شنبه 19 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بسکتبال ایران جهانی شد

تیم ملی بسکتبال ایران با پیروزی بر چین تایپه راهی فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا شد و سهمیه جام جهانی 2014 اسپانیا را نیز بدست آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تیم ملی بسکتبال ایران در مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا به مصاف چین تایپه رفت و با نتیجه 75 بر 60 به پیروزی رسید و با کسب سهمیه جام جهانی 2014 راهی فینال رقابت‌ها شد. تیم ملی ایران در دیدار فینال باید به مصاف برنده دیدار دو تیم فیلیپین و کره برود.

*کوارتر نخست: 23 بر 14 چین تایپه

چین تایپه که مدافع عنوان قهرمانی را در مرحله یک چهارم پایانی حذف کرده بود با انگیزه وارد میدان شد و از همان ابتدا ایران را تسلیم برنامه‌های خود کرد. چین تایپه در این مسابقه تنها شوت سه امتیازی می‌زد و کاملا موفق بود. ایران با ترکیب مهدی کامرانی، حامد آفاق،‌ صمد نیکخواه بهرامی، اوشین ساهاکیان و حامد حدادی وارد میدان شده بود و در کوارتر نخست نمی‌توانست برابر حریف کاری از پیش ببرد. چین تایپه در این کوارتر دفاع پرس خوبی داشت و بازیکنان ما را کنترل می‌کرد. در حمله نیز تایپه‌ای‌ها با پاس‌های سریع، بازیکنان خود را خالی می‌کردند و در هر موقعیت شوت سه امتیازی می‌زدند.

پنج دقیقه از کوارتر نخست گذشته بود که ایران 14 بر 8 از حریف سرعتی‌اش عقب بود و بچیروویچ در کنار میدان با فریاد بازیکنانش را به دفاع فرا می‌خواند. برخلاف دیدارهای گذشته دفاع ایران پاسخگوی حمله‌های حریف نبود و چین تایپه در کوارتری رویایی امتیاز‌آوری می‌کرد. ایران در ادامه رو به بازی زیر سبد آورد و سعی کرد با استفاده از قامت حامد حدادی موفق کار کند اما کونسی دیویس بازیکن تبعه چین تایپه در زیر سبد خوب کار می‌کرد و اجازه کار به ایران نمی‌داد.

امتیازآوری تایپه‌ای‌ها با شوت‌های سه امتیازی ادامه داشت و آنها در این کوارتر تیم برتر میدان بودند و در نهایت با نتیجه 23 بر 14 به پیروزی رسیدند.

*کوارتر دوم: 27 بر12 ایران

ایران در کوارتر دوم دفاع منطقه‌ای را در دستور کار قرار داد و سعی کرد با استفاده از پیک و رول بازیکنان خود را در زمان حمله خالی کند. دفاع ایران در این کوارتر بهتر کار می‌کرد و اجازه امتیاز آوری به حریف نمی‌داد. با آمدن کاردوست به میدان قدرت زیر سبد ایران بیشتر شد و او توانست نخستین امتیاز را در این کوارتر برای ایران بدست بیاورد. بازی 23 بر 16 به سود چین تایپه بود و بچیروویچ در کنار زمین بازیکنانش را به دفاع فرا می‌خواند.

در ادامه شوت سه امتیازی مهدی کامرانی نیمکت ایران را به وجد آورد و نبض بازی را در اختیار ایران قرار داد. ایران با دفاع خوب حریف شرقی‌اش را در این کوارتر کنترل کرده بود و فاصله امتیازی را تا سه کاهش داد. بچیروویچ در ادامه برای حفظ روند برتری بازیکنان گاردش را وارد میدان کرد و با سیستم دو گارد برنامه دفاعی چید که جواب داد و فاصله به عدد یک رسید.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ملی پوشان ایران با توپ‌ربایی امان تایپه‌ای‌ها را بریده بود و با نفوذ به زیر سبد حریف فرصت امتیازآوری کسب می‌کرد تا اینکه بالاخره امتیاز مهدی کامرانی کار را برابر کرد. در ادامه عملکرد خوب اصغر کاردوست در زیر سبد و دفاع نفر به نفر تیم ملی توپ و میدان را در اختیار ایران قرار داد و ایران به امتیازآوری‌اش ادامه داد و کار را 29 بر 23 به سود ایران کرد.

در حالی که پنج دقیقه از کوارتر دوم گذشته بود چین تایپه هیچ امتیازی کسب نکرده بود و ایران 15 بر صفر از حریفش پیش بود. شش دقیقه از کوارتر دوم گذشته بود که بالاخره چین تایپه با پرتاب آزاد صاحب امتیاز شد.

