شنبه 7 اردیبهشت 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسين کلانی: در تربيت نسل جديد کوتاهی کرديم

يکی از پيشکسوتان نامدار فوتبال ايران در توضيح چرايی وجود بد اخلاقی‌ها و فساد در فوتبال ايران، گفت: مشکل اصلی از آنجايی شروع شد که بزرگ‌ترهای فوتبال در تربيت نسل جديد کوتاهی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين کلانی سال‌ها در فوتبال ايران کار و تلاش کرد و نامی نيک از خود به يادگار گذاشت. بازيکن سال‌های دور فوتبال ايران و پرسپوليس اين روزها خيلی در حال و هوای فوتبال نيست و دلمشغولی‌های ديگری دارد. با اين حال، فوتبال در رگ‌های او جريان دارد و به خوبی درک می‌کند که حال فوتبال امروز خوب نيست. کلانی درد فوتبال ايران را «تربيت نشدن صحيح» نسل جديد می‌داند.

گفت و گوی ايسنا را با حسين کلانی، فوتباليست برجسته اسبق تيم ملی و پرسپوليس در ادامه می خوانيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دست از سر ما بر نمی‌دارند!

حسين کلانی در ابتدای سخنانش گفت که خيلی در جريان اخبار فوتبال ايران نيست. اما درباره مشکلات موجود در فوتبال ايران، اظهار کرد: آن چه مشخص است اين است که پس از انقلاب به دليل شرايط خاصی که بود و به ويژه وقوع جنگ تحميلی که هشت سال و اندی طول کشيد و عوارض آن سال‌ها ادامه داشت، کمی کنترل تربيتی و مسايل اجتماعی از دست ما خارج شد. اين اتفاق در همه کشورهايی که جنگ را تجربه کرده‌اند ديده می‌شود.

وی در ادامه گفت: خدا را شکر کشور ما به سمت روشنايی می‌رود و به تدريج تمام مشکلات را ترميم می‌کند، اما ما کشوری هستيم که هنوز دست از سرمان بر نمی‌دارند و از گوشه و کنار دنيا بر ما فشار می‌آورند. اين مسايل در حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موثر هستند و بيشترين اثر خود را هم روی جوانان می‌گذراند.

بزرگ‌ترها در تربيت جوانان کوتاهی کردند

کلانی ادامه داد: پس از جنگ، بزرگ‌تر‌های جامعه مشغول رفع معضلات جنگی بودند که در طول هشت سال کشور را خراب کرده بود. به همين دليل بزرگ‌ترها در مسايل تربيتی، اجتماعی و فرهنگی کوتاهی کردند. البته امروز اين تفکر در دست اندرکاران ورزشی کشور هست.

بازيکن اسبق تيم ملی در ادامه، اظهار کرد: يکی از عوارض اجتماعی که معمولا در همه جای دنيا ديده می‌شود، وجود «مافيا» است. گاهی اين مافيا در آمريکا و اروپا ديده می‌شود و گاهی از سنگال و شرق آسيا سر در می‌آورد. يک روز وجود مافيا در جام جهانی ثابت می‌شود و يک روز هم ردپايش در المپيک پيدا می‌شود. اين مساله در اخلاقيات و فرهنگ ورزشی اثرگذار است.

در فوتبال به دنبال «پهلوان» می‌گشتيم!

وی افزود: بيشتر ورزش‌هايی که در ايران هست وارداتی است. همين فوتبال که بيش از ۸۰ سال در ايران سابقه دارد يک ورزش وارداتی و متعلق به يک فرهنگ بيگانه است. در سال‌های دور تلاش می‌شد که فرهنگ فوتبال با فرهنگ بومی ايران تلفيق شود. قصد اين بود که راه و رسم پهلوانی که گذشت، همکاری و ايثار بود در فوتبال ظهور و بروز پيدا کند که البته تا حدودی هم موفق شديم. «پهلوان» در ورزش ملی ما يعنی کشتی وجود دارد و ما می‌خواستيم در فوتبال پهلوان سازی کنيم.

