چهارشنبه 2 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قوچان‌نژاد: فکر می‌کنم در برزيل تاريخ‌سازی کنيم

ايسنا ـ وقتی قوچان‌نژاد اولين بازی خود را برای تيم ملی انجام داد، تقريبا هيچ کس از هواداران ايران اسم او را نشنيده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رضا قوچان‌نژاد که خيلی‌ها او را با لقبش "گوچی" صدا می‌کنند، در کودکی ايران را ترک و به هلند مهاجرت کرد.

او در هلند فوتبال را آغاز کرد و به يک فوتباليست حرفه‌ای تبديل شد. او در تيمی محلی در هلند فوتبالش را آغاز کرد. رفتنش به بلژيک باعث شد بتواند نظر کارلوس کی‌روش را به خود جلب کند. سه گلی که قوچان‌نژاد در سه بازی آخر ايران در انتخابی جام‌جهانی به ثمر رساند، سرنوشت اين فوتباليست مشهدی‌تبار را در فوتبال ايران تغيير داد. عملکرد خوب او باعث شد ايران به عنوان تيم نخست در گروه خود قرار گيرد و بليت جام‌جهانی برزيل را به دست آورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او کم‌کم از هيچ به بيست رسيد و نام خود را در کنار بزرگان فوتبال ايران نظير حسن روشن، خداداد عزيزی و وحيد هاشميان قرار داد که صعود ايران به جام‌های جهانی ۱۹۷۸، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ رقم زدند اما هيچ کدام از اين بازيکنان نتوانستند در مرحله پايانی جام‌جهانی عملکرد خوبی داشته باشند. حسن روشن به دليل مصدوميت نتوانست بازی‌های زيبای خود در انتخابی جام‌جهانی را تکرار کند. با اين حال رضا معتقد است که می‌تواند اين طلسم را بشکند. او درباره حضور ايران در جام‌جهانی ۲۰۱۴ می‌گويد: "تيم ما قوی‌تر از هميشه است. جوانان و بازيکنان باتجربه به خوبی در تيم ما در هم شده‌اند و اين باعث شده تيم ما از شرايط خوبی سود ببرد. فکر می‌کنم بتوانيم در جام‌جهانی برزيل تاريخ سازی کنيم."

رضا قوچان نژاد در ادامه می‌گويد، قصد داشته در ۲۱ سالگی کفش‌هايش را برای هميشه بياويزد. مهاجم مشهدی ايران ادامه می‌دهد: "هفت سال در هيرنفين بودم. ابتدا در آکادمی آنها و سپس در تيم اصلی بازی کردم. اولين بازی‌ام را نيز برابر آلکمار انجام دادم. وقتی فصل رو به پايان بود، فهميدم نمی‌توانم هم روی فوتبال و هم روی درسم تمرکز کنم. درس و تحصيل اولويت نخست من بود. بنابراين در تابستان ۲۰۰۹ هيرنفين را ترک کردم. چند هفته‌ پيش از اين که رضا از هيرنفين رفت تا روی تحصيلش تمرکز کنم با مارک اوفرمارس، بازيکن سابق تيم ملی هلند که در آن زمان استعدادياب تيم GO ahead eagles بود، ملاقات کرد.

رضا درباره ملاقات با مارک اوفرمارس می‌گويد: او به من گفت که حرکاتم او را ياد جوانی‌هايش می‌اندازد. به من گفت به تيم آنها بپيوندم. من به او گفتم به شرطی به تيم آنها می‌آيم که اجازه داشته باشم، ۱۵ دقيقه‌ زودتر از بقيه تمرين را ترک کنم تا به درس‌های دانشگاه برسم. رشته من در دانشگاه "حقوق الهی" بود. باشگاه موافقت کرد و به آنها پيوستم. شش ماه بعد رضا به تيم لئوواردن پيوست. او در اولين بازی خود در اين تيم ۹ ثانيه طول کشيد تا گلزنی کند. با آن گل رضا قوچان‌نژاد به رکورد سريع‌ترين گل ليگ هلند که در اختيار يوهان کرايف بود رسيد. فصل بعد رضا خود را در تيم جديدش جا انداخت و در ۲۴ بازی ۱۳ گل زد. رضا می‌گويد: در اين تيم از گوش راست به مهاجم منتقل شدم و توانايی گلزنی‌ام را نشان دادم. هفته‌ به هفته‌ گلزنی من بهتر می‌شد.

در سال ۲۰۱۱ رضا به سنت ترويدن در ليگ بلژيک پيوست. خيلی زود در تيم جديدش جا افتاد و يکی از بازيکنان اصلی شد. عملکرد خوب او در اين تيم بود که چشم کارلوس کی‌روش را گرفت و به تيم ملی آمد. ورود رضا قوچان‌نژاد به ايران شش ماه طول کشيده تا مراحل حضور "گوچی" در ايران فراهم شود.

او ژانويه سال قبل از سنت ترويدن به استاندارد ليژ رفت: حضور در استاندارد ليژ يک اتفاق مثبت در کارنامه کاری من بود. تاکنون برای تيمی که برای قهرمانی بجنگد بازی نکرده بودم. اين فشار زيادی روی من وارد می‌کرد و البته بهترين آمادگی برای جام‌جهانی است.

رضا خارج از زمين مسابقه يک آدم ساده و معمولی است. پلی استيشن و آی‌پد و ماشين‌های لوکس را فراموش کنيد. سرگرمی او سياست و نواختن ويولون است. او از بچگی ويولون می‌زند. رضا درباره سرگرمی‌اش می‌گويد: موسيقی کلاسيک را دوست دارم. هر روز ويولون می‌زنم. وقتی ۳۵ ساله بشوم فوتبال نمی‌تواند زندگی من را تامين کند و می‌خواهم ويولونيست شوم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016