شنبه 10 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زندگی مايکل فلپس: اسطوره‌ای که از آب می‌ترسيد

مهر ـ مايکل فلپس، شناگر آمريکايی، دارنده ۲۲ مدال المپيک و پرافتخارترين قهرمان تاريخ بازی‌های المپيک است که در دوران کودکی از اينکه سرش را زير آب کند می‌ترسيد. "ويتنی" يکی از خواهران او بعدها در مصاحبه‌اش گفته بود که "برای فرار از جنگ و دعواهای پدر و مادرم به استخر پناه می‌آورديم."

به گزارش خبرنگار مهر، مايکل فلپس پرافتخارترين قهرمان تاريخ بازی‌های المپيک و همچنين رکورددار کسب بيش‌ترين مدال در يک دوره المپيک است. او در بازی‌های المپيک تابستانی ۲۰۰۴ يونان و در حالی که تنها ۱۹سال سن داشت توانست ۸ مدال المپيک را به گردن آويزد که ۶ مدال از آنها طلا بود. فلپس همچنين در بازی‌های المپيک تابستانی ۲۰۰۸پکن در ۸ رشته رقابت کرد و با کسب مدال طلا در هر ۸ رشته، عنوان بزرگترين قهرمان تاريخ المپيک را کسب کند.

مايکل فلپس با دريافت هشتمين مدال طلای خود در بازی‌های المپيک تابستانی ۲۰۰۸پکن در آن سال به عنوان دارنده بيشترين مدال طلا در تاريخ المپيک (۱۴مدال) رسيد و از لحاظ تعداد مدال در يک دوره المپيک نيز از رکورد شناگر آمريکايی مارک اسپيتز در بازی‌های المپيک تابستانی ۱۹۷۲پيشی گرفت. فلپس همچنين با حضور در بازی‌های المپيک تابستانی ۲۰۱۲لندن با کسب ۶مدال (۴طلا و ۲نقره) رکورد بيشترين مدال المپيک را که تا پيش از اين با مجموع ۱۸مدال در اختيار "لاريسا لاتينينا" ژيمناست اوکراينی بود را پس از ۴۸ سال از آن خود کرد و به رکورد ۲۲مدال المپيک دست يافت. در زير به زندگی اسطوره المپيک خواهيم پرداخت:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فلپس از اينکه سرش را زير آب ببرد، می‌ترسيد
مايکل فرد فلپس در ۳۰ ماه ژوئن سال ۱۹۸۵ در “بالتيمور”، واقع در "مريلند" آمريکا متولد شد. مايکل دو خواهر بزرگتر از خودش نيز دارد که آن دو هم در رشته ورزشی شنا فعاليت می‌کنند. فرد، پدر مايکل، از سربازان دولت و يک پليس و دِبی، مادرش، مدير يک مدرسه راهنمايی بود. در سال ۱۹۹۴ و زمانی که مايکل هفت ساله بود، پدر و مادرش ازهم جدا شدند و سرپرستی او و دو خواهرش به مادرش سپرده شد. مايکل رابطه خيلی خوب و صميمی با مادرش دارد. "ويتنی" يکی از خواهران او بعدها در مصاحبه‌اش گفته بود که "برای فرار از جنگ و دعواهای پدر و مادرم به استخر پناه می‌آورديم."

فلپس شنا را از سن پنج سالگی آغاز کرد. در سن هفت سالگی از‌اينکه سرش را زير آب ببرد، می‌ترسيد و به همين دليل مربيان به او اجازه می‌دادند که به پشت شنا کند. به همين دليل کرال پشت، اولين مهارتی بود که فرا گرفت.