فوتباليست‌های امروز بی تفاوت و بی‌گذشت شده‌اند

اين پيشکسوت فوتبال در ادامه به مشکلات موجود در فوتبال ايران اشاره و خاطر نشان کرد: مسايلی در فوتبال کشور هست که هراز گاهی بر ملا می‌شود. مشکل فوتبال امروز ما دلال بازی و مشکلات فرهنگی استاديوم‌ها است. فوتباليست‌ها بی‌تفاوت و بی‌گذشت شده‌اند. بازيکن با مربی و تماشاگر درگير می‌شود . تماشاگر با بازيکن مشکل دارد و مديران با هم درگير هستند. در مصاحبه های تلويزيونی ، راديويی و روزنامه‌ها حرمت‌ها حفظ نمی‌شوند.

کلانی ادامه داد: مطمئن هستم که فرهنگ غنی ايران اگر حاکم شود، می‌تواند همه اين مشکلات را حل کند. اميدوارم که همه مسئولان هر چه سريع‌تر اقدام لازم را انجام دهند. همه دوست دارند که برای اعتلای کشور تلاش کنند. مسايل فرهنگی در فوتبال و به طور کل در ورزش بايد از پايه شروع شود. فرهنگ بايد از خانواده، دبستان و دبيرستان تا دانشگاه و اجتماع بايد شکل بگيرد.

از فاش شدن فساد در فوتبال خوشحال شدم!

وی در ادامه درباره وجود تبانی در ليگ يک نظر جالبی داشت: وقتی می‌بينيم که حرکاتی شکل می‌گيرد و فسادی بر ملا می‌شود از يک طرف ناراحت می‌شويم که چرا چنين مساله‌ای وجود دارد، ولی از طرف ديگر خوشحال می شويم که خوشبختانه اين فساد پنهان نيست و بر ملا شده است. بايد به اين مساله با ديد مثبت نگاه کنيم چون با بر ملا شدن اين مساله، مسئولان می‌توانند راه حلی برايش پيدا کنند.

کلانی در ادامه خطاب به اهالی رسانه، گفت: وسايل ارتباط جمعی از رسانه‌های نوشتاری گرفته تا رسانه‌های ديداری، نقش زيادی در حل معضل‌های فوتبال دارند. رسانه‌ها چه از ديدگاه افشاگر و چه از نظر راهنما می‌توانند نقش مفيدی در بهبود شرايط ايفا کنند.

فوتباليست قديمی تيم ملی و پرسپوليس همچنين درباره وضعيت بازيکنان و مربيان فوتبال ايران، به ايسنا گفت: برخی از فوتبالی‌های قديمی به علت مشغله کاری و مسايلی که درگيرش بوده‌اند، خود را کنار کشيده‌اند چون نمی‌توانند خودشان را با شرايط امروز وفق دهند. بازيکنان زمان محدودی برای حضور در فوتبال دارند، اما مربيان با اين محدوديت روبرو نيستند و به همين دليل برخی از مربيان سال‌ها در ميدان کار باقی می‌مانند . اين افراد سال به سال به دليل فشار کار و دانش روز افزون فوتبال ناچار هستند که علم خود را به روز کنند، همچنين در سال‌های اخير مربيان جوان زيادی وارد چرخه شده‌اند.

هميشه مبصر کلاس، شاگرد اول نيست!

وی در ادامه نقدی هم بر عملکرد مديران فوتبالی داشت و گفت: دليلی ندارد که مدير يک باشگاه حتما در آن رشته ورزشی فعاليت حرفه‌ای کرده باشد. علم مديريت مسايل ديگری را عنوان می‌کند. يک مدير خوب، يک برنامه‌ريزی خوب است. مدير خوب کسی است که می‌تواند افراد متخصص در حوزه‌های متخلف را دور هم جمع کند و آنها را با هم هماهنگ کند. مثلا مدير يک باشگاه فوتبال حتمانبايد يک فوتباليست حرفه‌ای بوده باشد. او مطمئنا در دوران تحصيل در دانشگاه پا به توپ شده يا دست کم فوتبال را می‌شناسد. هميشه مبصرهای کلاس را از بين شاگرد اول‌ها انتخاب نمی‌کردند. همين طور کاپيتان تيم‌ها هميشه بهترين بازيکن‌ها نبوده‌اند. مبصر کلاس يا کاپيتان تيم کسی است که همه از او حرف شنوی دارند و می‌تواند مسايل را مديريت کند.

کلانی در پايان گفت: بايد اميدوار باشيم که کشور روز به روز به طرف تعالی پيش برود. از خيلی مسايل رنج می‌بريم، اما دلسوزانی هستند که تلاش می‌کنند اين مسايل برطرف شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016