پنجشنبه 14 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنگ هفتادوهفتم

روزنامه بهار ـ دربی ۷۷ ساعت ۱۸:۵۰ جمعه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود؛ ديداری که باتوجه به حضور دايی و قلعه‌نويی روی نيمکت دو تيم، اهميت ويژه‌ای خواهد داشت. حضور شش بازيکن که پيش از اين پيراهن تيم مقابل را بر تن کرده‌اند در بازی هم حساسيت‌ها را بيشتر از قبل خواهد کرد. نکته مهم ديگری که بر حساسيت بازی خواهد افزود، انتخاب عليرضا فغانی به عنوان داور اين بازی است. فغانی در آخرين ديداری که برای پرسپوليس سوت زد، با اخراج مهرداد کفشگری از ميدان، در نيمه اول بازی با ملوان شاگردان دايی را ۱۰‌نفره کرد. آخرين قضاوت او برای استقلال اما خبرسازتر از اين بوده است؛ اشتباهات عجيب او در بازی استقلال و سپاهان منجر به شعارهايی از سوی تماشاگران استقلالی شد که کسر يک امتياز از اين تيم را موجب شد. آخرين قضاوت فغانی در دربی به بازی هفتاد و چهارم دو تيم بازمی‌گردد که هت‌تريک ايمون زايد برای پرسپوليس، يکی از خاطره‌انگيزترين بازی‌های دو تيم را رقم زد. فغانی زمانی که آن بازی با نتيجه ۲ بر صفر به سود آبی‌ها در جريان بود، مهرداد اولادی را از زمين اخراج کرد.

دايی يا قلعه‌نويی؟
دوئل اصلی دربی ۷۷، رويارويی علی دايی و امير قلعه‌نويی، سرمربيان شناخته شده اما جنجالی دو تيم است. امير قلعه‌نويی هنوز در دربی‌ها نباخته اما به دليل محافظه‌کاری در بازی‌های فصل گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است. در سوی مقابل، علی دايی هميشه تيم‌هايش بازی جسورانه‌ای در دربی انجام داده‌اند اما کارنامه خوبی ندارد؛ سه بازی، يک برد و دو باخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بهترين خط حمله؛ بهترين خط دفاعی
دربی تهران در کنار حساسيت‌های هميشگی، يک تقابل ويژه در دل خود دارد؛ تقابل بهترين خط دفاعی و بهترين خط هجومی ليگ‌برتر. پرسپوليسی‌ها که بعد از چند فصل حضور ناموفق در ليگ‌برتر امسال يکی از منسجم‌ترين تيم‌های ليگ هستند با تنها سه گل خورده، بهترين خط دفاعی را در ميان همه تيم‌های ليگ‌برتر دارند. شاگردان دايی چهار بازی در ورزشگاه آزادی انجام داده‌اند و تنها يک گل در اين بازی‌ها خورده‌اند. در سوی مقابل استقلالی‌ها برخلاف فصل گذشته خط دفاعی خوبی ندارند اما با زدن ۱۳ گل زده، بهترين خط حمله ليگ را در اختيار دارند. خط آتش استقلال تنها در بازی هفته هفتم موفق به گشودن دروازه حريفان نشده است. اين‌بار دوئل را کدام می‌برد؟ بهترين مدافعان يا بهترين مهاجمان؟