بيش‌فعالی فلپس
طبق گفته‌های مادرش، او در کودکی يک بچه شيطان و بی‌قرار با انرژی فوق‌العاده زيادی بوده و تمرکز کافی بر روی درس‌هايش نداشته است. کلاس ششم ابتدايی بود که والدينش فهميدند او دچار اختلال بيش‌فعالی و کمبود توجه (ADHD) است و برای رفع اين اختلال از داروی "ريتالين" برای او استفاده می‌کردند. مصرف اين دارو به فلپس کمک کرد تا بتواند تمرکز کافی بر روی درس‌های مدرسه‌اش داشته باشد. اما او هميشه از اينکه موقع ناهار پرستار مدرسه او را ويزيت می‌کرد و يک قرص به او می‌داد تا بخورد، خجالت می‌کشيد. به همين خاطر در سن ۱۲ سالگی از مصرف هرگونه دارويی که مربوط به بيش‌فعالی می‌شد خودداری کرد و خودش را دنيای آب غرق کرد. فلپس سعی داشت فعاليت‌های بدنی سخت و تغييرات رفتاری را جايگزين مصرف دارو کند که در اين راه موفق بود.

"باب بومن"، مربی فلپس او را مهربان توصيف کرد
مايکل در سن ۱۱ سالگی با "باب بومن" آشنا شد و اين مربی استعداد او را در رشته ورزشی شنا کشف کرد. فلپس پس از مشاهده رقابت "تام مالکو" و "تام دولان" در رقابت المپيک تابستانی سال ۱۹۹۶ آتلانتا، رويای قهرمانی را در سر ‌پروراند. "باب بومن" با دادن ورزش‌ها و رژيم‌غذايی مناسب به مايکل تاثير مهمی در موفقيت وی داشته. او شاگرد خود را اينگونه توصيف می‌کند: "فلپس يک مرد قدرتمند با اراده و تمرکزی سفت و سخت است. درضمن او خيلی هم مهربان است و بعد از جلسات تمرين خيلی به بچه‌های کوچک‌تری که علاقمند به اين رشته ورزشی هستند، کمک می‌کند."

اشتهای وحشتناک فلپس
مايکل اشتهای وحشتناکی دارد. او هر روز صبح سه عدد تخم مرغ نيمرو با پياز سرخ‌شده، گوجه، کاهو، سس مايونز، يک ساندويچ پنير، يک کاسه گندم آسياب‌شده، اُملت پنج تخم‌مرغی، يک پنکيک بزرگ شکلاتی، دو فنجان قهوه، و سه تکه نان تست فرانسوی می‌خورد. يک وعده صبحانه مايکل برابر با غذای دو روزِ يک فرد عادی است. به هر حال او بايد انرژی لازم برای تمرينات روزانه‌اش را داشته باشد. او روزانه ۱۲ کيلو کالری مصرف می‌کند. ناهار او را پاستا با سس قرمز، دو ساندويچ بزرگ همبرگر و چيزبرگر به همراه سس مايونز و يک نوشابه انرژی‌زا (با ۱۰۰۰ کالری) تشکيل می‌دهد.

فلپس برای شام پاستا، يک پيتزای شش يا هشت تکه‌ای، به همراه نوشابه انرژی‌زا می‌خورد. اين در حالی است که در تور دو فرانس هر دوچرخه‌سوار تنها حدود ۸ هزار تا ۱۰ هزار کالری در هر روز مصرف می‌کرد. متخصصان تغذيه، پزشکان و مربيان ورزش بر اين باور هستند که فلپس هرچه را که بخواهد می‌تواند بخورد؛ چون متابوليسم بدن او سريع است و نسبت به مردان هم‌سن خودش، سريع‌تر کالری می‌سوزاند. البته تمرينات سخت او باعث می‌شود که اين حجم بالای کالری را بسوزاند و در نتيجه دچار اضافه‌وزن نشود.

هيپ هاپ، موسيقی مورد علاقه فلپس
مايکل فلپس هميشه قبل از هر مسابقه به آهنگ‌های هيپ‌هاپ و رپ گوش می‌دهد تا از نظر خودش بتواند تمرکز خوبی روی فعاليتش در حين مسابقه داشته باشد. "يانگ جيزی"، يکی از رَپرهای مورد علاقه او است. از سرگرمی‌های فلپس می‌توان به بازی های کامپيوتری و گيم اشاره کرد. بازی مورد علاقه‌اش " big Game Hunter " و معمولاً آن را بازی می‌کند.