ایران در دقایق پایانی کوارتر دوم پنج خطا شده بود و همین فرصتی در اختیار حریف قرار داد تا به وسیله پرتاب امتیاز صاحب امتیازی شود اما ایران با فاصله 10 امتیازی که داشت حاشیه امنیتی خوب برای خود ایجاد کرد که باعث شد ملی پوشان با آرامش کارشان را ادامه دهند.

ایران در ادامه نیز با دفاع خوب حریف را کنترل کرد و بالاخره کوارتر دوم را با نتیجه 27 بر 12 به سود خود به پایان رساند و در نیمه نخست 41 بر 35 برنده شد.

*کوارتر سوم: 19 بر 4 ایران

در کوارتر سوم تیم ایران با فرار اوشین ساهاکیان اولین امتیاز را گرفت. بسکتبالیست‌های ایران از همان ابتدا بازی را محکم شروع کردند. چین تایپه‌ به مانند کوارترهای اول و دوم به شوت‌های سه امتیازی دل بسته بود اما دیگر شرایط تفاوت داشت و دفاع خوب ایران اجازه خود نمایی به آنها نمی‌داد. ایران از همان ابتدا برتری‌اش را دیکته کرد و 8 بر 2 از حریفش پیش افتاد. تیم ملی ایران در کوارتر سوم نیز برتر بود. دفاع نفر به نفر ایران به خوبی جواب می‌داد و چین تایپه در این کوارتر هرچه داشت رو کرد اما نتوانست کاری از پیش ببرد. توپ ربایی‌های مهدی کامرانی و نفوذهای صمد نیکخواه‌بهرامی امان حریف را بریده بود و فاصله امتیازی را افزایش می‌دادند.

مهدی کامرانی که در دقایق پایانی کوارتر دوم کمی استراحت کرده بود، کوارتر سوم را پر نفس آغاز کرده بود. حامد حدادی سعی داشت تا زیر سبد دیویس، بازیکن شماره پنج تیم چین تایپه را مهار کند اما او عملکرد خوبی داشت و تا می‌توانست فرار می‌کرد اما در امتیازآوری ناکام بود. ایران در ادامه با دفاع منطقه‌ی حریف مواجه شد و باز هم رو به شوت آورد اما در شوت‌های سه امتیازی موفق نبود. در این دقایق نیمکت ایران نیز آرام و قرار نداشت و بازیکنان نیم خیز بازی را دنبال می‌<کردند.

پنج دقیقه از کوارتر سوم گذشته بود که فاصله امتیازی به 25 رسید و نیمکت ایران نیز آرام گرفت. حاشیه امنیتی خوب بود و بچیروویچ با مستحکم کردن دفاع خود با اضافه کردن روزبه ارغوان جان تازه‌ای به تیم داد و ایران توانست موقعیت سازی کند و امتیاز بدست بیاورد.

ایران 55 بر 33 از حریفش پیش بود و برتری‌اش در کوارتر سوم را تا انتها ادامه داد و در نهایت در این کوارتر 19 بر 4 به پیروزی رسید.

*کوارتر چهارم: 21 بر 19 چین تایپه

کوارتر پایانی در حالی شروع شد که ایران 60 بر 39 از حریفش پیش بود و همان ابتدا با امتیازآوری کارش را آغاز کرد. چین تایپه در این کوارتر انتقال توپ سریعی داشت و برای شوت زن‌هایش فرصت پرتاب ایجاد می‌کرد و موفق بود. چهار دقیقه از کوارتر گذشته بود که ایران 4 بر 2 از حریفش عقب افتاد و بچیروویچ دست به تغییر در سیستم زد و اوشین ساهاکیان را وارد میدان کرد.

دفاع ایران پرس تمام زمین بود و توپ ربایی‌های کامرانی و نیکخواه امان چین تایپه را برید. در ادامه نیز چین تایپه سعی داشت تا با پرس شکنی کارش را ادامه دهد اما دوباره توپ ربایی کامرانی برنامه آنها را خراب کرد و امتیاز دیگری برای ایران بدست آورد. ایران 10 بر 9 در کوارتر چهارم پیش افتاد و در سه دقیقه پایانی مسابقه نیز برتری‌اش را حفظ کرد.

مهدی کامرانی ستاره بی چون و چرای تیم ایران بود و تا انتهای بازی درخشید و هم تیمی‌هایش را رهبری می‌کرد. نفوذهای صمد، شوت‌های آفاق و ریباند‌های حدادی نیز بی‌نظیر بود. آنها حریف را تسلیم کرده بودند اما در دقایق پایانی این تیم شرقی بود که امتیازآوری می کرد و بالاخره توانست در کوارتر چهارم با نتیجه 21 بر 19 برنده شود اما در نهایت این ایران بود که 79 بر 60 بازی نیمه نهایی را برد و راهی فینال شد.

ایران در فینال با برنده دیدار کره و فیلیپین رقابت می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016