تجربه آبی‌ها
استقلال و پرسپوليس تفاوت‌های محرز ديگری هم دارند؛ مثلا کفه ترازوی تجربه کاملا به سود استقلالی‌هاست. در جمع شاگردان امير قلعه‌نويی کمتر بازيکنی را می‌توان يافت که سابقه حضور در دربی پايتخت را نداشته باشد. از جمع بازيکنانی که در هفت هفته گذشته برای استقلال بازی کرده‌اند مهران قاسمی، احمد جمشيديان و محمدمهدی نظری هنوز در دربی‌ها به ميدان نرفته‌اند. قاسمی البته تنها يک دقيقه در اين فصل برای استقلال بازی کرده و کمتر پيش آمده که در فهرست ۱۸ نفره اين تيم قرار بگيرد. به اين ترتيب از جمع بازيکنان تاثيرگذار استقلال تنها دو بازيکن تجربه حضور در دربی را ندارند. در سمت مقابل، فهرست پرسپوليس پراست از بازيکنانی که برای اولين‌بار جو وحشتناک ورزشگاه آزادی در بازی استقلال و پرسپوليس را تجربه می‌کنند. در جمع سرخ‌ها به غيراز اميد عاليشاه که محروم شده، محمد عباس‌زاده، ميلاد غريبی، قاسم دهنوی، پيام صادقيان، مهرداد کفشگری، مارکو شپانوويچ و يونس شاکری هرگز حضور در اين مسابقه را تجربه نکرده‌اند و محمدرضا خانزاده هم تجربه چندانی از حضور مقابل آبی‌ها ندارد. حتی محمدرضا خلعتبری، ستاره ملی‌پوش سرخ‌ها نيز اين ديدار و جو خاص آن را لمس نکرده تا نگرانی‌های دايی در اين‌باره بيشتر شود.

جوانی سرخ‌ها
يکی ديگر از ويژگی‌های منحصربه‌فرد دربی پايتخت تاثير غيرمتعارف دوندگی بازيکنان بر نتيجه آن است؛ معمولا نتايج دربی‌ها به سود تيمی رقم خورده که دوندگی و جنگندگی بيشتری در زمين داشته است. پرسپوليسی‌ها در اين مورد شرايط بهتری نسبت به استقلال دارند. استقلالی‌ها اگر با ترکيب معمول پا به ميدان بگذارند ميانگين سنی ۱/۲۹ سال را دارند؛ ميانگينی بسيار بالا که در مقابل جوانی هافبک‌ها و مهاجمان پرسپوليس می‌تواند برای قلعه‌نويی خطرساز باشد. پرسپوليس اما باوجود اين‌که نيلسون ۳۷ ساله را به عنوان مسن‌ترين بازيکن زمين در ترکيب خود خواهد داشت، ميانگينی حدود ۲۷ سال را روانه ميدان خواهد کرد. پرسپوليسی‌ها به لطف جوانی و دوندگی هافبک‌های خود در تمام بازی‌های ليگ سيزدهم در يک سوم پايانی بازی حاکم بر بازی بوده‌اند.

چه کسی طلسم را می‌شکند؟
ايمون زايد با گل دقيقه ۹۳ خود در دربی برگشت ليگ يازدهم که برتری دراماتيک ۲-۳ مقابل استقلال را رقم زد، زننده آخرين گل دربی هم بوده و بعد از او دربی تهران گلزن ديگری نداشته است. هر دو ديدار استقلال و پرسپوليس در فصل گذشته با تساوی بدون گل به پايان رسيد و حالا همه منتظرند ببينند اين طلسم را کدام بازيکن می‌شکند؟ واقعا اگر قرار بر گلزنی يکی از بازيکنان دو تيم باشد فکر می‌کنيد چه کسی گلزن باشد؟ اگر روی تجربه حساب کنيم، استقلالی‌ها گزينه‌های زيادی برای زدن گل دارند. فرهاد مجيدی با زدن چهار گل، بهترين کارنامه را در ميان بازيکنانی که جمعه به ميدان می‌روند، دارد و بعد از او آرش برهانی، عليرضا واحدی نيکبخت (که البته با پيراهن پرسپوليس دروازه استقلال را باز کرده)، اميرحسين صادقی و حنيف عمران‌زاده هم در اين بازی مهم جزو گلزنان تاريخ دربی هستند. در سوی مقابل هادی نوروزی هم با زدن سه گل در دربی‌ها تنها بازيکن از کادر بازيکنان فعلی تيم پرسپوليس است که در اين مسابقه گل زده اما با وجود اين مهم بعيد است عصر جمعه در ترکيب اصلی تيمش به ميدان برود.

