سه شنبه 29 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک‌چهارم نهايی ليگ قهرمانان آسيا؛ "تندر جنگجو" در کمين شاگردان قلعه‌نويی

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: استقلال - بوريرام تايلند برگزار کننده يکی از ديدارهای دور رفت از مرحله يک‌چهارم نهايی ليگ قهرمانان آسيا در ورزشگاه آزادی تهران هستند. مسابقه‌ای که استقلالی‌ها بايد مواظب و مراقب "تندر جنگجو"ی تايلندی باشند و با ارائه يک بازی منطقی برابر هواداران پرشور خود، راه خود را برای صعود به جمع ۴ تيم برتر قاره کهن هموار کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دور رفت از مرحله يک‌چهارم نهايی يازدهمين دوره رقابتهای فوتبال ليگ قهرمانان آسيا فردا با برگزاری چهار مسابقه پيگيری می‌شود که در يکی از اين ديدارها تيم فوتبال استقلال ايران از ساعت ۲۰:۱۵ در ورزشگاه آزادی ميزبان بوريرام يونايتد تايلند است.

برای اين بازی استقلالی‌ها با توجه به سه پيروزی متوالی در ليگ برابر تيم‌های فجرسپاسی، صبا و داماش گيلان و صعود به رده دوم، روحيه بالايی برای اين مسابقه مهم دارند. همچنين انگيزه بالای بازيکنان اين تيم که زائيده هدف قهرمانی در آسيا است، هم نقطه قابل اتکايی است تا در زمين مسابقه بتوانند نتيجه دلخواه را برابر حريف تايلندی بدست آوردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


غيبت آندرانيک تيموريان در اين بازی يک مشکل قابل اعتنا بوده اما امير قلعه‌نويی اميدوار است تجربه جواد نکونام و ساموئل در کنار دوندگی سياوش اکبرپور، عملکرد خوب خسرو حيدری و هاشم بيگ‌زاده يا نيکبخت واحدی مشکلات خط ميانی اين تيم را برابر بوريرام کاهش دهد. البته در هفته‌های اخير آبی‌پوشان مشکلاتی هم در خط دفاعی داشته‌اند و باعث شد در ۵ بازی نخست ليگ ۶ گل را دريافت کنند که قطعا کادرفنی آبی‌پوشان راهکاری را برای حل اين مشکلات در نظر خواهد گرفت.

در اين بين اما آبی‌پوشان با تکيه بر حمايت ورزشگاهی با سکوهای تمام آبی، دعای خير ۷۰ ميليون ايرانی که انتظار قهرمانی در آسيا را دارند، آمادگی رحمتی، فرهاد مجيدی و حتی محمد قاضی و خسرو حيدری اميدوارند اين بازی مهم را با پيروزی پشت سربگذارند تا کار خود را برای بازی دور برگشت راحت‌تر و راهشان را برای صعود به مرحله بعد هموار کنند. پيروزی در اين ميدان و خصوصا گل نخوردن از اين حريف تايلندی که به سختی گل می‌خورد، از نان شب برای آبی‌پوشان واجب‌تر است و زمينه‌ساز صعود اين تيم به جمع ۴ تيم آسيا را فراهم می‌کند.

اين باشگاه تايلندی هرچند از نظر اسم حريف چندان قدرتمندی برای آبی‌پوشان به حساب نمی‌آيد اما تعداد زياد بازيکنان خارجی به خصوص اسپانيايی‌ها در اين تيم باعث شده حتی مجله معتبر مارکا لقب "بوريرام اسپانيا" را به اين تيم داده است. اين بازيکنان اسپانيايی که پيشينه حضور در لاليگا را دارند، وزن تجربی و حرفه‌ای‌گری در خطوط مختلف اين تيم را افزايش داده‌اند، به همين لحاظ برای مصاف با اين تيم احتياط، شرط عقل است. قطعا در صورت غفلت همان بلايی را سر تنها نماينده ايران می‌آيد که از سوی اين تيم تايلندی سر بنيادکار ازبکستان آمد.

اين تيم که يادآور روزهای اوج بک تراساساما و فارمرزبانک تايلند در ليگ قهرمانان آسيا است، يکی از اهداف بزرگش مطرح کردن نام خود در فوتبال تايلند و آسيا است که با رسيدن به مرحله يک‌چهارم نهايياين جام، تاکنون در اين امر موفق بوده است، پس استقلالی‌ها بايد برابر اين تيم بازی منطقی را ارائه کنند و از کمترين فرصت برای ضربه زدن و نتيجه گرفتن مقابل آنها استفاده کنند.

