱۵۳ (استاد فيده)
۷- شيرين نوابی با ريتينگ ۲۰۹۸ (استاد فيده)
۸- شهره بيات با ريتينگ ۲۰۸۸ (استاد فيده)
۹- مهرنوش زوار با ريتينگ ۲۰۶۶ (استاد فيده)
۱۰- مونا سلمان ماهينی با ريتينگ ۲۰۲۴ (استاد فيده)

البته شطرنجباز‌های ايرانی در ميان ۱۰۰ شطرنجباز برتر جهان جايی ندارند که دليل اصلی آن حضور کم در مسابقات معتبر است. برای نمونه تعداد بازی‌های مگنوس کارلسن که در حال حاضر با ريتينگ ۲۸۶۱ برترين شطرنج باز جهان به شمار می‌آيد، هشت مسابقه است، اما تعداد بازی‌های احسان قائم مقامی به عدد سه می‌رسد، بنابراين در اين ميان تنها به توجه و حمايت مسئولان نياز است تا شرايط حضور شطرنج‌بازهای ايرانی که از پتانسيل بالايی نيز برخوردارند، در مسابقات معتبر و سطح بالا را فراهم کنند تا در آينده افزايش ريتينگ و حضور بازيکنان ايرانی را در ميان شطرنج بازهای برتر جهان شاهد باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016