شوت يا ضدحمله؟
پرسپوليسی‌ها تاکنون هفت گل در بازی‌های فصل جديد زده‌اند که چهار گل حاصل ضربات مستقيم يا ريباند آن‌ها بوده است. به لطف مدافعان بلندقامت و حضور بازيکنانی مانند کفشگری و دهنوی که تبحر در ارسال ضربات ايستگاهی دارند، پرسپوليسی‌ها روی اين موقعيت‌ها حساب ويژه‌ای باز کرده‌اند. ضعف مهدی رحمتی در خروج از دروازه را هم می‌تواند سرخ‌ها را در رسيدن به گل از روی کرنرها و ضربات ايستگاهی ياری کند. روش ديگری که تيم دايی برای رسيدن به گل در پيش می‌گيرد، استفاده از ضدحمله‌های ويرانگر و سرعت بالای مهاجمان اين تيم در يک سوم پايانی بازی است. ضعف اساسی پرسپوليس در کارهای دفاعی، فضای خالی ميان دو هافبک دفاعی اين تيم و بازيکنان خط سوم است. نزديک‌شدن هافبک‌های دفاعی پرسپوليس به مدافعان اين تيم باعث شده فضا از مهاجمان حريف گرفته شود و کمتر بازيکنی بتواند با نيلسون تک به تک شود. اين مساله البته باعث می‌شود فضای خوبی برای شوت‌زنی در اختيار هافبک‌های حريف قرار بگيرد. دو گل از سه گلی که پرسپوليس تاکنون خورده روی شوت‌های از پشت محوطه جريمه بوده است. همچنين در بازی هفته گذشته فولاد مقابل پرسپوليس، هافبک‌های تيم اهوازی هفت بار از پشت محوطه جريمه پرسپوليس اقدام به شوت‌زنی کردند و درنهايت از همين راه به گل رسيدند. اين ضعف سازمان دفاعی سرخ‌ها در کنار توان بالای بازيکنان استقلال در شوت‌زنی، نويد روييدن گل‌های زيبا را در دربی پيش‌رو می‌دهد. محمد قاضی، آندو تيموريان، جواد نکونام و پژمان نوری بيشترين شانس را برای گشودن دروازه نيلسون از پشت محوطه جريمه دارند.

مجيدی يا خلعتبری؟
نکته جالب دربی هفتادوهفتم حضور دو ژوکر در دو سوی زمين است. استقلالی‌ها فرهاد مجيدی را دارند که حتی اگر به کنار زمين بيايد تا خود را گرم کند هم می‌تواند از طريق تهييج تماشاگران، بر بازی تاثيرگذار باشد و جريان بازی را به سود استقلال بازگرداند.
در همين فصل استقلال در چهار بازی که مجيدی در يک‌سوم پايانی بازی در اختيار داشته چهار برد به دست آورده و در سه ديداری که مجيدی را در دقايق پايانی نداشته، يک برد و دو باخت به دست آورده است. البته علی دايی هم حالا مانند امير قلعه‌نويی يک تعويضی تاثيرگذار در اختيار دارد؛ محمدرضا خلعتبری که به‌تازگی پرسپوليسی شده اما در سپاهان حسابی روی مخ طرفداران استقلال پياده‌روی کرده است.
ترکيب احتمالی استقلال: مهدی رحمتی، پژمان منتظری، حنيف عمران‌زاده، اميرحسين صادقی، پژمان نوری، خسرو حيدری، جواد نکونام، آندرانيک تيموريان، جی‌لويد ساموئل، آرش برهانی و محمد قاضی
ترکيب‌ احتمالی پرسپوليس: نيلسون کوريا، حسين ماهينی، جلال حسينی، محسن بنگر، محسن حسينی، رضا حقيقی، مهرداد کفشگری، محمد نوری، قاسم دهنوی، پيام صادقيان و مهدی سيدصالحی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016