تحصيلات
فلپس دانشجوی رشته مديريت بازرگانی ورزشی در دانشگاه ميشيگان است.

پاهای گنده رازهای موفقيت
کارشناسان معتقد هستند که فيزيک بدنی مايکل فلپس برای شنا ساخته شده است. فلپس ۱۹۳ سانتيمتر قد و ۸۳.۹ کيلوگرم وزن دارد، کشش و انعطاف بدن او فوق‌العاده بالا است. قد مايکل در حالت کشش، ۳ اينچ بيشتر از قد نرمالِ او می‌شود. پاهای نسبتا کوتاه و باله‌مانند او ۱۵ درجه بيشتر از يک پای معمولی توان چرخش دارند. سايز بزرگ کف پای فلپس نيز از ديگر مشخصات فيزيکی بدنش است. سايز کفش او ۵۰ و به "پاگنده" مشهور است. طول ۲ دست او درحالت باز برابر با ۲۰۱ سانتيمتر است که بيش از قد او (۱۹۳ سانتيمتر) و بلندتر از پاهای او است. نکته ديگر اينکه مايکل از يک قلب بسيار قوی برخوردار است که ۲ برابر ميزان معمول، يعنی ۳۰ ليتر در ثانيه خون از آن می گذرد؛ اما موفقيت مايکل تنها به فيزيک بدنی او ختم نمی‌شود، چرا که او تمرينات سخت و رژيم غذايی مناسبی را نيز دنبال می‌کند.

فلپس در جلسات تمرين خود هفته‌ای ۸۰ هزار متر يا تقريبا ۵۰ مايل شنا می‌کند. او شش روز در هفته و روزی ۵ تا ۶ ساعت مشغول تمرين است. قهرمان المپيک در مسابقات خود از دو کلاه شنا استفاده می‌کند و هر دو را روی سرش می‌گذارد. مايکل اين کار را برای کم کردن موج‌های که جلوی ديد او را می‌گيرند و همچنين برای اينکه بدنش در آب در حالت ايروديناميک قرار بگيرد، انجام می‌دهد، اين عمل باعث می‌شود که عينک محکم‌تر و بهتر روی صورتش قرار بگيرد.

نقص ژنيتيکی دليل برتری فلپس نسبت به سايرين
"سندروم مارفان" نوعی بيماری مادرزادی و ژنتيکی است که در آن اختلالی در توليد بافت همبندی وجود دارد. بافت همبندی بافتی است که در همه بدن وجود دارد و مانند چسب سلول های بدن را به هم متصل می‌کند. در سندروم مارفان اين چسب ضعيف تر از معمول است. ازعلايم سندروم مارفان می‌توان به انعطاف‌پذيری بالا و شل بودن مفاصل، نزديک‌بينی و اختلالات چشمی، صورتی باريک و کشيده، چشمانی گود، فکی کوچک با دندان‌های نامنظم، برآمدگی قفسه سينه، کف پای صاف، انگشتان باريک دست و پا، و عارضه قلبی اشاره کرد.تقريبا همه اين علايم در فلپس ديده می‌شود و برخی بر اين باورند که شايد همين نقص ژنتيکی باعث برتری او نسبت به ساير ورزشکاران در رشته شنا شده است.

فلپس در کتاب زندگی خود، اين موضوع را رد کرده و می‌گويد: "روزی در حين تمرينات دچار تپش قلب شدم و به توصيه مربی به پزشک مراجعه کردم. با مشاهده علايم اين اختلال و همچنين ويژگی‌های ظاهری من، نوار قلب از من گرفتند و درنهايت معلوم شد که من دچار اختلال سندروم مارفان نيستم. هر سال در بيمارستان آزمايشات مربوط به سندروم مارفان را انجام می‌دهم و بافت‌های بدنم سست نيستند و برعکس خيلی هم قوی هستند." اما با وجود اظهارات فلپس، هنوز برخی کارشناسان معتقد هستند که اين شناگر دچار سندروم مارفان است.