نحوه صعود استقلال و بوريرام

استقلال ايران در گروه D مرحله مقدماتی که گروه مرگ لقب گرفته بود، به مصاف تيم‌های مطرح الهلال عربستان، العين امارات و الريان قطر رفت. شاگردان قلعه‌نويی مرحله گروهی را با تساوی ۳ بر ۳ در زمين الريان قطر آغاز کردند، مسابقه‌ای که تا دقيقه ۸۶ از ميزبان پيش بودند. در بازی دوم العين امارات را با نتيجه ۲ بر صفر در ورزشگاه آزادی شکست دادند و در مسابقه سوم با پيروزی ۲ بر يک در عربستان برابر الهلال که نتيجه‌ای بسيار ارزشمند برای آبی‌پوشان تهرانی بود به عنوان يکی از مدعيان اين گروه خود را مطرح کردند.

شکست يک بر صفر خانگی برابر الهلال عربستان شروعی تلخ برای شاگردان قلعه‌نويی بود اما دو پيروزی ۳ بر صفر برابر الريان قطر و يک بر صفر برابر الريان در امارات باعث شد استقلال با ۱۳ امتياز و به عنوان تيم نخست گروه راهی مرحله حذفی شود.

استقلال که تنها نماينده ايران در اين مرحله از مسابقات بود، بر اساس تغيير قوانين در مرحله يک‌هشتم نهايی بايد در دو ديدار رفت و برگشت به مصاف الشباب امارات می‌رفت، مسابقه‌ای که طبق همين قوانين جديد در بازی برگشت ميزبان آن بود. بازی رفت با نتيجه ۴ بر ۲ به سود آبی‌پوشان تهرانی به پايان رسيد و بازی برگشت هم با تساوی بدون گل همراه شد تا استقلال به عنوان سومين تيم ايرانی، به مرحله يک‌چهارم نهايی ليگ قهرمانان آسيا صعود کند.

اما بوريرام تايلند که با اختلاف ۳۰ امتياز نسبت به تيم موانگ تونگ در رده چهارم ليگ تايلند قرار گرفته بود، يازدهمين دوره ليگ قهرمانان آسيا را با حضور در مرحله پلی‌آف آغاز کرد. تک بازی با بريسبان روآر استراليا در وقت‌های قانونی و اضافه بدون رد و بدل شدن گل به پايان رسيد اما پيروزی ۳ بر صفر در ضربات پنالتی، مجوز حضور نماينده تايلند در گروه E مرحله مقدماتی ليگ قهرمانان آسيا را صادر کرد.

تبديل شکست به تساوی يک بر يک مقابل وگالتا سندای در ژاپن در نخستين بازی مرحله گروهی فصل جاری ليگ قهرمانان آسيا، تساوی بدون گل برابر اف سی سئول، شکست ۲ بر صفر مقابل جيانگ‌سو چين در مسابقه‌ای که دو بازيکن اين تيم اخراج شد، نتايج بوريرام در دور رفت اين رقابتها بود. اين تيم تايلندی با پيروزی ۲ بر صفر مقابل اين تيم چينی دور برگشت مسابقات را آغاز کرد و در بازی پنجم پيروزی يک بر صفر برابر وگالتا سندای ژاپن را در دقيقه ۹۰ با تساوی يک بر يک عوض کرد و در آخرين گام هم در زمين اف سی سئول شکست ۲ بر يک را به تساوی ۲ بر ۲ تبديل کرد تا با کسب همين يک امتياز به مرحله بعد صعود کند.

بوريرام با ۶ گل زده، ۶ گل خورده، تفاضل گل صفر و ۷ امتياز بالاتر از جيانگ‌سو ۷ امتياز که تفاضل گل ۵- داشت و وگالتا سندای ژاپن ۶ امتيازی راهی مرحله يک‌هشتم نهايی شد تا يک شگفتی بزرگ را در مرحله مقدماتی ليگ قهرمانان آسيا رقم بزند.

در اين مرحله بنيادکار ازبکستان حريف بوريرام شد و بازی رفت را با نتيجه ۲ بر يک به ميزبان تايلند واگذار کرد و در حاليکه همه انتظار داشتند بنيادکار در تاشکند مقابل بوريرام به پيروزی دست يافته و راهی مرحله بعد شود، آن مسابقه با نتيجه مساوی بدون گل به پايان رسيد تا در نهايت اين نماينده تايلند باشد که به شگفتی‌هايش در ليگ قهرمانان آسيا ادامه دهد.