دستگيری فلپس بخاطر مصرف ماری‌جوانا و مشروبات الکلی
در ماه نوامبر سال ۲۰۰۴، زمانی که مايکل ۱۹ ساله بود، به دليل رانندگی در حالت مستی در "ساليسبری" واقع در "مريلند" دستگير شد؛ اما به قيد التزام آزاد گرديد. مايکل به دليل تخلف از قانون ۲۵۰ دلار جريمه شد و طبق دستور دادگاه پس از آزادی، برای دانش‌آموزان دبيرستانی درباره اثرات مضر استفاده از مشروبات الکلی در حين رانندگی صحبت کرد و همچنين در همايش "انجمن مادران مخالف استفاده از الکل" شرکت نمود. او بعدها دراينباره گفت: "با اين کارم ارزش خود، خانواده‌ام و حتی ارزش مردم کشورم را پايين آوردم." در فوريه سال ۲۰۰۹ عکسی از فلپس منتشر شد که در دستانش لوله‌ی کشيدن تنباکو يا ماری‌جوانا بود. انتشار اين عکس باعث از دست دادن اسپانسرها و همچنين حکم تعليق از سوی فدراسيون شنای آمريکا شد. فلپس اعتراف کرد که اين عکس در يک مهمانی دانشجويی در دانشگاه "کارولينای جنوبی" گرفته شده و رفتارش نادرست بوده و در ملاءعام عذرخواهی کرد.

فعاليت‌های انسان‌دوستانه
در المپيک ۲۰۰۸، يک ميليون دلار بيشتراز جايزه اصلی‌ به دليل سرعتش به وی اهدا شد. مايکل اين مبلغ را صرف ساختن "موسسه مايکل فلپس" کرد. هدف اين موسسه رشد رشته شنا و همچنين ارتقا سبک زندگی سالم‌تر است. در سال ۲۰۱۰، در موسسات "مايکل فلپس"، "مدرسه شنای مايکل فلپس" و "مرکز سلامت کودکان"، برنامه "im" برای اعضای باشگاه ارائه شد. اين برنامه به بچه‌ها اهميت سالم و فعال بودن را ياد می‌دهد و تمرکز آنها را به سوی رشته شنا معطوف می‌کند.

گلف، ورزش مورد علاقه فلپس
درست است که مايکل فلپس از رشته شنا بازنشسته شده است، اما اميدوار است که بتواند در رشته گلف نيز موفق شود. او استعداد خوبی در رشته گلف دارد. مايکل پس از کسب ۲۲ مدال در رشته شنا و کناره‌گيری از اين ورزش در المپيک سال ۲۰۱۲، به گلف روی آورد تا شانس خود را در اين رشته محک بزند. او به عضويت باشگاه "هانک هانی" درآمد تا بر روی مهارت خود در گلف بيشتر کار کند. "هانک هانی"، مربی مشهور گلف آمريکا است. فلپس در اين خصوص گفت:" من خيلی از اين موضوع هيجا‌ن‌زده هستم. می‌خواهم با هانک کار کنم و ببينم روی زمين گلف چه کار می‌توانم بکنم. بايد گلف را هم مانند شنا جدی بگيرم."

مرد سال ورزش در سال ۲۰۱۲
مايکل فلپس از سوی "آسوشيتد پرس"، مرد سال ۲۰۱۲ ورزشی شد. فلپس در اين خصوص گفت:" فکر کردن درباره کارهايی که من در رشته شنا کردم کمی ديوانگی است. اما بالاخره وقت پيدا کردم که کمی به خودم برسم، راحت و آسوده روی صندلی لم بدهم و به خودم بگويم:" اين اتفاقات واقعا افتاده؟ کمی شوک‌آور است."

خداحافظی از المپيک و دنيای قهرمانی
مايکل فلپس شناگر سرشناس آمريکايی زمانی که هجدهمين مدال طلا و بيست و دومين مدال خود در تاريخ المپيک را کسب کرد رسماً از دنيای حرفه‌ای اعلام بازنشستگی کرد. فلپس در اين باره گفت: نمی توانستم پايانی بهتر از اين داشته باشم. به هر چيزی که خواستم، رسيدم و ديگری کاری برايم در شنا باقی نمانده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016