حريف استقلال را بهتر بشناسيم

بوريرام يونايتد تايلند در سال ۱۹۷۰ تاسيس شد و تا سال ۲۰۰۹ با نام "ای ای اف سی" که مخفف نام اداره برق استان بوريرام تايلند است، در مسابقات شرکت می‌کردند. اين تيم در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ قهرمان ليگ تايلند شدند که در اين بين در سال ۲۰۰۸ علاوه بر ليگ کشور تايلند، جام حذفی و جام اتحاديه را هم فتح کردند تا برای نخستين مرتبه سه گانه کشور تايلند را به کلکسيون افتخارات خود اضافه کنند.

لقب اين تيم "تندر جنگجو" است و از سال ۲۰۱۱ بازی‌های خود را در ورزشگاه اختصاصی "نيو ای موبيل" که ۲۴ هزار نفر ظرفيت دارد، برگزار می‌کنند، ورزشگاهی که به در زمان ۲۵۶ روز ساخته شد و به همين خاطر نامش در کتاب رکوردهای گينس هم صبت شده است.

هرچند استخوان‌بندی تيم بوريرام را بيشتر بازيکنان تايلندی تشکيل می‌دهند ولی حضور سه بازيکن اسپانيايی و يک بازيکن ژاپنی بر قدرت اين تيم افزوده است. "اوسمار باربا" مدافع ۲۵ ساله اسپانيايی، با ۱۹۲ سانتيمتر قد، مدافعی گلزن است که از تيم راسينگ سانتاندر راهی بوريرام شد و نقش مهمی در موفقيت‌های اين تيم داشته است.

"کارملو گونزالس" هافبک ۲۹ ساله ديگر بازيکن اسپانيايی اين تيم است که در ميانه ميدان بازی می‌کند و اسپورتينگ گيخون به اين تيم پيوست. ۱۳ گل در ۱۳ مسابقه ليگ تايلند نشان دهنده قدرت تهاجمی بالا و شم گلزنی بسيار خوب اين بازيکن است. "خاوير پاتينو" که مليتی فيليپينی دارد اما در اسپانيا بدنيا آمده و از تيم خرز اسپانيا به تيم تايلندی پيوسته است. او نيز ۱۰ گل برابر بوريرام در ليگ تايلند به ثمر رسانده است.

"هيرانو" بازيکن ۲۵ ساله ژاپنی هم يکی ديگر از خارجی‌های بوريرام و مهاجمی تاثيرگذار است. "ارنستو پومپا"، "برونو هره رو" و "مانوئل ردوندو" ديگر بازيکنان اسپانيايی هستند که در فهرست نفرات بوريرام قرار دارند اما در مسابقات آسيايی کمتر مورد استفاده قرار گرفته شده‌اند.

"اسکات جوزف کوپر" انگليسی هدايت اين تيم تايلندی را برعهده دارد که بر خلاف فصل گذشته که در جايگاه چهارم ليگ تايلند قرار گرفته بود، پيش از رويارويی با استقلال در صدر ليگ برتر تايلند قرار دارد و در ۱۴ بازی که در ليگ انجام داده موفق به کسب ۱۱ پيروزی و ۳ تساوی شده و هيچ شکستی را در کارنامه خود نمی‌بيند.

برنامه کامل مرحله يک‌چهارم نهايی ليگ قهرمانان آسيا به شرح زير است:

چهارشنبه - ۳۰/۰۵/۹۲
* کاشيورا ريسول ژاپن - الشباب عربستان، ساعت ۱۴:۴۵، ورزشگاه هيتاچی
* گوانگژو اورگرانده چين - لخويا قطر، ساعت ۱۶:۴۵، ورزشگاه
* استقلال ايران - بوريرام يونايتد تايلند، ساعت ۲۰:۱۵، ورزشگاه آزادی تهران
* الاهلی عربستان - اف سی سئول کره‌جنوبی، ساعت ۲۲:۴۵، ورزشگاه ملک عبدالعزيز

در صورت صعود استقلال به نيمه‌نهايی، بايد منتظر نتيجه ديدار الاهلی عربستان و سئول کره‌جنوبی بود که برنده اين ديدار حريف تيم استقلال در راه صعود به فينال ليگ قهرمانان آسيا خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016